تجلی فرهنگ «همسایه‌داری» در رمضان/ سفره افطار عطر «برساق» می‌گیرد – خبرگزاری آنلاین | اخبار ایران و جهان

خبرگزاری آنلاین – گروه استانها: رمضان آرامآرام قدمهای مبارکش را به چشمهای منتظر نزدیک کرده تا یک ماه دیگر مهمان دلهای مشتاقان خود باشند و این مردم لرستان هستند که چشم بر جاده زمان دوخته اند که مسافر رمضان از راه می رسد تا با دستهای به آسمان و سینه های معطر برسد. از عطر وجود خدا در آغوشش گیرنده.

دست پاکی‌ها و خوبی‌ها بر شانه روزه‌داران

رمضان ماه از گناهان و ماهی هاست که اشاره به چه خوبی هاست میرود، این است که گناه در این 30 روز خدایی کاهش یافته و این روزهدار است که دست به دامان پاکیها می شود تا سپری بسازد از دعا و مناجات رو به به. چه از خدای خود دورش می‌سازد.

می‌گفت در این ماه، این پاکی و خوبی است که دست بر شانه روزه‌ می‌گذارند این ارند ش.

تجلی فرهنگ «همسایه‌داری» در رمضان/ سفره افطار عطر «برساق» می‌گیرد.

مردم لرستان از دیرباز هرسال مشتاقانه به استقبال این ماه عزیز میشتابند تا گرامیاش دارند، هرکسی میکوشد قدر بزرگی از دریای معرفتش بکشد تا تشنگی از وجود بزداید.

عشق مردم این استان تا بهجایی است که حتی کودکانی که هنوز قدشان به بالای تکلیف نرسیده روزهای گرم تابستان را پابهپای بزرگترها تاب میآورند و لبهای تشنه و شکمهای گرسنه را به غروب افطاری میرسانند تا بچه مسلمانی خود را تثبیت کنند و آنها نیز خدای بزرگ را مهمان کنند. دلهای کوچک خود کنند.

در واقع همین یک ماه تمرینی است تا کودکان نماز را کنار دریای سجاده مادران خود بیاموزند و از این ساحل زیبای معنویت، مسیحیت آفریقا را به نوس مذهب را به نظاره بایستند.

جاری شدن سنت «کاسمسا» در لرستان

ماه رمضان در گوشه گوش لرستان مملو از آدابورسومی است که البته تنها در برخی از روستاهای استان برگزار می شود و تنها یادگاری است شیرین بهجامانده از روزهایی که گویا از زمینیان باخدا تنها چند قدم بوده است.

یکی از آداب کهن لرستان که هنوز هم در برخی از نقاط استان اجرا می‌شود سنت «کلمات سا»است، مطابق با این سنت هر خانواده مقداری از غذای افطار خود را برای همسایگان میبرد و همسایه نیز مقداری از غذای افطار خود را در ظرفی که با آن غذا میریزد و پس میفرستد.

اجرای این امر موجب تقویت روابط بین همسایگان و فامیل می شود.

خودنمایی شیرینی‌های محلی در سفره‌های افطار و سحر

در لرستان بازار شیرینی های محلی در ماه مبارک رمضان بسیار داغ است، در چندین شهرها و روستاهای لرستان شیرینی های متعددی بر سر سفره افطاری قرار می گیرد.

برخی از بانوان روستاهای استان به رسم دیرین خود سفره افطار خانواده روا با شیرینی های محلی دیرین برخی از بانوان روستاهای استان به رسم دیرین خود

این شیرینی ها با توجه به فصلی که رمضان در آن قرار می گیرد و نوع مهیاییان آن متنوع است، اگر ماه مبارک رمضان در فصل بهار و تابستان باشد معمولاً با شیرینی ها و نان های محلی مانند «چزنک ( لکی: چُرَک و رین)»، «نام خانوادگی»و« ساکی پز »سفره های افطار آراسته می شوند و اگر این ماه مبارک در فصل زمستان باشد نانشیرینی« گرده »روی سفره افطار قرار می گیرد.

