آنچه در مورد زعفران نمی‌دانید

زعفران یا طلای سرخ مانند سایر محصولات ترکیباتی که رنگ، عطر و طعم آن را می‌کند. این ترکیبات شامل کروسین، پیکروکروسین و سافرانال بوده است و کم و زیاد می شود هر یک از این موارد می تواند بر کیفیت زعفران اثر بگذارد.اما معنای کروسین و سافرانال دقیقا چیست و چگونه اندازه گیری می شود؟

به گزارش گزارشگر یک، عامل ایجاد رنگ در زعفران ماده‌ای به نام کروسین، عامل ایجاد بو و عطر در آن ماده‌ها به نام سافرانال و تلخی زعفران نیز به دلیل وجود ماده‌ای به نام پیکروسین است که هرچه میزان سین، سافرانال و پیکروکروسین در بازه‌های تعیین شده است. و استاندارد بیشتر باشد زعفران کیفیت بالاتری دارد.

علی حسینی_ عضو هیئت رئیسه شورای ملی زعفران در گفت‌وگو با گزارشگر یک، با بیان اینکه ایزو (سازمان بین‌المللی استاندارد سازی) برای ادویه و شاخص‌های چاشنی را تعیین می‌کند که بر اساس آن کیفیت تعیین می‌شود، گفت: زعفران با شاخص‌هایی چون کروسین( رنگ)، سافرانال(عطر)، پیکرو کروسین(تلخی)، رطوبت و… سنجیده می شود.

وی ادامه داد: شاخص کرسین بین ۱۹۰ تا ۳۰۰ بوده و حتی بیشتر هم می‌تواند باشد. هرچه میزان کروسین بیشتر باشد زعفران رنگدهی بیشتر و کیفیت بالاتری دارد و هر چه این پایین تر باشد از کیفیت آن کاسته می شود. مراتب بالاتری دارد و باید بیشتر مورد نیاز باشد. ه ک ک ه ائز ای اگ گ اگ گ ص ص ی ف ی ی ی ی ی ی ی ی ی ی ی ی ی ی ی ی ی ای ا ی ای ات آن آن

این فعال کشاورزی اضافه کرد: شاخص دیگر سافرانال است. سافرانال بین ۲۰ تا ۵۰ واحد است که طبیعتا هر چه به ۵۰ نزدیک تر باشد میزان عطر زعفران و کیفیت آن بیشتر استاندارد است. سافرانال زعفران های ایرانی بین ۳۰تا ۴۰ است و به طور کل سافرانال زعفران های نو در آغاز برداشت بین ۳۰ تا ۳۷ است.

وی همچنین افزود: افزایش نیز از شاخص های دیگر کیفیت زعفران است. مخلوط زعفران سرگل باید بین ۷ تا ۸ درصد باشد.

حسینی بیان کرد: پیکروکروسین زعفران نیز باید با معیار استاندارد مطابقت داشته باشد.

وی در بخش دیگری از صحبت هایش به کیفیت زعفران و خرید حمایتی اشاره کرد و گفت: پیشنهاد ما با توجه به شرایط زعفران در دنیا این است که زعفران باید برا ساس شاخص های تعیین شده از جمله سین، سافرانال و …. قیمت باشد. قرار دادن.

عضو هیأت رئیسه شورای ملی زعفران در پایان گفت: زعفران در صنایع غذایی، دارویی و آرایشی و بهداشتی در دنیا کاربردهای فراوانی دارد و طبیعتاً به دنبال محصولات با کیفیت تر هستند، بنابراین اگر می بینید بازارهای بهداشتی را توسعه می دهند و در این زمینه پیشرفت می کنند. محصولات استاندارد به دست مصرف کنندگان باید برسانیم.

انتهای پیام

خروج از نسخه موبایل