تویوتا و جنرال موتورز، فردگرایی یا کار گروهی؟ 

۲۰۲۱ اولین سالی بود که رسما تولیدات این کارخانه ژاپنی از جنرال موتورز ار مریکا بود درباره این خبر توجه به چند نکته ضروری است:

یک– مسئله کیفیت در تولید تویوتا
افزایش «کمّیت» تولید محصول در کارخانجات تویوتا (https://t.me/solseghalam/1198)، متودهو با «اُفیکیک کیک ایفیکیش». خانواده / گروه تویوتا بر تفاوت «کیفیت» شکل گرفته و این مقام جدید از این بابت حائز توجه است که گروه تویوتا کنده با حفظ کیفیت، کمر رقیب کمی کار خود را بشکند.

دو- تویوتا و مسئله دسترسی به منابع اولیه
تویوتا در شرایط «کمّیت ( اینجا )» محصولات خود را افزایش می دهد که به هیچ یک از منابع اولیوه برای تولید درد د ن اشاره می کند!
نه سنگ آهن در ژاپن وجود دارد، نه گاز، نه برق ارزان. هیچ یک.
تمام بازارهای بالا برای تولید محصول در تیراژ، در ژاپن موجود نیست. سنگ آهن را باید با «کشتی» (!) از استرالیا حمل (وارد) کنند. مهم مولفه انرژی در تولید (یعنی برق) با چالش جدی در ژاپن است.
اطلاعات اروپایی یا آمریکا که دسترسی به «برق هسته ای» ممکن است، در ژاپن به دلیل مسئله زلزله، توسعه نیروگاه هسته ای یک «ریسک» می شود و همچنین ژاپنی ها حتی در «تولید برق» با محدودیت / ملاحظات بسیار، واقع بوده/هستند.

برق و فولاد دو رکن کلیدی در تولید محصولات صنعتی می شوند. تویوتا در شرایط کمیت را افزایش داد که نه کیفیت را باخته و نه میزانِ «دسمیت را او نه مراو! و این یعنی یک معجزه (https://t.me/solseghalam/790).

سه– تویوتا منابع انسانی
جنرال موتورز در سرزمین پهناور آمریکا به انواع منابع اولیه دسترسی دارد. حتی از بابت دسترسی به «منابع انسانی» (و استعداد) مدیران جنرال موتورز براحتی به برترین استعدادهای هندی، چینی، ترکیه ای، ایرانی، مصری و … دسترسی دارند در حالی که مدیران تویوتا (عمدتا) فقط با ژن ژاپنی در حال حاضر هستند. گروه اقتصادی تویوتا هستند.

در اینباکس مدیران منابع انسانی منابع انسانی منال موتورز، روزانه انبوهی ایمیل فارغ التحصیلان دانشگاههای دانشگاههای استان، ام.آی.تی، برکلی، میشیگان و … میشیگ می و … وارد می شود. ایمیل هایی از با ملیت های مختلف. در حالی که به سختی (شاید محال) می توان یک «مدیرِ ارشدِ غیر ژاپنی» در تویوتا کی.

چگونه ممکن است؟
برای ذهنهایی که عادت کرده اند همه چیز را در چند پاسختِ سراست و شسنا رُفته کلیل
پاسخ به این سوال، کوتاه، روشن و خطی نیست. پاسخ به این سوال متضمّن یک شرط است و آن پذیرفتن «پیچیدگی» هاست. پاسخ اگر آسان بود، نیسان هم تویوتا می شد. حتی هوندا (https://t.me/solseghalam/1321)

گروه تویوتا، یک صندوق سربسته است. مجموعه «ساختارهایی» که شرکت (امپراطوریِ) تویوتا بر اساس آن بنا شده است، به طور کلی و رویوعه «ساختارهایی» که شرکت (امپراطوریِ)
بخشی از پیچیدگی ها بر روند ثبت اختراعات، تحقیق و توسعه… و اصول «فن آوری» ا. اما بخشی دیگر، انسانی بر ساختارهای «روابط» است.

مولوی در بیتی می گوید:
نقشی که دل می زند
بر دیده گر پیدا شدی/

هر دست و رو نشسته ای (!)
چون شیخِ ذالنّون آمدی

کنایه و تعبیر مولانا که می گوید «فردِ دست و رو ناشسته ای که به دنبال «جهش» استق» در اردان در ای. اگر «نقش» و علت، براحتی پیدا و مشخص بود که «فورد» یا «شورولت» هم می‌شدند تویو.تا.

تویوتا و مسائل حقوق و مزایا
یکی از مهمترین مسائل در طراحی ساختارهای سازمانها و بنگاههای بزرگ اقتصادی، «مساله. مدل ژاپنی کاملاً با مدل آمریکایی در این مورد متفاوت است. در یادداشتی به این موضوع پرداخته شد که حقوق خانم مری باررا صاحب جنرال موتورز (https://t.me/solseghalam/1495) 250 برابر حقوق مهندس یک ساده در همان مجموعه است. و این چیزی است که در مدل ژاپنی (طراحی سازمان) اصلا و ابدا (https://t.me/solvseghalam/1540) پذیرفتن
(مدل آمریکایی اصالت را به مدیر می دهد)

تجویز راهبردی
موفقیت تویوتا در بحثِ کمیت و کیفیت، بر اساس «طراحی مدلِ سازمانی» (بدون کپی ھیدایدون کپی ھی ھیی) جلال آل احمد در مقاله ای درباره گاندی می گوید: کسی که از نردبانِ ضعف های بشری بالو. تویوتا، نه از نردبان ضعف، که از نردبانِ بالا رفته است. مدیران ژاپنی، در دل آمریکای رقیب، کاریکای رقیب، کاریانه ساختند کمری بایالت کمری در ایالت کنتاکی (https://t.me/solseghalam/1198) کمر رقیب را بشکنند.
نه با شعار، بلکه در عمل.

* پژوهشگر مهندسی سازه در مرکز مطالعات زلزله دانشگاه برکلی

خروج از نسخه موبایل