آداب پذیرایی از مهمان در رستوران

مهماندار کیست؟

مهماندار فردی است که درآغاز ورود به رستوران برای خوش آمدگویی به استقبال شما می‌آید. با شما صحبت می کند و شما را به سمت میز مورد نظر هدایت می‌فرماید. منو را در اختیارتان می‌گذارد و سفارش شما را دریافت می‌کند. وظیفه سرو غذاها بر روی میز هم برعهده میزبان است.

او در آخر رضایت شما از خدمات ارائه شده را می‌پرسد و تا درب خروجی شما را بدرقه می‌کند. میزبان کسی است که تمامی اصول تشریفات و پذیرایی یک رستوران را به خوبی یاد گرفته است و آنها را در برخورد با مشتری رعایت می‌کند.

برای برگزاری و پذیرایی ایده پذیرایی پک همایش ، شما به یک چک لیست نیاز دارید تا چیزی را از قلم نیاندازید. پس بهتر است از همین ابتدا، تمام مواردی را که مطرح می کنیم، یادداشت کنید. در قدم اول شما باید عنوان، نوع و زمان برگزاری همایش را مشخص نمایید. سپس دبیر کل همایش یا ریاست را تعیین کرده و تعداد مهمان و همچنین تعداد اعضای کل شرکت را بنویسید. در این مرحله بهتر است با استفاده از نیرویی با تجربه، به ثبت نام افرادی که می خواهند در همایش شرکت کنند، بپردازید و در این مسیر، می توانید از سایت ها کمک بگیرید.

آیا مهماندار باید فردی حرفه‌ای باشد؟

پاسخ این سوال بدون هرگونه درنگ بله است. میزبان در واقع تنها کسی است که مشتری او را می‌بیند. او نماینده کل پرسنل رستوران است و اگر رفتار او نادرست و غیرحرفه ای باشد، قطعا زحمات باقی پرسنل هدر خواهد رفت.

اگر فردی آموزش تشریفات و پذیرایی ندیده باشد و او را به‌عنوان کادر میزبانی رستوران انتخاب کنید، قطعا نمی‌تواند رضایت مشتریان را جلب نماید. رفتار صحیح و حرفه‌ای پرسنل میزبانی سبب جلب رضایت ارباب‌رجوع شده و آن‌ها را به مشتریان دائم شما مبدل می‌کند.

اصول تشریفات در رستوران چیست؟

میزبان در هنگام برخورد با مشتریان باید آدابی را رعایت می‌کند. این آداب و اصول تشریفات و پذیرایی برای هر مشتری و متناسب با نوع رستوران شما کمی متفاوت هستند. به مجموعه این رفتار‌ها اصول تشریفات و پذیرایی در رستوران می‌گویند. در ادامه مروری کلی بر آنها خواهیم داشت.

  1. خوشرویی یکی از اصول تشریفات و پذیرایی است

خوش رویی و وجود لبخند بر لب میزبان اصل مهمی است. مشتری و مهمان با میزبان و مهماندار عبوس، ناراحت یا عصبانی ارتباط برقرار نمی‌کند.

  1. رفتار صمیمی از اصول پذیرایی از مهمان است

میزبان یک رستوران یا مهماندار یک مهمانی رسمی باید موقع برخورد با ارباب‌رجوع احساس صمیمیت و مهربانی را به آنها القا کند. این حس خوب سبب افزایش احساس راحتی آنها در رستوران و مهمانی خواهد شد.

  1. ارتباط چشمی برقرار کند.

میزبان باید هنگام صحبت کردن با مشتری‌ها، مخصوصا حین خوش‌آمد گویی به چشمان آنها نگاه کند. ارتباط چشمی اثر زیادی دارد و نباید آن را دست کم بگیریم.

  1. از صحبت‌های اضافه پرهیز کند.

فرد باید در زمان خوش آمدگویی، سفارش گیری و بدرقه با مهمان‌ها صحبت کند. میزبان باید از هر صحبت غیرضروری اجتناب کند.

  1. حفظ آرامش توسط میزبان

مشتری و مهمان آرامش و متانت را از میزبان انتظار دارد. در نتیجه هرگونه رفتار خلاف این، مانند صحبت کردن با صدای بلند، بگو مگو، استفاده از الفاظ و کلمات نامناسب و… واقعا ناخوشایند است.

  1. هرگز مهمان‌ها را مجبور به رفتن نکنید

حتی اگر ظرفیت رستوران شما تکمیل است، نباید هیچ مهمانی را به رفتن یا سریع تر رفتن مجبور کنید. این رفتار بی احترامی بزرگی است که با اصول تشریفات و پذیرایی کاملاً مغایرت دارد.

  1. چیدمان درست میز و قرار دادن وسایل شخصی و کاری در جای درست

میزبان و مهماندار هرگز نباید وسایل میزبانی خود مانند خودکار را در جای نادرست مانند پشت گوش یا زیر بغل قرار دهد. این رفتار از شخصیت یک میزبان حرفه‌ای بعید است. همچنین باید میز را به‌درستی بچیند و در کنار زیبایی میز، باید رفاه مهمانان را در نظر بگیرید.

