آیا تمیز کردن داشبورد خودرو می‌تواند از جمع شدن گرد و غبار بر روی داشبورد جلوگیری کند؟

هرچند وقت داخل ماشین خود را تمیز کنیم؟

جواب این سوال به مواردی چون نحوه استفاده از خودرو، تعداد مسافرها و تعداد دفعات استفاده از خودرو در روز بستگی دارد.

اسپری دوراکلین خودرو نانو: در بحث زیبایی و مراقبت از خودرو همیشه ایمنی در اولویت است. پنجره های داخلی خودرو باید حداقل هفته‌ای یک بار تمیز شوند تا هنگام رانندگی به مشکلی بر نخورید. اشغال خرده هایی که در قسمت داشبورد و کفپوش قرار دارند را حتما تمیز کنید تا از تمیز بودن فضای ماشین خود لذت ببرید. برای بیشتر رانندگان توصیه می‌شود که حداقل ماهی یکبار فضای داخلی خودرو را کاملا تمیز کنند. این کار باعث می‌شود که خودروی شما عمر طولانی تری داشته باشد.

 برای نظافت داخل خودرو به چه وسایلی نیاز داریم؟

ابزار مورد نیاز برای نظافت کابین خودرو

 

برای نظافت کامل کابین خودرو مراحل زیر را انجام دهید

  1. اشغال خرده ها را جمع آوری کنید

محصولات نانوسان بیز: قبل از تمیز کردن، تمام اشغال خرده ها را از صندلی ها، جا لیوانی و داشبورد و غیره جمع آوری کرده و آن ها را در سطل زباله بریزید. سعی کنید وسایل غیر ضروری را نیز از داخل خودرو خارج کنید.

 کفپوش های ماشین را برای تمیز کردن، از خودرو خارج کنید

کفپوش های ماشین به علت تماس دائمی با کف کفش سرنشینان، یکی از کثیف ترین قسمت های داخلی خودرو است.

برای آسان شدن فرایند تمیز کردن آن ها را از خودرو خارج کنید و خوب آن را بتکانید و بعد از جارو برقی نیز استفاده کنید.

برای تمیز کردن کفپوش های پارچه ای از تمیز کننده سطوح پارچه‌ای استفاده نمایید و سپس به سراغ ادامه مراحل زیر بروید.

برای کفپوش‌های لاستیکی و سیلیکونی ابتدا با استفاده از فشار آب آشغال‌های ریز و درشت را از بین ببرید.

در قدم بعدی مقداری آب گرم و مایع ظرف شویی را در داخل سطل بریزید و بعد با فرچه روی کفپوش ها بکشید تا مثل روز اولشان شود و در آخر قبل از قرار دادن آن‌ها داخل خودرو، اجازه بدهید تا خشک شوند.

 شیشه ها و آینه های داخلی را تمیز کنید

از دستمال میکروفایبر همراه با اسپری شیشه پاک کن بدون آمونیاک استفاده کنید و تمام گرد و غبار را از پنجره ها و آینه ها پاک کنید. سعی کنید از بالای پنجره ها آرام آرام شروع کنید تا به پایین برسید.

 تمیز کردن کنسول وسط خودرو

کنسول وسط خودرو شامل قسمت‌هایی مانند جا لیوانی و غیره است که می‌تواند خیلی کثیف شود. اگر می‌توانید جا لیوانی را خارج کنید، آن را با آب گرم و مایع ظرف شویی به خوبی بشویید و در آخر با یک دستمال میکروفایبر تمیز آن را خشک کنید.

برای تمیز کردن دنده و قسمت های دیگر از اسپری تمیز کننده داشبورد یا اسپری تمیز کننده همه کاره همراه با دستمال میکروفایبر استفاده کنید. برای قسمت هایی که دسترسی به آن ندارید از مسواک و یا حتی گوش پاک کن نیز می‌توان استفاده نمود.

 گرد و غبار را از روی داشبورد پاک کنید

استفاده از تمیزکننده داشبورد و سطوح پلاستیکی بهترین گزینه برای نظافت و حفظ زیبایی و کیفیت داشبورد است. اگر این سطوح بیش از حد کثیف باشد باید با استفاده از فرچه‌های صفرشویی و مایع تمیزکننده آن قسمت‌ها را تمیز نمایید.

نکته : برای تمیز کردن قسمتی از داشبورد که به شیشه اصلی ماشین ختم میشود، میتوانید دستمال میکروفایبر را کمی نمناک کنید و آن را دور خط کش بپیچید و آن قسمت باریک داشبورد را به راحتی تمیز نمایید.

