جشنواره تئاتر رضوی برگزیدگان خود را شناخت

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری علم و فناوری آنا، آیین اختتامیه شانزدهمین جشنواره تئاتر رضوی عصر امروز پنجم خرداد در تالار پتروشیمی تبریز برگزار شد.

این جشنواره به دبیری کوروش زارعی و به میزبانی تبریز از اول تا پنجم خرداد با اجرای 14 نمایش صحنه‌ای از 9 استان کشور از جمله آذربایجان شرقی، مازندران، همدان، خراسان رضوی، خراسان جنوبی، اردبیل، یزد، قزوین و استان تهران برگزار و عصر امروز طی مراسمی برگزیدگان خود را شناخت.

در مراسم اختتامیه جشنواره تئاتر رضوی از مهدی لزیری به عنوان پیشکسوت تئاتر تبریز و استان آذربایجان شرقی تقدیر شد.

وی که رئیس هیئت داوری شانزدهمین جشنواره تئاتر رضوی بود، سال‌ها در تئاتر تبریز تلاش، آثار بسیاری را تولید و هنرمندان بسیاری را تربیت و پرورش داده است و در آیین اختتامیه این رویداد با اهدای لوح یادبودی و جایزه‌ای نقدی تقدیر شد.

مهدی لزیری متولد ۱۳۲۷ از پیشکسوتان تئاتر تبریز و آذربایجان است که فعالیت های تئاتر و نمایش خود را از سال ۱۳۴۵ هجری شمسی آغاز کرده و ۱۰ سال بعنوان مدیر امور هنری اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان آذربایجان شرقی و ۱۲ سال بعنوان رئیس امور هنری اداره کل آموزش و پرورش استان  و هم اینک نیز بعنوان مدرس دانشگاه هنر تبریز به تدریس مدیریت صحنه می پردازد.
لزیری پیش از این نیز بعنوان مدیر خانه هنرمندان سازمان فرهنگی هنری شهرداری تبریز منصوب شده است. همچنین وی در سی و هشتمین جشنواره تئاتر فجر در سال ۹۸، به خاطر «یک عمر فعالیت هنری» مورد تجلیل قرار گرفت.
استاد لزیری نمایش‌های بسیاری را در کسوت کارگردانی، بازیگری و طراحی صحنه در کارنامه هنری خود دارد که از آن جمله می توان به نمایش‌های «تو قهرمان نیستی»، «تسلیم‌شدگان» و «توی گوش سالمم زمزمه کن» اشاره کرد

لزیری پس از این تقدیر در سخنانی گفت: از کلیه عواملی که برای برپایی این جشنواره به هر شیوه‌ای تلاش کردند قدردانی می‌کنم.

وی در ادامه گفت: بایسنقر یکی از شخصیت‌های هنری تاریخ کشور ماست که به شش نوع خط از جمله نسخ و ثلث مسلط بود و استاد تذهیب است. وی هنگامی که دیوان فردوسی را تجمیع کرد و حدود 22 ورق نگارگری درون آن کاشت که اکنون جزو میراث فرهنگی ما است.

لزیری افزود: بایسنقر میرزا از استادان برجسته و طراز اول خط محقق و ثلث در تاریخ خوشنویسی به‌شمار می‌رود. او در خطوط ششگانه خوشنویسی شاگرد شمس الدین محمّد بن حسام هروی معروف به شمس بایسنقری بود.  خطوط زیبای کتیبه‌ای در مسجد گوهرشاد که به دستور مادرش گوهر شاد آغا در مشهد بنا شده، به خط ثلث بایسنقر به رشته تحریر درآمده و سپس بر کاشی انتقال یافته‌است.

پیشکسوت تئاتر تبریز در ادامه گفت: این آثار را هنوز هم بر کاشی‌های درخشان ایوان جنوبی مسجد که در یکی از نمایش‌های این جشنواره هم اشاره‌ای به آن شده است می‌توان مشاهده کرد. در این کتیبه که از قدرت و قوت قلم آن تمجید شده، رقم «بایسنقر بن شاهرخ بن تیمور گورکانی فی ۸۲۱» دیده می‌شود که به این ترتیب باید بایسنقر آن را در بیست سالگی نوشته باشد. این موضوع نشان می‌دهد که با اینکه بایسنقر تنها 35 سال عمر کرد اما از قرن 19 تا کنون همچنان به واسطه این آثار زنده است پس هرچه را بخواهیم زنده بماند باید به هنر بیاراییم و با هنر عجین کنیم.

وی در پایان گفت: سرفرازیم که به همت هیئت‌های گوناگون تبریز این شهر شهری بدون گدا است.

