آیین ربات‌ها در آینده چه خواهد بود؟ 

سالها است که یکی از همسایه ها در حال برنامه ریزی و ساختن که یکی از همسایه ها در حال شساخت شهر که اعم از افرا است. صحبت درباره این ایده در آینده به کجا بینجامد هنوز زود است تاال پروژه با! نام این شهر «نئوم» و به عنوان کعبه ربات ها شناخته می شود. چند مدت پیش هم اولین شهر وند رسمی رباتیک این شهر که یک خانم ربات بود سوگند یاد کر

سوفیا رباتی انسان نما که شهروند عربستان است
و
سوفیا اولین ربات شهروند جهان

با توجه به سرمایه گذاری های گسترده جهانیان در این زمینه، شکی نیست که در آینده وابستگی های زیادی اگر نه نزدیک به تماما به این ربات ها در جهان فراگیر خواهد رسید. اگر ربات ها را ابزاری تعریف کنیم که کارها را آسان تر، بهتر، آسان تر، بهتر، دقیق تر و … انجام می دهند همین الان هم با ربات های مختلف ربات های مختلف ابتدایی محصوریم! تلفن هوشمند، کامپیوتر ها، اسکنرها، بازوهای جراحی یا هر چیزی که به نوعی از هوش «تعریف شده» توسط انسانها یا بانک های اطلاعاتی وسیع می برند را می توان عمل ربات های اولیه (بر وزن انسان های اولیه) نامید! کم و بیش مثل خلقت !؟

حال با توجه به این پروسه رو به جلو در وادی ربات ها ! حقیقتا شریعت، اخلاق، حکمت برای این خلایق چگونه تعریف خواهد شد؟! آیا سازنده ربات (خالق ربات ها) اخلاق را برای آنها تعریف خواهد کرد یا شرکت معرفی کننده (رسول ربات ها) و یا اصلاح کننده ها و تعمیرگاه ها (امامان ربات ها) به هر حال می بینید برای رباتی که در نهایت دقت با حجم فوق العاده است. بسیار از داده ها طراحی شده است در آخر، تصمیم بر اساس قانون باینری یعنی یا یک خواهد بود و این می تواند برای جامعه و دنیا یک فاجعه باشد!
یک ربات تند روی مسیحیی، یک ربات بد برداشت کرده مسلمان، یک ربات افراطی یهودی و یا یک ربات بد مست متوهم بی دین چه بلایی بر سر تمام خلقت آیا می توانی بیاورد؟ شاید در گذشته هم این رخ داده باشد!
در روایات و احادیث داریم که قبل از خلق انسان موجودات، انسان را نشان می دهد (نسناس) که منقرض شده اند، حال فساد بوده یا نافرمانی یا چه معلوم نیست!
امام باقر علیه السلام به جابر بن یزید می فرمایند: «گویا تو گمان میکنی که خداوند فقط این عالم را آفرید و بس و همچنین گمان میکنی که خداوند بشری غیر از شما نیافریده است؟ آری به خدا قسم خداوند هزار هزار عالم و هزار هزار آدم آفرید و تو در وآخر این عالم.

با توجه به هیبریدی حال برخی از انسان ها، قلب باتری دار، پروتزها، قلب خوکی و غیره از یک طرف (روزی ممکن است انسان کاملا هیبریدی شود و بیشتر از قطعات مکانیکی برقی و کمتر از سلول های انسانی تشکیل شود) و ربات های تعلیم می شود. دیده از سوی دیگر، خلقت های غیر بنی آدم ولی خلقت به هر ودون شن آیا آیا آیید!

به نظر، برنامه نویسی شریعت آسانتر باشد
اما چون احکام در موارد خاص هم ثابت نبوده و بر اساس شرایط خاص تغییرات می تواند کمی آن را راحتر کند، ولی اخلاق، توابع و تغییرات زیاد و خطرناکی می تواند بهمراه داشته باشد؟

این نقطه می شود نقطه مشترکی تعریف شود تا در نهایت همه خلایق از جن و انس، ربات و … همه به گرد آن نقطه همگرا می شوند اگر هم نقطه قابل دسترسی کمتر در وادی اخلاق یک دایره بزرگ که در اصول اخلاقی از زوایای است. گوناگون به آن هم می شود و گرنه گرفتارتر از همیشه می شود. والسلام

* استاد نمونه کشور در مهندسی سازه، زلزله و مدیریت بحران، بنیانگذار مقاوم سازی و مدیریت بحران در ایران و موسس انجمن زبدگان شهر در موران شهر در موران شهر در

خروج از نسخه موبایل