تاکید بر ضرورت صادرات صنایع خلاق ایرانی و اسلامی

رئیس پارک علوم و فناوری‌های نرم‌افزار و صنایع فرهنگی، در نشست هم‌اندیشی صنایع دستی، بر اساس رونق فناورانه و صنایع خلاق ایرانی و اسلامی تاکید کرد.

به گزارش گزارشگر یک، محمد ایمانی خوشخو – رئیس پارک علوم و فناوری‌های نرم‌افزار و صنایع فرهنگی – در همایش هم‌اندیشی تخصصی صنایع دستی که روز ۲۵ خرداد به مناسبت روز جهانی صنایع دستی در سالن همایش‌های بین‌المللی دانشگاه علمحسین و فرهنگ برگزار می‌شود. کرد: امیدواریم نتیجه این نشست‌ها و هم‌اندیشی‌ها در راهبرد اهداف معینی باشد که ما در 40 سال دوم انقلاب را می‌بینیم و می‌توانیم رهنمودهای مقام معظم رهبری را محقق کنیم. فرمودند که ما باید در چهل ساله دوم به مسائلی بپردازیم که در چهل ساله نخست یس. به نظر می‌رسد فرهنگ یکی از مسائل مهمی بود که نسبت به آن غفلت کرده‌ایم. ما فرهنگ را به عنوان یک پدیده مولد، نه قابل حمایت باید کمک‌بگیر، در نظر بگیریم. ما رای راه ی ه ا ه ع ک ا اما ای ا ک اک یاس یاس ک ا ا ا ا ا ا اج هی اج قای قات قات اماق قات قات قات قات.

وی اظهار کرد: امروز مقام معظم رهبری در پاسخ به نامه دکتر ستاری، تمامی دستگاه‌ها مخصوص صنایع خلاق و فرهنگی را به سمت موضوع مهم فناوری در اقتصاد کشور سوق دادند.

وی تصریح کرد: پارک علوم و صنایع و صنایع فرهنگی اولین پارک تخصصی در این حوزه است و با بیش از چهار سال فعالیت با استفاده از ظرفیت‌های قانونی، فضایی برای فعالان این ایده ایجاد و ایده‌های فرهنگی و هنری را به محصول فرهنگی تبدیل می‌کند. کند. تکمیل طی این مدت معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری زحمات بسعیاری مخصوصنا ی رصو وزارت علوم، تحقیقات و فناوری نیز در این حوزه مجوز این پارک را صادر کرده است. دستگاه‌های دیگر را نیز می‌کند تا ما بتوانیم فرهنگ را در جایگراه شولید در دستگاه‌ها دریافت کنیم.

ایمانی ادامه داد: ما در این راه نیاز به کمک داریم. این حرکت ماند یک چرخه می ماند. یکی از حلقه های این موضوع، راه به خارج از باز کردن و یافتن است. حلقه ارتباطات صنایع با خارج در غالب تولید صنایع خلاق کار بسیار مهم است. ما برخی از ملزومات آن را طی چند سال اخیر انجام داده ایم. شاید از مهمترین آنها بسته بندی صنایع فرهنگی است که بسته بندی خاصی دارد. امیدواریم با حمایت صاحب نظران این حوزه و دستگاه‌های دیگر به‌زودی شاهد رونق شاهد رونق شاهد رونق فناوران شامیو.

هنرمندان ما را یاری کنند

در ادامه این همایش پرویز کرمی، دبیر ستاد توسعه فناوری‌های نرم‌افزار و صنایع خلاق طی سخنانی گفت: ستاد فرهنگ‌ اقتصاد دانش‌بنیان و توسعه صنایع نرم‌افزار و خلاق معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری به منظور مدیریت و کنترل و نظارت بر این حوزه و با هدف مدیریت و کنترل و نظارت بر این حوزه، گفت: ه ک ک زات اشاد و ا اسای س زاث ا ا ا ث ث ز ز ز ز و و و س ی ای و یای و واق فای از از. یکی از کمک های ما در این حوزه پیگیری ثبت و تصویب سندی برای حوزه های نرم افزاری بود که این سند عالی در شورای انقلاب فرهنگی فناوری تصویب شد و اکنون کار خود را در زمینه اجرای این سند را آغاز کرده است.

ی خ اطان:: قان ش ای ه ه اق خ خاق، خ اه های و و و و ک ک اف ال ی ای. اکنون با تصویب قانون جهش تولید دانش بنیان توسط رئیس جمهور صنایع جمهوری خلاق و کسب و کارهای خلاق، خانه های خلاق و نوآوری را در کنار پارک های علم و فناوری به رسمیت می شناسند.

