توضیحات مدیریت بحران درباره ریزش ناگهانی زمین در نسیم شهر

پس از انتشار ویدئویی در فضای مجازی مبنی بر رانش زمین در یکی از مناطق نسیم شهر، مدیر مدیریت بحران استان تهران اعلام کرد که این حادثه رانش زمین نبوده است.

به گزارش گزارشگر یک، ویدئویی با عنوان رانش زمین روز پنجشنبه در نسیم شهر تهران منتشر شد. منبع این ویدئو خیلی زود تایید شد و به گفته فرماندار نسیم شهر، مشخص شد که مربوط به حادثه ای است که روز پنجشنبه حوالی ساعت 3 بامداد در یکی از کوچه های محله نسیم شهر رخ داده است. قسمتی از زمین 15 و عمق 2 متری سقوط کرد.

اما عنوان این مورد اساساً نادرست بود زیرا فرونشست در این منطقه رخ نداده و پدیده رخ داده مشابه پدیده فرونشست نبود. منصور درگاتی مدیرکل بحران استان تهران نیز به گزارشگر یک گفت. وی با تایید همین مطلب گفت: حادثه نسیم شهر فرونشست نبوده است. منشا این حادثه ساخته دست بشر است و اصلا یک حادثه یا پدیده طبیعی نیست.

وی افزود: پس از این حادثه آپارتمان های نسل چهارم به طور موقت تخلیه و برخی از خیابان ها و حیاط های منطقه مسکونی سوراخ شد. بررسی های اولیه همچنین نشان داد که فرونشست رخ نداده و مداخله انسانی در حال حاضر باعث شکسته شدن لوله های آب و یا عوامل دیگری منجر به رانش زمین شده است.

دبیرکل بحران استان تهران با اشاره به اقدامات انجام شده برای ایمن سازی این سایت گفت:

وی در خصوص علت حادثه گفت: علت قطعی این حادثه در دست بررسی است. واضح است که تسویه حسابی صورت نگرفته و علت آن دخالت انسان بوده است. اکنون چون علت ترکیدگی لوله یا حفر آبراهه است، بررسی کارشناسی لازم است.

وی همچنین از برخی اخبار در این زمینه انتقاد کرد. وی انتقاد کرد: متاسفانه مواردی وجود دارد که به گونه‌ای عنوان می‌شود که گویی بحران بزرگی رخ داده است و مواردی هم نامی به میان می‌آید که حتی کارشناسان بحران یا بلایای طبیعی از آن اطلاعی ندارند. این اقدامات لطمات هنگفتی به ذهن شهروندان وارد می کند و انواع استرس ها و فشارها را به همراه دارد. بنابراین نباید چنین اقدامی صورت گیرد و رسانه ها باید از طرف های ذیربط و ذینفعان پیگیری کنند.

تفاوت بین فرونشست و رانش زمین چیست؟

همانطور که از تصاویر منتشر شده مشخص است این حادثه نزدیک به رانش زمین است. گزارشگر یک در اوایل سال جاری در گفت و گو با رضا کرمی محمدی، رئیس وقت سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران، عمران و زلزله شناس در مردادماه امسال، تفاوت فرونشست و ریزش را دنبال کرد. کرمی محمدی در این خصوص گفت: نباید فرونشست زمین را با فروپاشی اشتباه گرفت. برخی افراد زمین لغزش را ناشی از رانش زمین می دانند، در حالی که زمین لغزش ناشی از لغزش های ناگهانی زمین است که در طول زمان در مرکز زمین ایجاد می شود و باعث فروپاشی سطح می شود. حفره های بزرگی تشکیل می شود که به طور ناگهانی به عنوان … … همانطور که در منطقه شاران تهران چند سال پیش بود ظاهر می شود، “اما فرونشست به فرونشست تدریجی زمین اطلاق می شود که در زمان خشکسالی یا کاهش آب های زیرزمینی رخ می دهد.”

کرمی محمدی با تاکید بر اینکه شهروندان باید یا نباید از فرونشست بترسند، گفت: خطر فرونشست برای سازه های معمولی مانند ساختمان های مسکونی بسیار کم است. این می تواند باعث ایجاد مشکلاتی در سازه های بزرگ، پل ها، لوله های آب و غیره شود.

علی بیت اللهی، دبیر کارگروه ملی بلایای طبیعی پیش از این درباره تفاوت فرونشست زمین با رانش زمین به گزارشگر یک گفته بود: یکی پدیده غرق شدن و دیگری پدیده فروپاشی است، بنابراین باید بین آنها تمایز قائل شویم. رانش زمین در تهران بیشتر دیده می شود که از آن جمله می توان به ریزش میدان شهران با آتش سوزی خط لوله گاز، ریزش خیابان پیامبر و چندین ریزش خیابان مولوی اشاره کرد. در حین این خطر، سوراخی به قطر 10 تا 20 متر در زمین ایجاد می شود که می تواند شخصیتی ناگهانی داشته باشد که منجر به ریزش ساختمان، افتادن خودرو در سوراخ، آسیب به خط لوله و … شود. انجام داد. “

وزیر کارگروه ملی ریسک گفت: ریزش به شدت در تهران مشاهده می شود. این خطر با فرونشست بسیار متفاوت است.

آنچه صبح پنجشنبه در نسیم‌شهر رخ داد مانند یک فروپاشی بود، اما مهم‌تر امنیت و امنیت شهروندان در معرض آن است و مدیران مسئول باید تدابیر جدی اتخاذ کنند. مراقب یافتن و البته اجرای این استراتژی باشید.

انتهای پیام

خروج از نسخه موبایل