آشنایی با تجهیزات پزشکی و انواع آن

تاریخچه تجهیزات پزشکی

اصطلاح تجهیزات پزشکی در کشورهای مختلف تعاریف مختلفی دارد، اما به طور کلی هر دستگاه و ابزار و وسیله ای که توسط سازنده ای برای پیشگیری، تشخیص، معالجه یا کاهش درد بیماری توسط انسان ساخته می شود تجهیزات پزشکی نامیده می شود. کلیه ابزارها و تجهیزات مربوط به سلامت انسان در گروه تجهیزات پزشکی قرار دارند.

در دنیای امروز، گروه های تجهیزات پزشکی بسیار متنوع هستند و هر یک کاربرد متفاوتی دارند. اما به طور کلی، تجهیزات پزشکی را می توان به سه دسته کلی تقسیم کرد: پیشگیری، تشخیص و درمان. لیه وسایل، مواد، معرفها، کالیبراتورها، وسایل جمع‌آوری، نگهداری نمونه، مواد و محلولهای کنترل آزمایشگاهی و دندانپزشکی به عنوان دستگاه های پزشکی در نظر گرفته می شوند.

معرفی اجمالی دستگاه الکتروکارديوگراف

آیا تا به حال فکر کرده اید که چه کسی دستگاه های پزشکی مورد استفاده در بیمارستان ها و مراکز درمانی را اختراع کرده است؟ یا چه چیزی منجر به اختراع دستگاه پزشکی شد؟ در این بخش ما قصد داریم به این موضوع بپردازیم و با استفاده از منابع معتبر، نگاهی به تاریخچه دستگاه های پزشکی پر استفاده و نحوه اختراع و توسعه آنها بیندازیم. از شما دعوت می کنیم در این بخش که به “الکتروکاردیوگرافی” اختصاص دارد، با ما همراه باشید.

الکتروکارديوگراف روشی برای اندازه گیری پارامترهای قلبی در پزشکی است. در این روش، تغییرات پتانسیل الکتریکی ناشی از فعالیت الکتریکی عضله قلب ثبت می شود. در نوار قلب طبیعی، ابتدا موج تحریک الکتریکی دهلیزی (P) و سپس موج تحریک الکتریکی بطنی با کمپلکس QRS دیده می شود. بازگشت سلولهای بطنی از حالت تحریک شده به حالت طبیعی نیز با موج T در ECG دیده می شود.

الکتروکارديوگراف که به اختصار ECG و EKG نیز نامیده می شود، سیگنالهای الکتریکی مربوط به فعالیت قلب را تشخیص داده و نمودار ECG (منحنی ثبت شده در محور ولتاژ زمان) را تولید می کند. این نمودار برای تشخیص برخی از انواع بیماری های قلبی و آریتمی ها استفاده می شود. دستگاه های الکتروکارديوگراف معمولاً برای تشخیص اختلالات قلبی، تعیین پاسخ بیمار به دارو، روند عملکرد یا تغییرات عملکرد قلب مورد استفاده قرار می گیرند.

یک دستگاه مدرن الکتروکارديوگراف از قسمتهایی مانند صفحه کلید، سیمها و اتصالات (شامل سیم برق، سیم زمینی و سیمهای اتصال بیمار)، برد پاور، باتری، چاپگر، تقویت کننده و سیستم پردازش تشکیل شده است. دستگاه های الکتروکارديوگراف به طور کلی به دو دسته تقسیم می شوند: یک کاناله و چند کاناله. الکتروکارديوگراف های چند کاناله می توانند سیگنال ها را از 2 منجر یا بیشتر به طور همزمان ضبط کنند.

مهندسی پزشکی و کار با دستگاه و تجهیزات پزشکی

دستگاه های پزشکی برای پیشگیری، تشخیص، درمان و توان بخشی بیماری ها ضروری هستند. در حقیقت، این دستگاه ها با کمک به فرآیندهای فیزیولوژیکی طبیعی و ارائه داده های مهم بالینی به حفظ سلامت افراد در سراسر جهان کمک می کنند. اما کار با دستگاه و تجهیزات پزشکی به عهده مهندسان پزشکی است. به طور کلی، هر دستگاه روش خاص خود را دارد و استفاده از آن نیاز به تجربه دارد. بعداً در مورد این موارد بیشتر صحبت خواهیم کرد.