کرمی همچنین مشخص کرد: ماده ۶ قانون ماده دوم جهش تولید دانش بنیان واحدها ت.را خل با توجه به این ماده علوم انسانی، علوم اجتماعی، فرهنگ و هنر در حوزه تجاری سازی فناوری های نرم افزاری به رسمیت شناخته شده است به شرطی که معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری مسئولیت شناسایی، ارزیابی و ارائه این مسیر را برعهده داشته باشد از فعالان و هنرمندان حوزه در زمینه بهتر نگارش آیین نامه ها و ضوابط این کار می بیند که ما را کاری. همچنین ما امسال گزارشی علمی از فعالیت ها و توانمندی های صنایع خلاق و فرهنگی دنیا را به محضر مقام معظم رهبری ارائه دادند و ایشان به سران قوه دستور دادند تا توجه ویژه ای به صنایع خلاق و فرهنگی، شرکت های خلاق و خانه های خلاق ارائه کنند. و نوآور داشته باشند.

ه گف ی ک اک ح ۵۰ ی و و و ا ی ی ق ق ق ق ق گی گی یجا ایجاد می کند که ش م ای ای ای اد. ما در حال حاضر یک درصد جمعیت دنیا و دو درصد تولید علم جهان را داریم. ما می‌توانیم با کمک جوانان خلاق کشورمان و ماده اولیه موجود در ایران یک درصد از ماده اولیه موجود در ایران از ما می‌توانیم.

د اد ت فای یای ن و یای ظهاظه اظهار: اگ م ای اساب و گی دا۱۰۰. ر اال ضاض ی ل لار واراس بازی بازی عا از ه های و واد و وا۲۰ ی د ار یای اخ ابتدای امسال پاویون تولیدکنندگان ما در آغاز شروع به کار کرده است.

وی افزود: اکنون ۱۶۰۰ شرکت خلاق ارزیابی شده و ۷۵ خانه خلاق و نوآور در ۲۰ حوزه فناوری نرم افزار داریم و امیدواریم که روز به روز شاهد صنعتی شدن دقیق و استاندارد شدن این حوزه باشیم و بتوانیم این فرهنگ و تمدن هفت هزار ساله را داشته باشیم. سایر ملل و کشورهای منتقل می شوند.

به صنایع دستی نگاه حقیر نمی شود

همچنین در بخشی دیگر از مریم جلالی، معاونت میراث فرهنگی و گردشگری و صنایع دستی، صنایع دستی و هنرهای سنتی را قلب اقتصاد هویت بنیان دانست و گفت: باید نگاه معنایی، ساختار و سازوکارهایمان را نسبت به صنایع دستی متحول کنیم. ما نباید این صنایع دستی را به نگاه کوچک و حقارت آمیز نگاه کنیم. ما موظف هستیم دایره معنایی که برای این صنعت و فرهنگ وجود دارد را می‌خواهد. همان طور که پیشینیان ما با ذره ذره وجودشان کالاهایی تولید می کردند کمر روند کفینیان ما با ذره ذره وجودشان سمان هستند که پیشینیان گرچه صنایع دستی دیروز است اما ما برای فردا چه کاری انجام می دهیم آبسیار گرچه صنایع.

وی افزود: وقتی حرفی از بین می آید که ارزش مان را کامل کنیم، یعنی از لحظه شناسایی و طراحی محصول و تفاوت های آن، قیمت گذاری، کیفیت و مواد اولیه تا لحظه وقوع آن نیاز به برنامه ریزی داریم.

جلالی تاکید کرد: ما باید نگاه معنایی به صنایع دستی را متحول کنیم. باید محصولات خود را متحول کنیم. پیوند بزنیم، خلق یا تلفیق کنیم و به آن بدهیم. همچنین باید ما را متحول کنیم. ح ا ه ص صای د ه عان ص خاق ا ازآ از ساپیش ه ج و و و ئات شکات ماد ا اس. صنعتی که نیاز به کمک ندارد.

وی ادامه داد: صنایع واحدها در قانون ها و ماده ها، دستی با نهادهایی که کمک گیرنده هستند، موازی می تواند در صورتی که صنعت دستی ما می تواند به موازات صنایع نفتی ارزآور باشد و ایجاد کند. همچنین باید ساز و کار های ما متحول شود. اکنون از کالاهای این حوزه برای یافتن در سایر قرارها، اصلاً اسمی برایش ندر است. صنعت دستی ما می تواند یکی از اساسی ترین توانایی ما باشد زیرا صفد در شن فرهنگی ایکی ام کسم ین از اساسی ترین ما می تواند یکی باشد. تولید کنندگان دست ما بازرگان و دلال صنایع. کنده و مولد هستند زیرا فرهنگ تولید می کنند اما سازوکاراید ما در اصنایع دیرا مچی در اصنایع دستی تولید می کنند و مولد هستند زیرا فرهنگ تولید می کنند.

وی در پایان گفت: همه این تحولات محقق نمی شود مگر با همت کسانی که دن. صنایع دستی خلاق همان چیزی است که اکنون در دنیا مطرح شده است. صنعتی که ایران پیش از این دانش و توان تولید آن را داشت. یک دوره ما موفقیم دانش مان را به روز کنیم اما همچنان توان تولید آن را داریم. ما از باب گفتگو، راه انصاف و مثبت اندیشی و همگرایی می تواند این سه تحول را انجام دهد.

