اظهارات جدید درباره مسمومیت دانش آموزان/ رد غافلگیری شهرداری در بارندگی‌ها

همانطور که هواشناسی استان تهران پیش بینی کرده بود؛ تهران از دیشب تا امروز تحت تاثیر بارش برف و باران قرار گرفت و مناطقی در شمال این شهر هم سفیدپوش شد. بارشی که ترافیک و لغزندگی معابر را افزایش داد اما به گفته شهردار تهران و رئیس پلیس راهور تهران بزرگ منجر به غافلگیری مدیریت شهری نشده است.

به گزارش گزارشگر یک، همانطور که روز گذشته سازمان هواشناسی هشدار داده بود، امروز مجددا تهران همانند بسیاری دیگر از نقاط ایران برفی شد. به تبع آن هوای سرد و لغزندگی معابر مدارس ابتدایی مناطق ۱ تا ۵ تهران و نیز کلیه مقاطع تحصیلی فیروزکوه، دماوند، رودهن و پردیس در نوبت عصر را غیر حضوری کرد.

علیرغم انتقاداتی که نسبت به عملکرد شهرداری تهران در برابر برخی از بارش‌های قبلی مطرح شده بود، شهرداری معتقد است که غافل‌گیر نشده است. در همین راستا امروز علیرضا زاکانی در حاشیه جلسه هیات دولت، با بیان اینکه زمانی که هواشناسی بارش برف را اعلام کرد و دیگر غافل گیری معنایی ندارد، اظهار کرد: افرادی که می‌گویند شهرداری غافلگیر شده، می خواهند مسئله را از سر خود باز کنند؛ چراکه ما از ماه ها قبل تمهیدات لازم و وظایف هر کدام از بخش ها را برای شش ماه دوم اندیشیده بودیم.

وی گفته است «این قصه ها که تعریف می‌کنند شهرداری غافلگیر شد اینگونه نیست، خودشان غافلگیر شدند. ما پذیرای انتقاد های درست هستیم.» امروز البته سردار محمدحسین حمیدی، رئیس پلیس راهور تهران بزرگ نیز اظهاراتی مشابه با زاکانی را مطرح کرده و غافلگیری درپی این بارش‌ها را بعید دانسته است.

اما گویا بارش‌ها برای فردا پنجشنبه (۲۷ بهمن) همچنان در نوار شمالی کشور همچنین در استان‌های چهارمحال و بختیاری، کهگیلویه و بویراحمد، شمال فارس و بوشهر، جنوب اصفهان و یزد ادامه خواهد داشت و برای جمعه (۲۸ بهمن) در برخی مناطق فارس، شمال کرمان، خراسان رضوی، مازندران، گلستان و شمال خراسان جنوبی بارش پراکنده پیش‌بینی می‌شود.

افزایش مخازن دپوی شن و نمک در تهران

در همین راستا علیرضا جعفری مدیرکل امور خدمات شهری شهرداری تهران با اشاره به افزایش مخازن دپوی شن و نمک در سطح شهر تهران، از آمادگی ۲۰۰۰ دستگاه ماشین‌آلات تخصصی و خودروی سنگین برف‌روبی خبر داد. او با بیان این‌که تعداد دو هزار دستگاه تجهیزات و ماشین‌آلات جهت برف‌روبی معابر تهران برای برف پیش رو پیش‌بینی شده است، گفته است: ۳۰۸ دستگاه ماشین‌آلات تخصصی ویژه برف‌روبی در حالت آماده‌باش قرار دارند. ۱۱ هزار نیروی انسانی در حوزه خدمات شهری برای عملیات برف‌روبی در مناطق ۲۲گانه حضور دارند. همچنین ۱۶ هزار نیروی فضای سبز آماده ارائه خدمات هستند.

جزئیات بیشتر را اینجا بخوانید.

مسمومیت دانش آموزان قمی همچنان در ابهام

سه ماهی می شود که دانش آموزان برخی مدارس قم مسموم می‌شوند. مسمومیتی سریالی که هنوز هیچ توضیح رسمی درباره علت واقعی آن بیان نشده است. با این وجود درحالی شائبه‌هایی از ماندگاری عارضه در دانش آموزان قمی مسموم شده مطرح می‌شود که به گفته یوسف نوریف وزیر اموزش و پرورش «هیچ عارضه‌ ماندگاری در دانش‌آموزانی که مسموم شدند یا احساس مسمومیت کردند وجود نداشته است.»

نوری با بیان اینکه آغاز این قضیه از تاریخ ۹ آذر بود که همه حوزه‌های مرتبط از جمله وزارت بهداشت برای اطمینان از آن درگیر شدند، گفته است: «هیچگونه آلودگی میکروبی گزارش نشده یا هیچ عارضه‌ ماندگاری در دانش‌آموزانی که مسموم شدند یا احساس مسمومیت کردند وجود نداشته است.»

بهرام عین‌اللهی وزیر بهداشت نیز در این راستا اظهار کرده است: «نمونه‌های زیادی از بیماران گرفته شد و به مراکز پیشرفته ما در انستیتو پاستور و … ارسال شد و خوشبختانه هیچ نوع میکروب و ویروسی در رابطه با ایجاد مسمومیت شناخته نشد.»