مهندسی پزشکی به فرآیند بررسی تجهیزات پزشکی اشاره دارد. وظیفه یک مهندس پزشکی این است که مطمئن شود دستگاه ها و تجهیزات پزشکی شما به درستی کار می کنند و خطری برای دیگران ندارند. شخصی که با دستگاه کار می کند و تجهیزات پزشکی دانش خاصی در این زمینه دارد، به این شخص مهندس پزشکی گفته می شود. تمام تجهیزات پزشکی ها باید بررسی شوند و مهندسان پزشکی باید مطمئن شوند که بدون هیچ گونه خطا و مشکلی توسط بیماران قابل استفاده هستند.

بیمارستان ها از طیف گسترده ای از تجهیزات پزشکی برای ارائه خدمات مراقبت های بهداشتی استفاده می کنند. از دستگاه هایی مانند نبولایزر برای ارائه خدمات و درمان بیماران تنفسی گرفته تا تسریع کننده های رادیوتراپی پیشرفته خطی برای درمان سرطان و سایر فناوری های پیشرفته.

مهندسی پزشکی چگونه به وجود آمد؟

اگر می خواهیم تاریخچه مهندسی پزشکی را در جهان ببینیم، به ساخت اولین میکروسکوپ در جهان توسط آنتون لونهوک از هلند در سال 1673 میلادی می رسیم که با ثبت این اختراع به عنوان اولین مهندس پزشکی و پدر باکتری شناسی مشهور شد در انجمن سلطنتی انگلستان. این تاریخچه در ایران به شیخ الرئیس ابوعلی سینا برمی گردد و در کتاب نبوغ شرق تألیف نورالله لاوردی، این موضوع و شرح اختراع استاد در قرن چهارم هجری و درمان یکی از سرهنگهای سپاه خوارزم داده شده است.

ابن سینا یک ظرف مشک با سیمها و اتصالات ساخته شده به بیمار ساخت و با قرار دادن ماهی در آن که برق تولید می کند، جریان الکتریکی از طریق آب و سپس سیم ها به بیمار منتقل می شود. به این ترتیب به بیمار برق داده شد و به دلیل ضربه به سیستم عصبی فرد فلج شد و پس از مدتی با رژیم غذایی مناسب بهبود یافت.

مهندسی بیومدیکال یا زیست پزشکی 50 سال است که وجود دارد و در ایالات متحده در سال 1950 در دانشگاه جان هاپکینز در مذاکره با انستیتوهای بهداشتی آمریکا و دانشگاه های پنسیلوانیا و روچستر به تصویب رسید و در دهه 1960 رشد چشمگیری داشت. و در نسل دوم دانشگاه های برکلی، استانفورد، کیس وستون دورس، ایالاتی اوهایو و MIT آن را تأسیس کردند.

مروری بر نوآوری برتر سال ۲۰۱۸ در تجهیزات پزشکی

سیستم نظارت بر قند خون FreeStyle Libre یکی از نامزدهای دریافت جایزه بنیاد گالین است.

کار جالب این شرکت طراحی سیستم نظارت بر قند خون به مدت بیش از 10 روز بصورت آنلاین است. این سیستم به گونه ای طراحی شده است که دیگر نیازی به گرفتن خون از انگشتان نیست.

این سیستم به گونه ای طراحی شده است که متخصصان آندوسکوپی می توانند مایعات پانکراس را با خیال راحت و دقیق از دستگاه گوارش جمع کنند تا بتوانند استنت های Axios را قرار دهند.

سیستم تصویربرداری جدید SpyGlass در عمل جراحی بینی مورد استفاده قرار می گیرد. این دستگاه توسط Boston Scientific به منظور بهینه سازی کارایی و بهره وری طراحی شده است. دلیل این شرکت بهره وری بالاتر به دلیل راه اندازی آسان تر، استفاده آسان و کیفیت تصاویر بالاتر از دستگاه است.

در این دستگاه پردازنده پروب نوری از بین می رود و خطر آلودگی متقاطع و میرایی تصویر بیش از چندین برابر کاهش می یابد. سنسور دیجیتال یکپارچه تصاویر با وضوح بالاتر و 60٪ تصاویر گسترده تر را در اختیار پزشک قرار می دهد و با مکانیزم های روشنایی زاویه دید پزشک افزایش می یابد.

وسیله کاشتنی پزشکی Watchamn که خطر حمله قلبی را به شدت کاهش می دهد، یک گزینه مناسب برای وارفارین تراپی در بیماران مبتلا به فیبریلاسیون دهلیزی است.

منابع استفاده شده:

https://118work.ir/subcategory/برای-کسب-و-کار/تجهیزات-پزشکی

خروج از نسخه موبایل