تولد رمز ریال ملی در ۱۴۰۱

اعلام رسمی بانک مرکزی، بانک مرکزی، با تبدیل ملی که آن رمز ارز ملی که انتشار آن بر پایه ریال است، در سال جاری رونمایی و جایگزین اسکناس خواهد شد.

به گزارش گزارشگر یک، در اوایل پاییز سال گذشته بود که صحبت هایی از سوی مسئولین مبنی بر راه اندازی رمز ارز ملی بر پایه ارزیابی میشد و رئیس کل بانک مرکزی نیز اعلام کرد: رمزپول ملی از موارد مهم در دستور کار بانک مرکزی است که زیرساخت و دستورالعمل های مربوط به آن تدوین شده و در آینده نزدیک به صورت آزمایشی راه اندازی.

از این قرار است که در سالهای اخیر توجه سرمایه گذاران و عامه مردم به رمزارزها برای سرمایه گذاری در این بازار بهمنظور ارزش پول و سرمایه گذاری می شود و افراد زیادی در این حوزه قرار می گیرند که سوء استفاده های زیادی نیز در پی این موضوع از غیرمجاز تا مالباختگی با دیگران هستند. مبادله رمزارز غیرقانونی صورت گرفت.

در این زمینه، به‌عنوان ناشناخته بودن دنیای رمزارزها، سیاستمداران در حوزه‌های مختلف اطلاعات کافی برای تعیین قانون تعیین و تدوین در این حوزه فاقد ودلیل نیز تکلیف مجاز یا ممنوع بودن مبادله رمزارزها به خصوص در ایران مشخص نشده است.

از سوی دیگر، از آنجایی که در بسیاری از دنیا هنوز رمزارزها را به رسمیت می شناسند و عمدتاً واکنشی نسبت به این فناوری بر قاعده گذاری و کنترل فعالیت های کاربران است، ایران نیز تلاش خود را انجام می دهد تا قوانین را در این حوزه تدوین کند. کند اما به پایان رسیده است در این زمینه نیست.

در کنار تدوین قوانین برای رمزارزها، در ایران به فکر راه‌اندازی رمز ارز ملی هستند که اعلام می‌کنند رئیس کل بانک مرکزی، رمز ریال ملی از اوایل امسال راهاندازی و این رمز ریال توسط بانک مرکزی منتشر می‌شود.

طبق گفته صالحآبادی، با انتشار رمز ریال، افراد اسکناس ریال خود را تحویل بانک مرکزی می دهند و رمز ریال تحویل میگیرند که این رمز ارز قابل استفاده برای سرمایه گذاری نیست و صرفا جایگزین اسکناس خواهد شد.

هدف اصلی خود از طراحی رمز بانکی را تبدیل به اسکناس به یک موجود برنامه ریزی و برنامه نویسی اعلام کرده تا با این فرآیند دارای موجودی هوشمند شود.

مهران محرمیان_معاون فناوری های بانک مرکزی در تشریح ویژگی های رمز ریال ملی اینگونه توضیح می دهد که در رمزی که در داخل گوشی قرار می گیرد، بانک به عنوان شخص سوم و واسط که امکان انتقال وجه را فراهم می کند، حذف و عین پول و اسکناسی که در جیب داریم به آن می پردازد. صورت الکترونیکی منتقل می شود.

البته او از یکی از ویژگی های حائز مهم رمز ریال را در مقایسه با اسکناس، سطح امنیت بالای آن میدانند و میگوید: در واقع طراحی رمز ریالی به صورتی است که ردیابی وجوه به طور دقیق قابل انجام است و حتی در صورت رمز رمز ارز دیجیتال و هک. گوشی هوشمند توسط سارقین و هکرها امکان ردیابی وجود دارد.

بانک مرکزی در سال جاری منتشر می‌شود، برخی از پشتوانه‌های فناوری ارزهای دیجیتالی، با ارزش و اعتبار فعلی، بیمعنی است زیرا با گذشت سالها از مطرح شدن موضوع ارزهای دیجیتال در ایران، این حوزه هنوز تنظیم نشده است. و بلاتکلیف مانده است.

همچنین نسبت به دیجتالی کردن ریال انتقاد دارند زیرا به اعتقادات اعتقادی، ریالی دیجیتالی هماکنون در کیف پولها و کارتهای بانکی افراد وجود دارد و رمز ریال قرار است چه تفاوتی دارد و چه سودی در این امر وجود دارد؟

علاوه بر این، علیرضا شامخی، یک کارشناس حوزه رمزارزها، ورود بانک مرکزی به انتشار رمزارزها را نمی‌داند و می‌گوید: این کار مربوط به پروژه‌های تجاری این حوزه است که شرکت‌های دانش‌بنیان متخصص در حوزه بلوک‌چین می‌توانند آن را وارد کنند و نیازی باشد که یک. حاکمیتی به این حوزه وارد می شود.

انتهای پیام

خروج از نسخه موبایل