تهدید هنرمندان بابت ادامه فعالیت دیکتاتوری است

گزارشگر یک/خراسان رضوی دبیر چهل و یکمین جشنواره تئاتر فجر گفت: هیچ روشنفکری هنرمند را به دلیل کارکردن تهدید نمی‌کند و نمی‌کند و نمی‌گوید آسهمی آسچه. این دیکتاتوری است و جای تاسف دارد.

کوروش عیسی در نشست خبری هجدهمین جشنواره بین‌المللی ملی‌زار مقاومت که امروز، ۱۳ آذر ماه، در اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار شد، اظهار کرد: خراسان شمالی در این روزها شاهد کسانی هستند که درباره تئاتر می‌گویند که حتی هیچ کدام از تئاترهای اهالی تئاتر را نمی‌گویند. آن‌ها را نمی‌شناسند و به هنرمندان و پیشکسوتان توهین می‌کنند. همه کسب‌وکارها به کار خود مشغول هستند و برخی از آنها فشار وارد می‌کنند و می‌توانند باعث تعطیلی شوند. متخصصان خود تئاتری‌ها هستند که به این مایه تاسف حمله می‌کنند. آیا این، همان بیان آزادی است که دنبال آن هستیم؟ این دیکتاتوری محض و تاریک‌فکری است.

وی با اشاره به هنرمندان پیشکسوت تئاتر مشهد که داوری جشنواره تئاتر استانی را بر عهده گرفت، گفت: رضا صابری و رضا حسین‌زاده در هنر این مملکت انسانهای بزرگی هستند که نه‌تنها برای تئاتر خراسان بلکه برای تئاتر ایران افتخار آفریده‌اند. هیچ روشنفکری نمی‌گوید نباید کار کند. آغوش ما رو به همه باز است؛ چه جشنواره مقاومت و چه جشنواره فجر. آنچه برای ما مهم است، تئاتر است.

زارعی در پاسخ به اینکه آثار جشنواره تئاتر مقاومت را چگونه ارزیابی می‌کند، گفت: خیلی زود است که اکنون درباره آثار اظهار نظر می‌کنیم تنها یک‌سوم آثار بازبینی شده و ما باید امروز و فردا نمایش‌ها را ببینیم اما باید گفت که در این شرایط سخت است. فرهنگی می توانیم کار را به اینجا برسانیم.

برگزاری یادبود برای سعید تشکری و علی سلیمانی

سید وحید فخر موسوی، دبیر هجدهمین جشنواره بین‌المللی ورزش مقاومت نیز در ادامه این نشست در خصوص آثار ارسالی به این جشنواره بیان کرد: در این دوره از جشنواره شهرهای اصفهان، یزد، مشهد، اردبیل، تهران و رباط کریم نزدیک به ۵۰۰ اثر که 86 نمایش از این تعداد به مرحله بازبینی راهنما و پس از بازبینی 12 اثر به بخش نهایی رسید که تا فردا شب در مشادر اشد رسید. البته یک کار ویژه هم در بخش عراق انتخاب شد که درباره تعالیم حضرت رقیه(س) بود و آن هم قرار بود با هماهنگی در سطح شادهرا.دشادر. اجراهای دیگر را هم در روز اختتامیه در تالار شهر مشهد دید.

وی افزود: در روز اختتامیه جشنواره قصد برگزاری یادبودی برای زنده‌یاد سعید تشکری و علی سلیمانی و بزرگداشتی برای محمد کاسبی که در درمان بیماری است، داریم و از هنرمندان مشهدی نیز تجلیل می‌کنند.

علی عطایی، مسئول صحنه‌های جشنواره جشنواره مقاومت هم در ادامه این نشست بیان کرد: بخشی از مشکلاتی که در صحنه‌های جشنواره با آن وجود دارد، مشکلاتی است که تئاتر به کلی با آن مواجه است. فقط آموزش درست و کافی، بدون حضور از آموزش‌دیدگان و هنرمندان در عرصه تئاتر و کافی نبودن امکانات اجرایی و سالن‌های نمایش استاندارد و به روز بخشی از این مشکلات است که به‌خصوص در استان‌هایی به جز تهران و همچنین در شهرستان‌ها با آن‌ها می‌شوند و می‌شوند. نیاز به دست‌اندرکاران و دستگاه‌های مختلف به کمک وزارت ارشاد بیایند.

جشنواره تئاتر استانی علی‌میل باطنی برخی به خوبی برگزار می‌شوند

محمد جهانپا، دبیر سی و دومین جشنواره تئاتر خراسان رضوی، در ادامه این نشست اظهار داشت: از ۹ تا ۱۲ آذر ماه در مشهد مقدس با حضور گروه‌هایی از سبزوار، تربت حیدریه، خواف، قوچان، طرقبه و شاندیز و مسابقات مشهدی بسیار صمیمی برگزار می‌شود. شد. امسال بخش‌هایی از جشنواره برگزار می‌شوند که در آن موضوع پژوهش و دعوت از استاد دانشگاهی بود چراکه در دانشگاه‌های مشهد موضوع آموزش تئاتر و ادبیات نمایشی را با اقبال مواجه است و دانشجویانی در این رشته‌ها در حال فعالیت هستند. دیروز حتی یک مقاله هم به عنوان برگزیده این بخش معرفی شد.

وی در خصوص روند بهبود جشنواره نسبت به سال‌های گذشته افزود: امسال بهترین جشنواره هم‌افزایی دستگاه‌های اجرایی شهری شهری. مشکلات سخت‌افزاری و نرم‌افزاری هم داشته‌ام اما با تحلیل جشنواره به این نتیجه پی برده‌ایم که حضور جوانان چشمگیر شده و امسال بازیگران جوان‌های بسیاری در جشنواره حضور داشتند.

دبیر سی و دومین جشنواره تئاتر خراسان رضوی بیان کرد: امسال، سال ویژه‌ای بود زیرا با برنامه‌ریزی‌های خاص در صدد تا جشنواره برگزار می‌شود که به خدا و عنایت خاص امام رضا(ع) همراهی خوبی از سوی متولیان شهر مشهد برگزار می‌شود. همین موضوع باعث این جشنواره علی‌رغم میل باطنی شد.

جهانپا با اشاره به ملاک های داوری آثار عنوان کرد: شیوه نامه جشنواره بین المللی تئاتر فجر و تئاتر استان ها مشیش است. به هر حال قواعدی وجود دارد که در جشنواره استانی باید به آن توجه شود. از جمله این متن ها بومی و نمایشنامه های ایرانی باشد. در این میان در جشنواره فجر نیز متن‌هایی با انقلابی در اولویت قرار دارند اما نمایشنامه‌های اجتماعی همیشه مورد توجه بوده و امسال هم نمایشنامه‌هایی برگزیده شده است که در فضای نمایش‌های اجتماعی و انتقادی بود.

وی در خصوص رفع ضعف‌های نمایشنامه‌های امسال به سال گذشته بیان کرد: در حال حاضر ضعیف اجرایی در بخش تئاتر شهرستان‌هاست. استقبال عمومی از اجراها در سطح شهرستان‌ها معمولاً پایین است و بر همین اساس بستری برای گروه‌های تئاتری ایجاد می‌شود تا این گروه‌ها خود را در مرکز استان انجام دهند. همچنین موضوعات آموزشی این گروه‌ها باید پیگیری شود و حوزه نمایشنامه نیز مهم‌ترین راهکاری است که امروز برای همه جشنواره‌ها و به ویژه اجرای عمومی به شدت به آن نیاز دارد.

انتهای پیام

خروج از نسخه موبایل