«چزنک» و «ساکی پز» را روی ساج (تابه) درست می شود و به همین دلیل در فصل تابستان و بهار پخته می شود چون در این فصل زنان لر در فضای آزاد اقدام به درست کردن غذا و نان می کنند.

آش «کشکینه» پای ثابت سفره افطار

«گرده» را به این دلیل در زمستان درست می کنیم چرا که برای درست کردن این شیرینی خوشمزه در این فصل از بخاری و کرسی خانگی استفاده می شود. چیزهایی که این روزها به مدد وسایل آشپزی امروزی در خانه‌های شهری نیز ایو شیرینی می‌پردازند.

سفره افطار ماه رمضان مردم لرستان از غذاهای محلی سبک نیز خالی نیست، سوپ «کشکینه» ازجمله غذاهای مقوی است که در فصول مختلف به‌ویژه زمستان مورد استفاده قرار می‌گیرد.

«کشکینه»خشک را زنان روستا از ماهها قبل در فصل های بهار و تابستان با گندم نیمه آرد شده و دوغ درست می کنند و به شکل درمی آورند و سپس آن را جلوی آفتاب می گذارند تا خشک شود و برای فصل زمستان به همراه ادویهجات، پیاز و روغن در آب باشد. جوش حل کرده و به‌عنوان یک سوپ سبک و مقوی استفاده می کند.

پیچیدن آوای مؤذن در سحرگاهان

مردم روستاهای مجمع سلسله و دلفان درگذشته برای دیدن ماه محلی محلی تشکیل میدادند، مجمع محلی رؤ هلال ماه مجمعی متشکل از بزرگان و علمای محلی بود که برای رؤ هلال ماه به اطراف روستا میرفتند و درجایی که آسمان صاف بود سعی میکردند. دررویت هلال ماه ساکن.

روستاهای لرستان عموما مؤذن مخصوص داشته اند، مؤذن هر روستا با توجه به تجربه دیرینه خود در سحرها و غروب های رمضان با صدای رسا بانگ اذان را از بالای پشتبام روستا به همه مناطق روستا میرساند.

در مورد دیگری از روستاها مؤؤون از روی خواندن خروس زمان اذان را در زمین اذان را تخمین میزده است که این نوع خواندن خروس به «خروس اول» مشهور بوده است.

از دیگر راههای بیدار کردن مردم در سحرهای ماه رمضان رفتن مؤذن یا یکی از اهالی روستا به درب خانه مردم و زدن در خانه ها برای بیدار مردم است که خانواده ها نیز به عنوان تشکر از آنها را بیدار کرده است از غذای سحر خود مقداری به او. میدادند.

از برساق تا زولبیا

لرستانیها سحر را با غذاهای ساده به اذان صبح میرسانند و در طول روز غیرت دینی و فرهنگ ایلی، اجازه روزهخواری را از کسانی میگیرند که به هر دلیلی از روزه گرفتن برنمیآیند.

فروشگاه‌های حلیم‌پزی در لرستان با شروع رمضان دایر می‌شوند تا هم‌غرودای ساراه و هم یودر ارم. اگر ماه روز را در خیابان های شهرهای لرستان قدم بزنی با حلیمپزهایی روبهرو میشوی که در طول شبانه روز چوب مخصوص حلیمپزی را در دیگ بزرگ خود میچرخانند تا افطاری و سحری روزهداران را آماده کنند.

معمولاً در لرستان افطاری ها با آب داغ و بامیه و زولبیا آغاز می شود اما برزه اما بر ه، سفر آمیه و زولبیا آغاز می شود.نام خانوادگی» خودنمایی می کند.

نام خانوادگی از شیرینی های ویژه تاریخ لرستان است که از آرد، شیر، شکر و برخی افزودنی ها از گیاهان بومی و طبیعی درست می شود و از سفره افطاری مردم این دیار دارد.

لرستانی ها معمولاً نماز پنجگانه خود را در مسجد و شانه بهشانه جماعت میخوانند و کوچه های بامدادی این استان پراست از دسته های مردمی که لب از خوردن و آشامیدن بسته و قدم ها را شتاب داده تا پیش از صدای اذان خود را به صفف می دهد. های جماعت مساجد برسانند.