 فرمان خودرو را ضد عفونی کنید

سطح فرمان ماشین و دنده آغشته به میکروب و باکتری هستندکه باید از دستمال های ضد عفونی‌کننده برای تمیز کردن این قسمت استفاده نمایید. اسپری آنتی باکتریال نیز علاوه بر حذف باکتری‌ها، رایحه بسیار خوشی را در فضای داخل کابین ایجاد می‌نماید که می‌تواند تا مدت‌ها رایحه خوشی را درون خودرو حفظ نماید.

 تمیز کردن روکش چرمی صندلی های خودرو

اگر صندلی های خودرو شما روکش چرمی دارد برای تمیز کردن سطح آن، اول از جارو برقی استفاده کنید اگر از تمیز شدن سطح صندلی از اشغال خرده و خاک مطمئن شدید، از اسپری تمیزکننده چرم نیز می‌توانید برای از بین بردن لکه ها استفاده کنید.

در قدم بعدی باید از محافظ سطوح چرمی نیز استفاده نمایید تا از خشک شدن و یا شکستن چرم صندلی جلوگیری و شرایط خود را مانند روز اول حفظ نماید.

 تمیز کردن روکش پارچه ای صندلی های خودرو با کرم مراقبت از چرم نانوسان

برای شروع، کل سطح صندلی ها را با جاروبرقی تمیز کنید.

مناطقی که به شدت کثیف شده اند را با استفاده از اسپری تمیزکننده پارچه و فرچه صفرشویی نیز میتوانید تمیز کنید.

وقتی که لکه ها از بین رفتند کار راحت تر خواهد شد حال می‌توانید از دستمال میکروفایبر، اسپری های تمیز کننده و فشار باد قوی برای تمیز کردن روکش پارچه ای خود استفاده کنید.

نکته : تمیز کردن کمبرند ایمنی فراموش نشود. از اسپری تمیز کننده همراه با دستمال میکروفایبر برای از بین بردن لکه ها و جرم ها استفاده کنید.

 موکت کف خودرو را با جارو برقی تمیز کنید

این مرحله را اخر انجام دهید زیرا که اشغال خرده و خاک زیادی دارد. به طور ساده با جارو برقی این قسمت ها را تمیز کنید. اگر روی فرش داخلی ماشین لکه ای وجود داشت میتوانید آن را نیز با اسپری تمیز کننده کف و سقف به طور کلی از بین ببرید.

  1. قسمت داخلی در و دستگیره در را نیز تمیز کنید

برای تمیز کردن این قسمت نیز می توانید از اسپری تمیزکننده همه کاره و دستمال میکروفایبر استفاده کنید تا این قسمت مهم ضد عفونی بشود.

  1. از بین بردن بوی نامطبوع داخل خودرو

در آخر اگر ماشین شما بوی کهنگی می دهد، کفپوش ها و روکش پارچه ای صندلی ها را خارج کرده و آن ها را با جوش شیرین آغشته کنید. اجازه دهید یک شب همان طوری بمانند و در اخر با جارو برقی آن ها را تمیز بکنید.

البته به علت حساسیتی که ممکن است جوش شیرین ایجاد نماید بهترین گزینه استفاده از اسپری و یا بمب تهویه خودرو است که علاوه بر ایجاد رایحه خوش درون خوردو به از بین بردن باکتری‌های داخل سیستم تهویه کمک می‌نماید.

در ادامه مطلب به بیان نکاتی در خصوص نحوه نظافت قسمت های مختلف خودرو بیان خواهیم نمود:

اجازه بدهید اول از همه از توضیحاتی برای داخل ماشین شروع کنیم. بخش داخلی صندلی و داشبورد ماشین ها که معمولا از جنس پارچه های مخصوص یا چرم یا غیره ساخته شده است، چندین مقصود را دنبال دارد که به عنوان مثال می شود به؛ عایق کردن صندلی و داشبورد در مقابل سرما، گرما، باد و یا لرز­ه­های آن اشاره کرد. البته همان طور که گفته شد این قسمت نقش زیبایی خودرو را نیز بر عهده دارد و چراغ­ ها و بلندگو و غیره در آن نصب می شود.

