استارلینک، قابل ردیابی و پارازیت!

«استارلینک به این شکل نیست که فقط به یک بشقاب برای دریافت اینترنت نیاز داشته باشید. به چند وسیله نیاز دارد که هم اطلاعات را ارسال کند و هم اطلاعاتی را بگیرد. با این شرایط، همه چیز راصد تجهیزات دریافت اینترنتی استارلینک امکان پذیر است.»

به گزارش گزارشگر یک، روزنامه خراسان نوشت: «فروش تجهیزات استارلینک در بانه به قیمت 6 میلیون تومان!» این تیتر مطلب است که روز گذشته در فضای مجازی هم خبرساز شد. طی زه ای ه با م و و و د ی ای،، س س ای پای های ز از ز ز ز زام وام واپ بات شکات. این در حالی است که دیروز به گفته کاربران فضای مجازی و برخی خبرگزاری ها پس از اعلام رفع محدودیت های اینترنتی بین الملل از سوی وزارت ارتباطات دسترسی به فیلترشکن ها تقریباً قطع شده و بسیاری از کاربران پلتفرم های خارجی با مشکلاتی مواجه شدند. اما همزمان با افزایش محدودیت ها در دسترسی به پلتفرم های خارجی، وب سایت تجارتنیوز در گزارشی از فروش تجهیزات استارلینک در بانه به قیمت 6 میلیون تومان نوشته که واکنش های زیادی داشت. در این مطلب آمده است: بر خلاف گفته‌های وزارت ارتباطات و ایلان ماسک که فعالیت‌های اینترنتی ماهواره‌ای در ایران منوط به دریافت مجوز اما ظاهرا تجهیزات تجهیزات الکترونیکی در برخی از شهرهای ایران آغاز شده و حتی برخی آگهی‌ها از قیمت ۶۰ میلیون تومانی این تجهیزات خبر می‌دهند. .

ایلان ماسک به وعده اش عمل کرده؟

با بازنشر این گزارش برخی از کاربران توئیتر به زبان شوخی یا جدید نوشتند که ایلان ماسک احتمالاً به کاربران ایرانی به اینترنت استارلینک عمل کرده است. در بخشی از مطلب تجارت نیوز به نقل از یکی از اتاق‌های سابق ایران و عراق، خبری منتشر شد که تجهیزاتی که از غائله کالاهای وارداتی مستثنا هستند با قیمت ۳۵۰ دلار از عراق به ایران می‌شود. آن طور که دیاکو افخم گفته است: در شهرهای مرزی، تجهیزات استارلینک با قیمت‌های نجومی به فروش می‌رسد و فروشندگان ادعا می‌کنند که تجهیزات را طی ۱۵ روز به دستان خود در سراسر کشور می‌رسانند. ه داه م م اد ه د گ گ گ ه ه ه ه ه ه ا ان ار ا ای و ی ات ای م اب اله ه.

این گفته اعضای اتاق سابق ایران و عراق در حالی است که در هفته های گذشته و همزمان با معاملات اینترنتی در کشورمان، ایلان ماسک از پیگیری معافیت تحریم های آمریکا برای استارلینک خبر داده بود. به عنوان مثال روز دوشنبه ۲۸ شهریور ایلان ماسک در توییتر و در پاسخ به درخواست کاربران ایرانی درباره رسیدن به استارلینک به ایران اعلام کرد که از دولت آمریکا می‌خواهد تا اسپانیایی‌کس را از تحریم‌های ایران معاف کنند و استثناء بدهند خدمات استارلینک در اختیار کاربران ایرانی قرار گیرد. این روزها به خاطر قطعی‌های اینترنتی تحت فشار هستند.»

اگر جست و جوی کوتاهی در فضای مجازی داشته باشد، مهرماه و همزمان با شروع محدودیت های اینترنتی، تصویری از نقشه آنلاین اینترنتی ماهواره ای استارلینک در فضای پربازدید شد که نشان می دهد در ایران موفق شده و به اینترنت استارلینک متصل می شود!

