جزئیات طرح غربالگری تنبلی چشم کودکان در گلستان/ شناسایی ۷۱ کودک “آمبلیوپ”

گزارشگر یک/گلستان مدیرکل بهزیستی استان گلستان، جزئیات اجرای طرح برنامه ازر تدن استان گای کوکی ک مدیرکل

عارف کیانی در گفتگو با خبرنگار گزارشگر یک بیان کرد: طرح دریا از تنبلی چشم برای کودکان سه تا 6 سال از امروز در گلستان آغاز شد، این طرح با هدف تشخیص پیشگیری از بینایی و تنبلی چشم و با مشارکت معاونت در بهزیستی، آموزش و پرورش و معاونت. بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی انجام می شود.

وی بهترین زمان تشخیص تنبلی چشم را در رده سنی زیر پنج سال دانست و افزود: در سال 1400 طرح غربالگری بینایی برای 82 هزار و 496 کودک گلستانی انجام شد و در نتیجه آن 71 کودک مبتلا به آمبلیوپ شناسایی شدند که اگر غربالگری بینایی سنجی انجام دادند، انجام نشد. شد این کودکان بینایی خود را به طور کامل از دست می دادند.

مدیرکل بهزیستی استان گلستان با بیان اینکه طرح غربالگری بینایی در سه مرحله انجام می شود، گفت: در سطح اول غربال گروه کودکان هدف با چارت و دستگاه غربالگری و توسط افراد آموزش دیده می شود و در سطح دوم معاینه توسط (اپتومتریستها) انجام می شود. می شود و در صورت نیاز به سطح سوم (چشم پزشکان) ارجاع شده و تحت درمان قرار می گیرند.

جستجو برای پوشش صد درصدی کودکان گلستانی در طرح غربالگری تنبلی چشم

کیانی با بیان اینکه 59 پایگاه برای اجرای طرح از تنبلی چشم در گلستان فعالیت می کند، تصریح کرد: در سال گذشته 80 درصد کودکان سه تا 6 سال استان گلستان تحت پوشش طرح از تنبلی چشم قرار دارند.

وی از خرید تجهیزات بینایی سنجی در گلستان خبر داد و افزایش یافت: درصدد با افزایش پایگاه های غربالگری چشم و مراکز مثبت زندگی و خرید دستگاه های بینایی سنجی، میزان پوشش غربالگری چشم در گلستان را به 100 درصد برسانیم.

مدیرکل بهزیستی استان گلستان به مراکز مثبت زندگی اشاره کرد و افزود: این مراکز در نقاط محروم استان گلستان ایجاد تا با کاهش تردها و بهبود دسترسی، ارائه خدمات تحت پوشش مددجویان هستند.
انتهای پیام

خروج از نسخه موبایل