«ایران، گردشگری و المپیک» در ژاپن

پنجمین شماره مجله ورزش، گردشگری و بازی های المپیک 2020 توکیو ایران «ایران» به زبان ژاپنی منتشر شد.

به گزارش گزارشگر یک به نقل از سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، رایزنی فرهنگی ایران در ژاپن در قالب مجموعه ای به معرفی فرهنگ و تمدن ایرانی-اسلامی و توانمندی های ارزشمند این ملت پرداخت.«ایران» مجله تخصصی ورزش ایران. گردشگری و بازی های المپیک 2020 توکیو در ایران شناسی، معارف اسلامی و ژاپن شناسی، در 13 عنوان، شمارگان 1500 نسخه، 102 صفحه برای مطالعات ژاپنی، ترجمه و آماده سازی منتشر شده است.

با توجه به خلأ جدی در زمینه تولید محتوای ژاپنی برای معرفی ایران و اسلام به مخاطبان علاقه مند و فرهنگ دوست ژاپنی اعم از فرهیختگان، اساتید دانشگاه، شخصیت ها، مخاطبان عمومی و موسسات فرهنگی، هنری و مرتبط… دانشجویان بین المللی عزیز در ژاپن، این شماره همانند شماره قبلی 4 تهیه و ارائه شده است.

حسین دیوسالار – رایزن فرهنگی ایرانیان در ژاپن – با استناد به انتشار شماره های مختلف و انتشارات کتاب ها و سایر مجموعه های تخصصی این مجله و استقبال چشمگیر مخاطبان، شماره 5 و بسیاری از کتاب های دیگر این مجله را منتشر کرد. 19 نسخه و بیش از 1000 نسخه از مشاوران فرهنگی با حمایت بیش از 28 مخاطب ایرانی و ژاپنی تهیه، چاپ و توزیع می شود، وی در این خصوص اظهار داشت: «سرزمین دلاوران و پهلوانان» به تبیین فرهنگ پهلوانی و پهلوانی می پردازد، سپس نام برخی از پهلوانان ایران مانند قهرمانان اسطوره ای و تاریخی و مجموعاً 12 پهلوان نامدار ایرانی مانند رستم، پوریا بالی، تختی و صادق را بیان می کند. از جمله جابرزاده معرفی شده است.

به گفته وی، در این شماره، علاوه بر «ورزش ایران»، ورزش‌های ایرانی مانند چوگان، کشتی، ژورکان یا ورزش‌های باستانی، کشتی پهلوانی نیز در کشتی‌گیران مشهور، ورزش‌های بومی و منطقه‌ای و ایران مانند خراسان شمالی و کشتی‌های رضوی «باچوخه»، کشتی‌های «لافندبازی» گیلان و کشتی‌های گیلکی، «وزرای جنگ» مازندران، کشتی‌های خراسان، گلستان و مازندران «آلیش»، بازی «باغ‌وحش موجود در اکثر نقاط ایران»، سنگ‌اندازی بختیاری، تیراندازی با اسب لرستان. ، کرال پشت یزد، الک دولک، هارپ سنگ، مسابقات شترسواری، کویر ترکمن صحرا، مسابقات سوارکاری «اولترا گو» یا «کواجی» کرمان و ….

رایزن فرهنگی ایران در ژاپن اضافه شد: معرفی 5 رشته پرطرفدار ایران شامل فوتبال، والیبال، بسکتبال، کشتی، تکواندو و ورزش هایی که باعث افتخار جهان شده اند: وزنه برداری، دوومیدانی، تیراندازی، کاراته، ووشو، گان و …. برخی از ورزش های برجسته در کنار ورزشکاران، این رشته نیز در بخش «ورزش های مردمی» قرار دارد.

دیوسالار افزود: مقدمه ای بر فوتبال، تاریخچه فوتبال ایران، تیم ملی فوتبال ایران و حضور آن در مسابقات آسیایی و جهانی، فوتبالیست های مطرح ایران، لیگ های حرفه ای فوتبال و تیم های ملی فوتبال ایران، تیم های فوتسال آقایان و بانوان و آنها افتخارات و ورزشکاران مطرح، تیم ملی فوتبال ساحلی و افتخارات آن را معرفی کرد و توضیحاتی در مورد والیبال، بسکتبال، کشتی و تکواندو دریافت کرد.

