آمادگی ایران و تاجیکستان برای توسعه دیپلماسی سلامت

وزیر بهداشت از آمادگی ایران برای توسعه همکاری های مشترک با کشور تاجیکسزه در حوز

به گزارش وب دا، دکتر بهرام عین اللهی در دیدار جمال‌الدین عبد الله زاده، وزیر تندرستی کشور تاجیکستان و هیأت همراهش، با بیان اینکه ایران و تاجیکستان هم زبان و دوست و برادر هستند، می‌گویند: نزدیکی دو کشور باید در عمل نیز به اثبات برسد. تا همکاری‌های بین دو کشور بیش از پیش گسترش یابد.

وی افزود: حوزه سلامت بسیار وسیع بوده است و از مزایای آن در برمی‌گیرند و امیدواریم بین دو کشور ایران و تاجیکستان در تمام زمینه‌های حوزه سلامت، این همکاری‌ها تقویت شود.


دکتر عین اللهی، هم زبان بودن ایران و تاجیکستان را فصل مشترکی در شکل گیری و تقویت ارتباط سلامت بین دو کشور عنوان و بیان کرد: سلامت، تبادل استاد و دانشجو، همکاری های تحقیقاتی و همکاری های تجاری در حوزه دارو و تجهیزات پزشکی، از موضوعات موضوعاتی هستند که می‌توانند به گسترش روابط و همکاری‌های دو کشور کمک کنند.


از دلِ تهدید و تحریم، فرصت‌ها متولد شدند


وزیر بهداشت کشورمان در ادامه، کشور تاجیکستان را از جمله موفق در کنترل و توانایی کووید ۱۹ توصیف کرد و گفت: از مشکلاتی که کشور ما با آن مقابله می‌کند، تحریم‌های ظالمانه و غیرانسانی از سوی نظام استکبار است. اگر این تحریم‌ها نه تنها برای ما ایجاد نمی‌شود، بلتکه به آن می‌رسد که از دل این تنها برای ما ایجاد می‌شود.
متولد می شوند زیرا بسیاری از تجهیزات پزشکی که وارد کشور می‌شوند، بعد از تحریم‌ها به دستمان نرسید و اکنون با تلاش شبانه روزی دیگر، این تجهیزات در داخل کشور تولید شده و حتی می‌شود.


وی ادامه داد: این موضوع در مورد واکسن نیز صدق می‌کند، موضوعی را که باید با تکیه بر دانش خود تولید کند، موفق به تولید واکسن شد و در حال حاضر ۶ مرکز تولید واکسن در کشور است. بیش از 98 درصد نیازهای دارویی کشور نیز در داخل تولید و تامین می شود.


رشد و تقویت شرکتهای دانش بنیان


وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: تصریح و فرمایش مقام معظم رهبری مبنی بر حمایت از شرکت های دانش بنیان، در کشورمان بر رشد دانش بنیان ها وجود دارد.


دکتر عین الهی با اشاره به ادغام آموزش عالی پزشکی در خدمات بهداشتی درمانی، بیان کرد: با این اقدام دانشگاه‌های علوم پزشکی در اختیار حوزه بهداشت و کشور قرار دارند و باید از نیازهای درمانی، بهداشتی و پژوهشی کشور استفاده کنند. درحال حاضر ۶۶ دانشگاه و دانشکده علوم پزشکی، ۲۰ هزار نظر هیاشمو علمی و ۲۷۰ هیار شکیز


آمادگی ایران برای همکاری با مراکز تحقیقاتی کشورهای دیگر


دکتر عین اللهی تاکید کرد: در کشور ۸۰۰ مرکز تحقیقاتی وجود دارد شن کر آماد کی کی هم در کتر عین اللهی تاکید کرد: در کشورما ۸۰۰


وزیر بهداشت با تاکید بر تشکیل کارگروه مشترک برای همکاری‌ها و تفاهم‌های طرفین اظهار کرد: سلامت مرز نمی‌شناسد و امیدواریم همکاری در حوزه سلامت با منطقه هر چه بیشتر باشد.


گفتنی است، در این دیدار، تفاهم نامه همکاری های مشترک حوزه سلامت بین دو کشور با حضور وزیر بهداشت جمهوری اسلامی ایران و وزیر تندرستی جمهوری تاجیکستان به امضا رسید.

انتهای پیام

خروج از نسخه موبایل