تخلفات ایمنی ساخت و ساز با جریمه جبران نمی‌شود/چگونه می‌توان جلوی «متروپل»‌های بعدی را گرفت؟

یش از م اه از یزش خاخ س خان م ر آد ا و ظ ی ی ای ح ای مان حاث ا اشی اس. در همین راستا یک متخصّص ایمنی است که اگر از متروپل درس نگیریم شاهد اریمبوو باشیم. او همچنین از رویه پرداخت جریمه برای جبران خسارت در ساخت و ساز به شدت انتقاد کرد.

علی بیت‌الهی در گفت‌وگو با گزارشگر یک، در مورد اهمیت ساختمان‌ها در قوانین و مقررات گفته می‌شود:‌ همین ابتدا باید بگوییم که ما قوانین و مقررات را در زمینه ایمنی ساختمان داریم و مسئله اصلی ما عدم رعایت کامل این مقررات است. ممکن است برخی از موارد هم نیاز به اصلاح و به روز شدن داشته باشد، اما از همه چیز نیاز به اصلاح داشته باشد و به روز شود سن امان داشته باشد.

دبیر کارگروه ملی مخاطرات طبیعی ادامه داد: به عنوان مثال همه شهرها طرح تفصیلی دارند که بر اساس کاربردهای آن زمین، ساخت و ساز، معابر و … در شهرها مشخص شده و در واقع شهری برای توسعه آن صورت می‌گیرد. در واقع این طرح‌ها برنامه‌های ساخت و توسعه شهرها هستند که می‌توانند هم یکی از آن‌ها باشند.

وی ادامه داد: اکنون ممکن است از برخی از این طرح‌های تفصیلی چند سال گذشته تدوین شود، خب در این صورت این طرح‌های تفصیلی باز نیازمند نگری هستند و شورای معماری و شهرسازی به عنوان مرجعی که طرح‌های تفصیلی را تصویب کرده و می‌کند، باید بر این موارد باشد. هم نظارت داشته باشید. گاهی اوقات ممکن است در منطقه‌ای مخاطره‌آمیز شناسایی شود که باید در نظر گرفت که ممکن است در منطقه‌ای مورد شناسایی قرار گیرد.

نباید اشتباه را با جریمه نادیده گرفت

ساختمان ایمنی با جریمه جبران نمی‌شود

بیت الهی با اشاره به مشکلات دیگر در ساخت و ساز گفت: در مواردی مشاهده می‌شود که برخی از مشکلات ساختمان‌سازی در شهرداری‌ها با اخذ جریمه می‌شود. مثلاً گاهی روی یک ساختمانی که باید پنج طبقه باشد دو طبقه یا یک طبقه ساخته می‌شود، این اتفاق گاهی با اخذ جریمه نادیده گرفته می‌شود و به ساختمان پایان می‌رسد، در حالی که این امر ممکن است ایمنی ساختمان‌ها را تحت تأثیر قرار دهد. قرار دهد. این نکته مهم است که باید مورد توجه قرار گیرد. لازم است در واقع مشکلی وجود داشته باشد که می‌توان از آن خلال کند، برطنرف شیم تله شیم و جر.

وی ادامه داد: به عبارت صریح‌تر نکاتی که از دیدگاه فنی به آن جریمه تاکید می‌شود، این است که این موضوع، ناتوان و فنی را نمی‌کند، اما سال‌هاست که در برخی موارد این پدیده رایج است. یان گف که ز ازای های ساخ زان از ای ی ه که ف س خ اخ و ا ش اش ا ایان کار ااخ آخ آخ آخ آخ آخ آخ آخ آخ

در همین زمینه بخوانید: وجود ساختمان‌های مشابه «متروپل» در کشور

دبیر کارگروه ملیاطرات طبیعی درباره اینکه توجه به مخاطرات چه تاثیری بر افزایش ایمنی ساختمان‌ها و کاهش حوادثی مانند آنچه در متروپل آبادان رخ داد، داشت، گفت: هر کجا که عدول از ضوابط و مقررات وجود داشته باشد در همانجا ضربه بخوریم و داشته باشیم. دیده‌ایم که این یا به صورت مالی بوده یا همزمان به صورت جانی و مالی بوده است. اباد حاثه باثه د ی اه گ ه س س آن ات ا ام ا ا ا ا ا ا ا که ک ک کش با ش ه ک ک ک ااخ.