بازار شهرهای این استان هنگام غروب، جلوه‌های دیدنی به خود می‌گیرند. به‌گونه‌ای که خیابان‌های اصلی نمایشگاهی برای عرضه مواد مصرفی افطاری است.

از خرما و شیرینی‌های گرفته‌شده تا میوه‌های مختلف، فروشنده‌ها منتظرند تا مدوردم از مساجد از خرما شیرینی‌شده تا میوه‌های مختلف، منتظرون باشند. در واقع ۳۰ غروب ماه رمضان، معیشت برخی از خانواده‌ها رونق می‌گیرند.

برپایی ایستگاه‌های سلامت معنوی در مکان‌های پرترد شهرها

حجت الاسلام مهدی قدرتی مدیرکل تبلیغات اسلامی لرستان در گفت و گو و گو با خبرنگار آنلاین با اشاره به برنامه ها و برنامه ها و برنامه ها و بهرک رمضان در بارک رمضان در بیان داشت: در ماه مبارک رمضان، تمام نمازها، تمام نمازهای جماعت نمازهای جماعت در مساجد برپا خواهد شد.

وی با اشاره به اجرای برنامه های قرآنی در سطح مساجد استان عنوان کرد: سازمان تبلیغات اسلامی، معاونت فرهنگی، رؤسای ادارات تبلیغات اسلامی در شهرستان ها، برنامه های بسیار خوبی را تدارک دیده اند. اند.

مدیرکل تبلیغات اسلامی لرستان افزود: انتظار داریم که این امر به صورت جدی پیگیری شود، محیط تبلیغی در مساجد نیست، بلکه در محله ما است.

حجت الاسلام قدرتی با اشاره به برپایی چند ایستگاه سلامت معنوی در محلات مختلف خرم آباد از سوی اداره تبلیغات اسلامی افزود: در این ایستگاه های سلامت معنوی، از ابتدای ماه رمضان تا پایان آن، طلبه ها حضوری معنوی و با برنامه خواهند داشت.

وی با اشاره به اینکه قبل از اذان مغر و عشا، اقامه اذان زنده را در مکانهای پرتردد دید گفت: این امر از سوی جوانان خوب و خوش صدا عملیاتی خواهد شد، همچنین تواشیح را در مکانهای پرتردد داشت.

مدیرکل تبلیغات اسلامی لرستان با تاکید بر اینکه در مکان های پر تردد نیاز به یک رویداد داریم و این امر نیز باید از سوی رؤسای ادارات تبلیغات اسلامی عملیاتی شود گفت: در میادین، پارک ها و … این رویداد جذاب، پرنشاط، معنوی و جوان پسند در شب ها برگزار می شود.

حجت الاسلام قدرتی عنوان کرد: حدود ۶۰ برنامه رسانه ای، قرآنی، تبلیغی و… برای ماه مبارک رمضان در لرستان در نظر گرفته شده است.

برگزاری جلسه تفسیر قرآن نماینده ولی‌فقیه در لرستان

با توجه به حلول ماه مبارک رمضان عموم مردم خداجو و روزهداران خرمآبادی می توانند در سلسله جلسات تفسیر قرآن کریم و سخنرانی در ایام ماه مبارک رمضان شرکت کنند.

این مراسم با سخنرانی «حجتالاسلاموالمسلمین حاج اکبر عیدی» نماینده مقام معظم رهبری در بوسنی هرزگوین و بالکان در شبهای ماه مبارک رمضان ساعت 21:30 در محل حسینیه حبیب ابن مظاهر در چهارراه بانک خرم‌آباد برگزار می‌شود.

همچنین مراسم اقامه نماز جمعه جماعت ظهر و عصر و سخنرانی «آموزه هایی از قرآن کریم» با حضور حجتالاسلاموالمسلمین احمدرضا شاهرخی نماینده ولیفقیه در استان و امام جمعه خرمآباد برگزار می شود.

زمان این مراسم، ظهرهای ماه مبارک رمضان در محل حسینیه حبیب ابن مظاهر (س) چهارراه بانک خرم‌آباد خواهد بود.

خروج از نسخه موبایل