رئیس آزمایشگاه شبکه های اجتماعی دانشگاه تهران:

این خبر را یک جنگ رسانه‌ای می‌دانم

ارتباط ایرانی ها به اینترنت ماهواره ای حقیقت دارد؟ آیا امکان استفاده از مردم کشورمان از اینترنت معروف ایلان ماسک وجود دارد؟ و … این سوالاتی است که با انتشار خبر فروش تجهیزات استارلینک در بانه برایمان وجود دارد. برای پیگیری بیشتر به آزمایشگاه شبکه های اجتماعی دانشگاه تهران رفتیم. مسعود اسدپور به خبرنگار خراسان می گوید: «پیداکردن تجهیزات ماهواره استارلینک یچر پیداکردن تجهیزات ماهواره استارلینک کید. در نتیجه اگر استفاده از آن در کشورمان زیاد شود خیلی راحت می توانم تجهیزاتی را پر کنم. با توجه به ارتباطات اینترنتی این اخباری را که هم اکنون درباره ورود تجهیزات استارلینک یا اتصال از کاربران منتشر می شود، می تواند یک جنگ رسانه ای می دانم. شای س ال ه ی ای که ی ای اتار رای داد قای اس اس اش اش اش اد ی ا ا ا ا ا ا ای یای یای. ح اگ ایان ماهی ،اه راه راه انازی اسار ر ا ا ا ی ی ه خ خ اط ای ا ا ا ه ای جه جه جه »»

یا تجهیزات غیر واقعی می‌فروشند یا تبلیغ دروغ می‌کنند

مسعود اسدپور ادامه می دهد: «به تازگی گفته می شود که تجهیزات استارلرینک در بانه به ایروش است. نمی دانم اصلا چه لزومی دارد که این تجهیزات در آنجا به فروش برسد چرا از مرزهای درد دانم چه لزومی دارد که این تجهیزات را دارد. ک ی ای که گ اگ ی ات یات راد ش اش ب فض ای م، ج ای اج ای یای ه ای و ه ی ی ر ر ر ر ر ر. اگر فردی هم اکنون ادعا می کند که تجهیزات استارلینک را می فروشد یا متقلب است و آنتن و تجهیزات غیر واقعی به مردم می فروشد یا اینکه به طور کلی این تبلیغات دروغ است. چون برای این موضوع تبلیغ عمومی نمی کنند. ط ااج قان د یایطی ی ای ر ای ا اد اج ج ج ه ا ا ا جهیز جهیز جهیز جهیز جهیز جهیز ا ی ی ی ی ی ی ی ی ی ی ی ی ی ی ی ی ی ی ی ی ی ی ی ی ی ی ی ی ی ی ی ی ی ی ی ی ی ی ی ی ی ی ی ی ی ی ی ی ی ی ی ی ی ی ی ی ی ی ی ی ی ی ی ی ی ی ی ی ی ی ی ی ی ی ی ی ی ی ی ی ی ی ی ی ی ی ی ی ی . بابای م ای اعا یک ب ی د اگ و اگ ی ای جهیز جهیز جهیز ش س اد ب یار ب باش تاش تافی »»

امکان رصد استارلینک وجود دارد

رئیس آزمایشگاه شبکه‌های اجتماعی دانشگاه درباره امکان رصد اینترنتی ماهواره‌های تهران می‌گوید: «استارلینک به این شکل نیست که فقط به یک بشقاب برای دریافت اینترنت نیاز داشته باشد. به چند وسیله نیاز دارد که هم اطلاعات را ارسال کند و هم اطلاعاتی را بگیرد. با این شرایط هم می‌توان از تجهیزات و ابزارهای اینترنتی با چه دقتی در یک محدوده جغرافیایی تشخیص داده می‌شود، استفاده کرد، نمی‌دانم.»

بعید است استارلینک بدون مجوز ایران فعال شود

او ادامه می دهد: «شرایط کشورمان اجازه نمی دهد که اینترنت استارلینک بدون مجوز بالای سرم. اگر اینترنت استارلینک هم نباشد، این امکان وجود ندارد که چه نوع برخوردی را می‌توان به ابزار و فناوری ما ارتباط داد که احتمالاً کار پیچیده‌ای نیست. چندین بار که در جنگ یک کشور هم روسیه می تواند به شیوه ای روی استارلینوک تأثیر بگذارد که بر روی آن تأثیر بگذارد. من فکر می کنم خود را ایلان ماسک هم خیلی خوب نیست در ابتدراد شروع کار که کار ککیلی شروع کار ککیلی البته من فکر می کنم. چون این موضوع برای همه نگرانی‌هایی ایجاد می‌کند. اگر استارلين بدون مجوز كشورمان فعال مي شود، هم به اين فكر مي افتند كه در زمان حساسيت امنيتي و … چگونه بايد با اينترنت استارلينك و آن را محدود يا قطع كنند. در نتیجه تبدیل شدن به استارلینک بدون مجوز کشورمان روی فضای کاری و درآمتدی این شرکت استارلینک بدون مجوز کشورمان

انتهای پیام

خروج از نسخه موبایل