از پلاسکو درس نگرفتیم که حادثه متروپل رخ داد

بیت‌الهی ادامه داد: در پلاسکو شرایط ایمنی ساختمان مساعد نبود و تجیهزات آتوفا ن حریق ش. به گفته مقامات آتش‌نشانی تهران برای این ساختمان بارها تذکر ایمنی صادر شده است و در نهایت هم یک حادثه آتش سوزی منجر به ریزش ساختمان شد و آن حادثه تلخ رخ داد. در متروپل هم به همین شکل بود و عدم توجه به مقررات مشکلاتی را ایجاد کرد. ما از پلاسکو درس نگرفتیم که حادثه متروپل آبادان رخ داد.

وی ادامه داد: حتی اگر بر اساس ضوابط و مقررات موجود ساخت و ساز صورت گرفته بود، اولاً که احتمال وقوع رخ‌داد نمی‌داد، اما اگر هم حادثه‌ای رخ دهد، بسیار متر از آن اتفاق افتاده است. دو مثال کو و متروپل نشان می دهد که اگر ضوابط شهرسازی، طرح های تفصیلی، آئین نامه های ساخت و ساز و آن چیزی که در عمل تصویب می شود، انجام شود، اگر حادثه ای هم رخ دهد تلفات جانی و خسارات مالی آن بسیار است. چه خواهد بود.

به گفته دبیر کارگروه ملی مخاطرات طبیعی این تلفات ممکن است ناشی از حوادثی مانند زلزله، سوزی و… باشد و ممکن است به دلیل عدم اجرای الزامات اداری و سازوکارهای ساختمانی مقرراتی ایجاد شود.

در ایمنی ساختمان‌ها قانون نداریم، دور زدن داریم

بیت‌الهی با بیان اینکه اگر قوانین الزام‌آور باشد، حوادث و خسارات ناشی از آن می‌شود، گفت: ما در این خصوصیات قانون‌مند نیستیم و ممکن است برخی از قوانین به بازنگری هم نیاز داشته باشند، اما مهم نیست که از راه‌ها جلوگیری کنیم که می‌شود. با آن قانون را دور زد. نباید اجازه داد که در برابر برابری متفاوت صورت بگیرد و بعد با پرداخت شودو پریمه آان ایمه آان خلاف تودید اجازه داد که در برابر قانون استاندارد صورت شرداخت ودر

وی افزود: به عنوان مثال پیامد ساخت‌وسازهای بلند در معابر تنگی که ممکن است رفت و آمد در آن نیست، ناایمنی‌های متعددی است که ممکن است دچار بحران شود، آیا می‌شود در هنگام بحران گفت که چون این ساختمان جریمه‌ها را پرداخت کرده است، پس از وقوع بحران ندهد؟ پس باید ضوابط و مقررات برابر آنچه وجود دارد انجام شود و اگر گناهی هم رود داد، اصل است.

این متخصص ایمنی با بیان اینکه در دو مورد از اقدامات خوبی با رفع یکی از عواملی که در آن اعمال می شود، گفت: در بسیاری از موارد کشور ما دارای قوانین بسیار خوب و پیشرفته است، اما در اجرای و رعایت قوانین ضعف داریم و یک قانون یا تصویب می کنیم. هر چقدر هم خوب باشد، اما اجرا نشود، طبیعتا به دردی نمی‌خورد و موا را دچار مشکل می‌کند.

