افت شدید صادرات به ترکیه/ واردات پابرجاست

به گفته مقامات گمرک ، صادرات به ترکیه در چهار ماه نخست امسال 90 درصد کاهش یافته است ، عمدتا به دلیل شیوع ویروس تاج و بسته شدن مرزها ، واردات از ترکیه کمتر از 1 درصد کاهش یافته است.

به گزارش گزارشگر یک ، از آنجا که شیوع ویروس تاج از اواخر سال گذشته شدت گرفت ، با ادامه بسته شدن اکثر مرزهای تجاری ، احتمال ادامه روند عادی تجارت رد شد و بخش قابل توجهی از صادرات و واردات تحت تأثیر قرار گرفت. مطابق پروتکل بهداشت ، شورایی تشکیل شد و در موارد محدود ، به تدریج مرزهای تجاری برقرار و فعالیتها از سر گرفته شد.

ترکیه ، یکی از مهمترین مرزهای تجاری در این دوره ، مدت طولانی برای تجارت دشوار بود تا اینکه مرزهای بازار در اواسط ژوئن محدود شد.

در همین حال ، اخیراً برخی از مقامات اتاق بازرگانی اعلام کردند که تجارت با ترکیه به شدت کاهش یافته است و کامیون ها تا یک هفته در مرز تعلیق شده اند.

بنابراین ، تحقیقات در مورد جزئیات تجارت ترکیه در مورد گمرک ایران با توضیحات گزارشگر یک سخنگوی گمرک ایران سید روح الله لطیفی همراه بود.

به گفته سخنگوی گمرک ، صادرات ایران به ترکیه در چهار ماهه نخست امسال 842.557 تن بوده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته 82 درصد و 90 درصد کاهش داشته است. همچنین در بخش واردات ، ایران 182 میلیون تن از ترکیه وارد کرده است که از نظر ارزش 33 درصد و از نظر وزن 0.66 درصد کاهش یافته است.

از جمله عواملی که لطیفی برای کاهش تجارت با ترکیه عنوان کرد ، بسته شدن طولانی مدت این مرز است که ظرفیت ورود کامیون ها در ایران و ترکیه محدود بود. بنابراین کامیون ایرانی مجاز به ورود به ترکیه نبود و کاملاً در مرزهای هوایی و جاده متوقف شد.

به گفته سخنگوی گمرک ، در این دوره ، کامیون های ایرانی از گمرک پل دارت به سمت ناچویوان و سپس از طریق صدک به ترکیه رفتند ، اما از این نظر به تدریج کاهش یافت.

از طرف دیگر ، کامیون ها برای مدت زمانی توسط گمرک پذیرفته شده بودند ، همچنین مسافران یا مسافرهای دو ملیتی یا مسافر ساکن ترکیه از این کانال عبور می کردند.

“مبادله از طریق راه آهن در حال حاضر فعال است ، اما نسبت به گذشته 50٪ کاهش یافته است و صادرات حتی از روزها نیز از طریق این مسیر انجام نشده است.”

به گفته لطیفی ، مرز بازرگان مدتی پیش افتتاح شد و کامیون ها قادر به حرکت بودند اما محدود بودند و حدود 150 کامیون امروز از ایران به ترکیه یا در حال ترانزیت هستند. اجرای دقیق پروتکل بهداشت با تأخیر در حمل و نقل در مرز ترکیه ، و دستگاه های دیپلماتیک نه تنها تعداد تیم های درگیر در اجرای پروتکل بهداشت در مرز ترکیه را افزایش می دهند ، بلکه همچنین با مشاوره بیشتر و افزایش سطح تعامل ، صادرات یکنواخت تر را تضمین می کنند. انتظار می رود.

سخنگوی گمرک ایران گفت که می تواند روزانه حدود 300 کامیون را در خود جای دهد ، اما به احتمال زیاد ، اما ترکیه بیشتر از این هزینه نکرد ، زیرا زیرساخت های مرزی ایران خوب است که چرا واردات در مقایسه با صادرات کاهش یافته است. در این دوره از واردات کالا از هر کشوری ، صرف نظر از حمل و نقل و مقصد ، جلوگیری نشده است.

انتهای پیام

خروج از نسخه موبایل