اگر صندلی های شما از چرم باشد می توانید از جرم گیر هایی همچون مایع تمیز کننده، محافظ و مرطوب کننده چرم استفاده کنید که علاوه بر تمیز کنندگی می تواند محافظی برای چرم ها باشد. البته ابتدا باید کل ماشین را از هر گونه شی خارجی و آشغال خالی کنید که هیچ گونه گرد و خاکی در آن دیده نشود. با استفاده از جاروبرقی صنعتی این کار می تواند به خوبی انجام شود. پیشنهاد ما به شما استفاده از جاروبرقی صنعتی خشک و تر است که با خیال آسوده می توانید انواع آلودگی های تر و خشک را با قدرت خیلی بالا جمع آوری کنید.

در رابطه با شست و شوی صندلی ها البته ما پیشنهادات بهتری هم داریم که برای صرفه جویی در وقت و تمیزی بالاتر و صفرشویی کامل می توانید از دستگاه صندلی شوی فوم ساز و یا دستگاه صندلی شوی معمولی استفاده کنید. همچنین برای خوش بو شدن و جلوگیری از خشکی صندلی چرم می توانید از خوشبو کننده قطره ای و دستمال تمیزکننده چرم و وینیل استفاده نمایید.

  در سقف ماشین بخش وسط و عایق آن از جنس فایبرگلاس و یا موادی این چنینی می باشد که با چسب قوی به قسمت بالایی چسبیده است و در آخر پارچه و یا لایه درونی به آن ها متصل شده است. البته در بیشتر موارد این سه بخش قبلا تهیه گردیده و و سپس استفاده می شود.

برای تمیز کردن سقف ماشین قبل از هر چیز شما به یک دستمال مرطوب خودرو چند منظوره دارید، که با آن اقدام به پاک کردن لکه های سطحی و البته گرد و غبار روی سقف کنید که با همین حرکت ساده شما قادر خواهید بود بسیار از لکه ها و جرم های که به سقف چسبیده اند را پاک کنید. همچنین با تمیز کننده داخل خودروی سوناکس که یک جرم گیر بسیار قوی است می توانید یایر جرم ها را پاک کرده و سقف را نیز خوشبو کنید.

معمولا داشبورد ها از جنس چرم هستند و به همین دلیل برای تمیز کردن آن ها باید مواظبت های لازم را در نظر داشت. حال به سراغ تمیز کننده و محافظ چرم می رویم که البته از لوسیون چرم هم می توانید استفاده کنید که نتیجه آن درخشندگی و براق شدن داشبورد خودروی شما است. مقداری از لوسیون چرم را به داشبورد خودرو بزنید و سطح ان را پاک کنید. شما با این روش جرم ها و لکه ها پاک کرده اید. حال از همان لوسیون کمک گرفته و شروع به تمییز کردن داشبورد کنید. با استفاده از مقداری فشار و آلودگی ها، سیاهی و جرم را پاک خواهید کرد.

اگر به موتور ماشین و شست و شوی آن برخورد کردید به سراغ اسپری موتور شوی می رویم که این محصول شوینده سطح موتور بدون آب است. حواستان باشد از محصول می توانید به تنهایی استفاده نکنید. حال با توجه به شرایطی که ماشین دارد با موتورشوی سرد به راحتی تمام لکه ها و جرم ها را در خود حل کرده و این در حالی است که هیچ جایی از خود باقی نمی گذارد. اجازه دهید موتور خشک شده و سپس مجدد از موتورشوی سرد کمک بگیرید.

  بوی خوش داخل ماشین باید همیشگی باشد و علاوه بر همیشگی بودن دار جلوه ی زیبایی هم باشد. البته زمانی که صندلی و سقف ماشین شسته می شود نیز، نیاز به اسپری خوش بو کنده دارد که می توان از بوبر قوی سوناکس برای آن استفاده کرد. حال به سراغ خوشبو کننده های داخل ماشین همچونخوشبو کننده فانوسی، خوشبو کننده آویز ادکلنی، خوشبو کننده جنتالین و غیره بروید و آن ها را استفاده کنید با این کار به خاطر زیبایی محصولات فضای درون خودروی شما زیباتر خواهد شد.

آیا کار به پایان رسیده است؟

تقریبا می شود گفت بله… اما در آخر استفاده از واکس های مختلف همچون واکس داشبورد و محافظ سطوح پلاستیکی نانو ، پولیش نرم خودرو ، پولیش واکس براق کننده بدنه به زیبایی خودروی شما کمک خواهد کرد. امیدواریم که این مطلب مورد توجه شما قرار گرفته باشد. شما چطور خودروی خود را تمیز می کنید؟ برای ما از تجربیات خود بنویسید

خروج از نسخه موبایل