باید از الگوی کشورهای موفق برای مدیریت بازار ارز استفاده کنیم

یک عضو کمیسیون مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: برای مدیریت بازار ارز در وهله اول باید سیاست‌های اقتصادی درست پیش‌بینی شود که در این مسیر می‌توان از الگوی موفق در مدیریت بازار ارز استفاده کرد.

اصغر سلیمی در گفت وگو با گزارشگر یک در پاسخ به این پرسش که چرا علی رشد فروش نفت در دولت سیزدهم و بازگشت به کشور، نوسانات در بازار ارز ادامه دارد، بیان کرد: افزایش نرخ ارز دارای منشا خارجی است. صرفا به تامین ارز باز نمی شود. تعیین نرخ ارز در دست دولت نیست بلکه منطقه مانند هرات و سلیمانیه در تعیین نرخ ارز نقش دارند. این وضعیت باعث می شود که ارز از بانک مرکزی خارج شود.

وی در ادامه اظهار کرد: برای مدیریت وهله اول ما باید بتوانیم در کشور پشتوانه را تقویت کنیم. اقتصاد کشور باید پیدا کند. ما نیازمند سیاست های اقتصادی هستیم. از سوی دیگر برای مدیریت بازار باید از الگوی سایر کشورها استفاده کنیم. کشور روسیه نیز با تحریم شد و بازار ارز این کشور نیز متلاطم شد اما با برنامه ریزی جامع و کامل می شود بازار خود را مدیریت کرده و حتی امروز نسبت به تحریم ها نیز وضعیت بهتری دارند.

نماینده مردم سمیرم در مجلس توضیح داد: بنده معتقدم کشور ما باید از موفقیت کشورهای دیگر برای مدیریت بازار ادرز اکشور. افزایش نرخ ارز بر روی تمام حوزه ها تاثیر می گذارد. به دنبال افزایش نرخ ارز همه کالاها گران می شود و از همه مهم تر اجناسی که گران می شود بعد از کاهش نرخ ارز تیفیری دا. همه چی با ارز گران می شود اما با کاهش قیمت ارز پایین نمی آید.

وی در ادامه تاکید کرد: مدیریت ارزی در غلط است. باید از الگوهای صحیح اقتصادی در این حوزه استفاده شود. امروز می بینیم قیمت خودرو گران شده است و وزیر صمت علت آن را به قیمت دلار نسبت می دهد در حالی که گفته می شود خوددرو د.لی دالی است. این توضیح هیچ توجیهی ندارد. سیاست های غلط اقتصادی است که باید اصلاح شود.

انتهای پیام

خروج از نسخه موبایل