صنایع دستیمان بیمار است

سید حسین علوی، مدیرکل دفتر بازاریابی و تجاری سازی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی هم در این زمینه با بررسی چالش های داخلی این صنعت گفت: اگر وضعیت داخلی صنایع دستی را به یک خانه تشبیه کنیم، وضعیت خوبی نداریم. اولین مشکل مربوط به بیمه هنرمندان است. بیمه هنرمندان، ارائه دهندگان بیمه بدون کارست یعنی قشری که کمتر در سیا است

وی افزود: اکنون طبق ماده ۳ قانون ۱۳۹۶ تمامی مجوزها برای فعالیت صنایع دستی از فروشگاه، کارگاه، کارت صنعتگری، نمایشگاه های برپایی، بازارچه های صنایع دستی، حراجی و … باید از سوی معاونت صنایع دستی صادر شود اما همچنان این معاونت متولی صادر شود. نیست. هنرمندان توسط وزارت کار بیمه می شوند. نشان هنری شان از سوی وزارت ارشاد صادر می شود. مواد اولیه به ویژه فرش( به عنوان کالای پولساز) همچنان زیر نظر وزارت سمت است. گمرک و وزات تعاون، شهرداری و … نیز هریک فعالیت هایی در این زمینه انجام می دهند.

او آشه ه شک ات یاجی ای ظه اظهاراش حتما باید برای برنامه ریزی کنیم. اکنون کارهایی برای انجام داده ایم اما باید زیرساخت ها اصلاح شود.

علوی نظران کرد: وقتی می گوییم منظورمان دو نوع موجود نماتیشگاهی و بازر ما اکنون توقع داریم نمایشگاهی مان را تقویت می کنیم اما به دلیل افزایش هزینه رفت و آمدها، باربری ها و …. نمی توان به همه هنرمندان خدمت رسانی کرد. پژوهش بازرگانی مان نیز سازمان یافته نیست که باید برنامه ریزسی اساسی پیرامون اینادرات بازرگان مان نیز سازمان یافته نیست. نخست که ما بازار خارجی ما را نمی شناسیم. دوم اینکه صنایع ما کاربردی.

علوی بیانان کرد: اکنون برخی به دنبال ایجاد صنایع دستی لوکس و لاکچری هستند. در صورتی که از بیخ و بن این موضوع اشتباه است. در عالم قدیم، زندگی مردم تماما با صنایع دستی می گذشت. دستی جعل نامی از صنعت صنعت مدرن است. اک ص د ی ه ک ک الای ی ا ای ای از ز الا ع آن ا افاه

وی ادامه داد: اکنون صنایع دستی ما کاربردی نیست. تا زمانی که صنایع دستی مان کاربردی نباشد، چگونه می توان برای کشف کردن تلاش کرد اک یای و ک الاهایی صار از ز از ز ا ف ف ف که م و اسان ا ا ه ه ه ا ا ا ا ت ی ی. در حال حاضر برخی از کالاهای صادر شده، کاربردی است. با دانش و فناوری نسبت درستی ندارد. ما وقتی با بازار آشنایی نداریم، چگونه می‌توان با تجارت خارجی آشنا شد

مدیرکل دفتر مارکت و تجاری سازی وزارت میراث فرهنگی، صنایع و صنایع دستی همچنین تصریح کرد: اکنون مطابق آمار رسمی گمرک جمهوری اسلامی ایران، 50 درصد درصد صنایع دستی ایران در سال 1399 ذیل کد تعرفه سایر (آرای باطله در انتخابات) قرار دارد یعنی مشکوک به صنعتی یا ماشینی بودن است.

وی سپس به راه حل های این مسئله پرداخت و گفت: ما باید در وهله نخست وزیر شصادرات را رایم ای ڌهم گی وی سپس به راهکارهای این مسئله پرداخت و گفت: ابتدا باید برای مسائل داخلی تدبیری بیندیشیم. الان ما یک بازار 85 میلیونی در کشور داریم بنابراس نیازمندان انواع تیاق بازارها الان ما یک بازار 85 میلیونی در کشور داریم اولویت اصلی ما در وهله اول باید تولید شود. پیش از این طرحی برای اصلاح بازار صنایع دستی داشت. در سایتی جدید باید این مشکل را برطرف کنیم.

ه گزاش ایا، ر ای م ی ا پ ب ب ب ز ز ای ازاد اال و و صادات ب گزای بار ب.

در پایان این مراسم از ملیکا مدنی، سیمه توفیقی، بتول حدادی، زهرا مرادی، نادیا امیری، قاسم مرادی، حمیدرضا عیسی‌زهی، داود شیرازی، زینب شاهی، نسرین جعفری‌نژاد، محمد سرشته، مرضیه محمدی، ایوب جوان، حسین شمس، مرضی‌حیدی. ، پیمان مشهدی، درسا شرقی، علی نوروزی، بابک کوهی، علیرضا سیدی، محمد نوروزی، ن بیگ جوانی، ابوالفضل رحیمی، محسن آقاسیمیری و فاطمه سیدی به عنوان هنرمندان و فعالان برگزیده حوزه تولید و تولید صنایع دستی تجلیل شد.

انتهای پیام

خروج از نسخه موبایل