وی افزوده است: به طور کلی جمع بندی ما این است که این مسمومیت بسیار خفیف است و هیچگونه عارضه‌ای از شروع مسمومیت‌ها تا به امروز برای افراد ایجاد نکرده است و هیچ گونه نگرانی در این رابطه وجود ندارد. امروز کمیته ملی ویژه‌ای با اساتید برجسته دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور با مسئولیت معاون درمان وزارت بهداشت مسئول کردم تا تحقیق و بررسی ویژه‌تری انجام دهند و زمانی که به نتیجه برسیم این نتایج اعلام خواهد شد.  

پدرام پاک آیین، سخنگوی وزارت بهداشت نیز از تشکیل کمیته علمی ویژه‌ای با دستور وزیر بهداشت برای بررسی مستمر علت و وضعیت مسمومیت تعدادی از دانش آموزان در قم خبر داده و گفته است: این کمیته با ترکیبی از استادان برجسته دانشگاه‌های علوم پزشکی استان‌های قم، تهران و برخی دیگر از دانشگاه‌ها در سطح ملی تشکیل می‌شود و معاون درمان وزیر بهداشت، مسئول تشکیل جلسات و پیگیری مصوبات آن است.

به گفته وی، مسئولیت این کمیته بررسی شواهد علمی و آزمایشگاهی مسمومیت‌های شماری از دانش آموزان در قم است و یافته‌های این کمیته علمی از طریق رسانه‌ها در اختیار عموم مردم قرار می‌گیرد.

حدود دو درصد سرطان‌ها، در سنین کودکی ایجاد می‌شوند

باید بدانیم که سرطان کودکان درمان‌پذیرتر از سرطان بزرگسالان است. به طوری که بیش از ۸۵ درصد سرطان‌های کودکان درمان قطعی دارند. نکته مهم در زمینه سرطان کودکان، تشخیص زودهنگام آن است که البته در کشورمان هم برنامه ادغام تشخیص زودهنگام سرطان‌های کودکان در نظام شبکه بهداشتی و درمانی‌ با هدف ایجاد امکان و توانمندی شناسایی علائم مشکوک سرطان کودکان توسط پزشک خانواده و پزشک عمومی و در عین حال طی شدن مناسب و دقیق فرآیند ارجاع، در وزارت بهداشت آماده‌سازی شده است.

می‌توانید ادامه گفت‌وگوی گزارشگر یک با دکتر لیلا مودب‌شعار – رییس اداره کنترل و مقابله با سرطان وزارت بهداشت را در اینجا بخوانید.

آمار قربانیان زلزله در ترکیه و سوریه از ۴۱ هزار تن گذشت

مجموع جان‌باختگان زلزله در سوریه و ترکیه تاکنون به بیش از ۴۱ هزار نفر رسیده و در هوای سرد زمستان، تعداد بیشتری از افراد بی‌خانمان شده‌اند.

آمار رسمی حاکیست که در پی این زمین‌لرزه شدید در مرز ترکیه و سوریه تاکنون بیش از ۴۱ هزار نفر در دو کشور جان خود را از دست داده‌اند که دست‌کم ۳۵ هزار و ۴۱۸ نفر از این مرگ‌ و میرها در ترکیه و بیش از ۵۸۰۰ فوتی نیز در سوریه گزارش شده است.

جزئیات بیشتر را اینجا بخوانید.

وضعیت حذف یارانه دهک‌های پردرآمد و توزیع کالابرگ الکترونیک در سال آینده

قانون‌گذار تکلیف کرده است که یارانه دهک‌های پردرآمد و توزیع کالابرگ الکترونیک حذف شود اما تاکنون تصمیم جدی برای حذف دهک‌های بالای درآمدی گرفته نشده است.

در همین راستا سید صولت مرتضوی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی درباره وضعیت حذف یارانه دهک‌های پردرآمد و توزیع کالابرگ الکترونیک در سال آینده به گزارشگر یک اعلام کرد که «قانون‌گذار تکلیف کرده است که ما دهک‌های پردرآمد را حذف کنیم، اما بنا به پاره‌ای ملاحظات تاکنون تصمیم جدی برای حذف دهک‌های بالای درآمدی گرفته نشده است. باید ببینیم در بودجه سال آینده قانونگذار چه تکالیفی را مشخص می‌کند. ما برابر قانون پیگیری و اجرا می‌کنیم.»

جزئیات بیشتر را اینجا بخوانید.

برخی اخبار پر بازدید سرویس اجتماعی گزارشگر یک:

برگزاری تمرین زلزله ۷.۲ ریشتری در تهران

کلاهبرداری ۲ میلیاردریالی در پوشش دوست‌یابی

اطلاعیه مترو درباره توقف یک روزه بهره برداری از ایستگاههای خط ۶

سوختگی؛ بیماری قشر ضعیف/ آمبولانس مخصوص اعزام بیمار سوخته نداریم

انتهای پیام

خروج از نسخه موبایل