وی ادامه داد: از جمله وزنه برداری، ورزش های پرطرفدار و جهانی مدال آور ایران معرفی شد که در این بخش به معرفی ورزشکاران مطرح با اشاره به تاریخچه وزنه برداری و به دنبال آن دو، تیراندازی، تیراندازان برجسته زن ایران، کاراته، ووشو، کبدی می پردازد. و … در کنار چند ورزشکار مهم این رشته معرفی شدند.

بخشی دیگر از این شماره به «تاریخ ایران» اختصاص دارد که به حضور کشورمان در المپیک، پارالمپیک و المپیک زمستانی می پردازد و اسامی همه مدال آوران بازی های المپیک را ذکر می کند. رویکردی که ایران یک قدرت جهانی است و رویکرد مرحوم سیامند رحمان که قوی ترین مرد جهان یا المپیک بود.

اتفاقی که با تشویق حضار همراه شد، از جمله برگزاری اولین نمایشگاه تبادل فرهنگی ایران با موضوعات مرتبط با المپیک و پارالمپیک 2020 توکیو، ورزشکاران و مدال آوران و برنامه های متنوع فرهنگی و هنری فرهنگسرای ایران. فرهنگ ژاپن در ژاپن و ایران و برنامه های مشاوره فرهنگی برای المپیک 2020 توکیو نیز مورد بحث قرار خواهد گرفت.

بخش «سبک زندگی در ایران» و مسائل گردشگری به معرفی پیست ها و جاذبه های گردشگری می پردازد و در «استان ایران» مازندران، برنده بیشترین مدال در بازی های المپیک به دلیل اینکه مازندران قطب ورزش ایران است، معرفی شده است. در قسمت «به ایران خوش آمدید» اطلاعاتی ارائه شد و باغ مازندرانی عباس آباد معرفی شد.

“ایرانی ممتاز” (معرفی مکرمه یا مکرمه قنبری)، “ژاپنی مقیم ایران” (خانم معومی مهدی زاده، استاد سلیمان مهدی زاده، سامورایی ایرانی، همسر یکی از معروف ترین کاراته کاهای ایران و دارنده نشان امپراتوری ژاپن)، «طعم های ایران» (معرفی خورش آغوز مازندران) و «صنایع دستی» (نمدی) از دیگر قسمت های جلد زیبای دماوند و این شماره از مجموعه ایرانی مجله حرفه ای سابق «ایران» است. مجله شماره 4.

این شماره با عنوان «اسلام را بشناسید» به دیدگاه اسلام در مورد ورزش و ورزش توصیه شده اسلام می پردازد.

مجله ایران با همکاری و مشاوره احسان جوانمردی و هیتوشی موریشیما، سرمقاله زیر نظر حسین دیوسالار، قدرت الله ذاکری، رایزن فرهنگی ایران، مدیر مسئول و سردبیر ژاپن منتشر می شود.

این نشریه علاوه بر نسخه چاپی، به صورت دیجیتال در اختیار مخاطبان قرار گرفت.

با مضامینی چون «مشاوره فرهنگی ایران ژاپن»، «جغرافیا و معرفی ایران» و…، شماره قبلی مجله تخصصی ایران شماره 4 (ویرایش دوم 3500 نسخه)، «ایران کشور بزرگ میوه و جهانگردی است» (چاپ سوم 5500 نسخه))، «ایران – ویژه روابط ژاپن و ژاپن» حدود 1300 سال پیش (به مناسبت نودمین سالگرد روابط دیپلماتیک کره و ژاپن) با 3000 نسخه و «موسیقی و جهانگردی ایرانی» منتشر شد. از جمله ویرایش دوم). و 3000 نسخه) علاوه بر نسخه دیجیتال 16500 نسخه، بین ذینفعان، پژوهشگران، دانشگاه ها و مؤسسات توزیع شده است و همچنین به عنوان یک منبع آموزشی برای دانشجویان فارسی زبان ژاپنی استفاده شده است.

انتهای پیام

خروج از نسخه موبایل