  1. از خوردن یا جویدن خوراکی ها پرهیز کنید

غذا خوردن یا جویدن هر چیزی هنگام صحبت با مشتری و مهمان توسط مهماندار حرکتی زشت و ناپسند است و باید از حرکات نامناسب پرهیز کند.

  1. شمارش پول توسط میزبان در حضور مشتری ممنوع

یکی دیگر از اصول تشریفات و پذیرایی در رستوران این است که میزبان پول را در حضور مشتری نشمارد. برخی مهمان‌ها این کار را توهین می‌دانند.

اصول تشریفات و پذیرایی در رستوران

در این بخش به‌طور اختصاصی به چند نکته اساسی که جزء اصول تشریفات و پذیرایی در رستوران است اشاره می‌کنیم.

  1. برای برداشتن مواد غذایی یا یخ از دست استفاده نکند

این کار بهداشت رستوران را نشان می‌دهد. پس میزبان هرگز نباید به مواد غذایی‌ای که مشتری می‌خواهد آن‌ها را میل کند، دست بزند.

  1. میزبان باید از میهمانان تشکر کند

صرف نظر از دریافت یا عدم دریافت انعام از مشتریان، تشکر کردن از آنها خیلی مهم است. تشکر کردن باید با لحنی محترمانه و مودبانه باشد.

  1. وقت‌شناس باشد

میزبان باید بداند که چه زمان منوی غذا را در اختیار مشتری بگذارد، چه زمان منوی نوشیدنی را ببرد و چه زمان صورتحساب را ارائه دهد. هیچ یک از این اقدامات نباید زودتر یا دیرتر از زمان مشخص صورت بگیرد.

  1. نیازهای مهمانان و مشتریان را رفع کند

میزبان باید در چارچوب اختیاراتش و امکانات رستوران، برای کمک به مهمان و فراهم کردن نیازهایش اقدام کند.

آموزش پذیرایی و تشریفات اداری

آموزش پذیرایی و تشریفات اداری با سایر مهمانی‌ها مانند دورهمی‌های خانوادگی و و سایر مراسم‌ها متفاوت است و شامل چند مبحث مهم است که مطابق چک لیست تشریفات اداری باید اجرا شود. در ادامه به چند نکته مهم اشاره می‌کنیم.

شما می توانید پک پذیرائی همایش ها و پک صبحانه اماده  کنفرانس ها، کارگاه های آموزشی، تورهای مسافرتی، جلسات دفاع از پایان نامه، مراسم ترحیم، جشن ها و عروسی، تولد و مهمانی و سایر داشته باشید کافی با ما در تماس بگیرید تا مشاوران ما با شما تماس بگیرند

آداب و نحوه پذیرایی و تشریفات اداری و رسمی

نتیجه‌گیری

اصول پذیرایی از مهمان با توجه به نوع مهمانی متفاوت است. اگر مهمانی رسمی و اداری است، طبیعتا باید اصول تشريفات و پذيرايي با مکان و موقعیت مهمانان مناسبت داشته باشد؛ اما این اصول مسلما در رستوران یا دورهمی‌های خانوادگی کاملا متفاوت خواهد بود.

تلاش کردیم نکات اساسی و مهم اصول تشریفات و پذیرایی اداری، رسمی و رستورانی را در این مطلب بیان کنیم. اگر در این حرفه مشغول هستید توصیه می‌کنیم یک چک لیست از وظایف و مسئولیت‌های مهمانداری تهیه کنید تا نکات مهم حرفه‌ای خود را فراموش نکنید.

سوالات متداول

منظور از اصول تشریفات چیست؟

تشریفات نه به معنای تجمل‏گرایی، بلکه به معنای نظم‌‌دهی و نظم‏‌بخشی در روند فعالیت‌ها است و از اصول اولیه ارتباطات اجتماعی به‌شمار می‏رود. به بیان دیگر، تشریفات رعایت مجموعه‌ای از قوانین رفتاری و حرفه‌ای جهت خدمات‌رسانی و انجام صحیح امور است.

شرکت پگاه یک کارخانه تولید فرآورده های لبنی بوده که اولین تولید کننده در این زمینه می باشد.  شرکت شیر پگاه در راستای توسعه نیروی انسانی و با هدف ایجاد کسب و کار استخدام می کند

اصول کلی تشریفات و پذیرایی اداری با سایر خدمات پذیرایی چه تفاوتی دارد؟

در مهمانی‌ها و جلسات اداری، با توجه به شرایط رسمی، میزبانی شرایط خاصی دارد و باید تا حدامکان تمامی وسایل پذیرایی از قبل آماده باشد و از تردد بیش از حد مهمانداران در میان جلسه جلوگیری شود.

 

خروج از نسخه موبایل