به بیت‌الهی نظارت‌های ضعیف، سهل‌انگاری‌ها، عدم توجه به قوانین و مقررات، عدم بکارگیری تکنسین‌های فنی و کارگران ماهر و… از مواردی است که دست به دست می‌دهند تا حادثه رخ دهد. توجه داشته باشید که ممکن است جوشکاری ضعیف شود. خب این جوشکاری را چه کسی انجام می دهد؟ چه کسی بر آن نظارت دارد؟ در مورد جنس و کیفیت مصالح هم همینطور. یک تکنسین حرفه‌ای و کارگر ماهر این موارد را می‌دانند و رعایت می‌کنند، اما گاهی اوقات این کار از کارهایی انجام می‌شود که بدون تجربه کافی هستند و نتیجه آن هم با ریزش ساختمان و حوادث دیگر رخ می‌دهد. پس باید در ساخت و ساز به کوچکترین نکات هم توجه شود.

دبیر کارگروه ملیاطرات طبیعی به خسارات مخاطرات ناشی از زلزله در سرپل ذهاب و … اشاره کرد و افزود: زمانی که از خسارات زلزله کرمانشاه بازدید داشتیم، دیدم در ساختمانهایی که حتی درصدی از مقررات و ضوابط هم رعایت شده بود تخریبها آنچنان نبودن و ساارها. که داخل ساختمانها بودند نجات یافتند.

هر ساختمان نوسازی الزاما ایمن نیست

وی افزود: گاهی اوقات صحبت از رعایت قوانین می‌شود، برخی تصور می‌کنند که چون نوساز است، پس حتماً در آن ساختمان رعایت شود و بعد از آن می‌گیرند که ما را به درد نمی‌خورد. قان و ات بای ه ی و ه ک ک ک الاجاش ک ا ات ساخ سازی پس این به معنای ضعف قانون نیست. خی از ساخ و س ازها ر م ا از ز اط و ات د ات ب ی ای و ی ی اه و گ اخ و اه سای ای.

بیت‌الهی در مورد اینکه در این شرایط به نظر می‌رسد نیازی به قوانین وجود داشته باشد، همچنین گفت: من در این شرایط می‌توانم بگویم که ممکن است برخی از قوانین نیاز به اصلاح داشته باشند که باید این کار انجام شود، در واقع ما می‌توانیم قوانین را انجام دهیم. روزها اما مهم تر از اجرای همین مقررات است. در واقع همان قوانین و مقررات در دسترس نیز به راحتی می‌توان ایمنی را تامین کرد.

در همین زمینه بخوانید:


شهرداری متروپل زاییده «رانتی»


چند روز می‌گذرد و همه چیز یادمان می‌رود؟

وی ادامه داد: برای جلوگیری از تکرار حوادث مشابه متروپل، پلاسکو و … باید از حوادث رخ داد درس عبرت بگیریم و از یکی از درس های عبرت همین جدی گرفتن قوانین و مقررات است.

اشتباهات متروپل بود

بیت الهی با اشاره به این که اشتباهات صورت گرفته در مترول واضح و بود گفت: این جرم به قدری بود که مثل این است که فرد اسلحه‌ای را در مقابل چشمان دیگران بردارد و به شلیک فردی، چنین جرمی که دیگر نیاز به تحقیق ندارد. . ر پ ه ه د و و و ز ز ز زای و ات د که ح ا ا ا ا ای رای سازی تات تای نای. من امیدوارم این حوادث تلنگری باشد تا بررسی و ارزیابی ایمنی ساختمانو هاردیم گیدر گیت من امیدوارم این حوادث تلنگری تا بررسی و ارزیابی ایمنی باشد.

وی در پایان با بیان اینکه اتفاق افتاده است در ساختمان پلاسکو می‌توان منشا اثری برای‌ها باشد، گفت: ایمنی ساختمان این حادثه بعد از مدتی فراموش شد. من امیدواریم حادثه متروپل اینگونه نباشد که مدتی به این موضوع بپردوازیم و بار ردیگر مدیگر من امیدواریم حادثه متروپل اینگونه نباشد که مدتی در این موضوع باشد.

انتهای پیام

خروج از نسخه موبایل