محمدحسین بلاغی‌مبین رئیس جشنواره تئاتر رضوی نیز در آیین اختتامیه جشنواره تئاتر رضوی گفت: علی‌رغم تمامی جوسازی‌های انجام شده برای وارونه نشان دادن فرهنگ و هنر ما و هدایت اذهان عمومی به سوی فاصله‌گیری هنر و فرهنگ ایران از ارزش‌ها، ما شاهد حضور جمع بسیاری از هنرمندان تئاتر کشور با نیت خالص برای نشر معارف و سیره رضوی بودیم.

مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان آذربایجان شرقی با تقدیر از کورش زارعی دبیر شانزدهمین جشنواره ملی تئاتر رضوی و هیئت داوران این رویداد گفت: این اختتامیه درحالی برگزار می‌شود که در میان ما استاد مهدی لزیری حضور دارد. استادی که سال‌ها عمر خود را صرف تئاتر و تربیت هنرمندان آن کرد و آثار قابل توجهی خلق کرد. ما قدردانی زحمات این استاد بزرگوار و زحمات‌شان در این زمینه هستیم. خلی خوشحالیم که تبریز افتخار داشتن استادانی مثل شما دارد.

بلاغی با بیان اینکه این سومین دوره از جشنواره تئاتر رضوی است که در تبریز برگزار می‌شود، افزود: علی‌رغم تمامی جوسازی‌های انجام شده برای وارونه نشان دادن فرهنگ و هنر ما و هدایت اذهان عمومی به سوی فاصله‌گیری هنر و فرهنگ ایران از ارزش‌ها، ما شاهد حضور جمع بسیاری از هنرمندان تئاتر کشور با نیت خالص برای نشر معارف و سیره رضوی بودیم.

وی افزود: بیش از 50 گروه تئاتری از سراسر کشور داوطلب حضور در این جشنواره بودند که از میان این آنها 40 گروه در 20 استان کشور مورد بازبینی حضوری قرار گرفتند و در نهایت  14 گروه از 9 استان در مرحله نهایی شانزدهمین جشنواره تئاتر ملی رضوی حضور یافتند.

بلاغی ادامه داد: در بخش نمایشنامه‌نویسی نیز در این دوره از جشنواره بیش از 120 اثر دریافت کردیم و مورد بررسی قرار گرفتند که در آیین اختتامیه این جشنواره از برگزیدگان این بخش هم تقدیر خواهیم کرد. باعث افتخار و خرسندی است که در حوزه تولید متن و معرف و سیره رضوی نیز کار را آغاز کردیم و برای نمایش‌های صحنه‌ای ادوار آینده جشنواره در این زمینه آماده شده‌ایم. 

وی در پایان از همه عواملی که برای برپایی این رویداد تلاش و جشنواره تئاتر رضوی را یاری کردند تقدیر کرد.

** برگزیدگان شانزدهمین جشنواره ملی تئاتر رضوی

در آیین اختتامیه این جشنواره، اسامی برگزیدگان این این جشنواره در بخش‌های گوناگون به شرح زیر اعلام شد:

طراحی بروشور:

هیئت داوران در این بخش با اهدای لوح تقدیر و مبلغ 30 میلیون ریال جایزه نقدی از حمیدرضا خیری طراح بروشور نمایش هفت دریا شبنمی تقدیر کرد.
لوح تقدیر و

مبلغ 40 میلیون ریال جایزه نقدی به سید ارشیا هاشمی طراح بروشور نمایش شمسه به عنوان برگزیده این بخش نیز اهدا شد.

طراحی نور:

هیئت داوران در این بخش با اهدای لوح تقدیر و مبلغ 30 میلیون ریال جایزه نقدی از مصطفی آهسته طراح نور نمایش شمسه تقدیر کرد.

هیئت داوران در این بخش لوح تقدیر و مبلغ 40 میلیون ریال جایزه نقدی را به حسام انوشیروانی طراح نور نمایش آهوان به عنوان برگزیده اهدا کرد.

آهنگسازی:

هیئت داوران در این بخش با اهدای لوح تقدیر و مبلغ 30 میلیون ریال جایزه نقدی از آرش قبادیان آهنگساز نمایش آه-هو تقدیر شد.

تندیس، دیپلم افتخار و مبلغ 40 میلیون ریال جایزه نقدی نیز به علی مجیدپور برای آهنگسازی نمایش یک حبه انگور به عنوان برگزیده این بخش اهدا شد.

چهره پردازی:

هیئت داوران در این بخش با اهدای لوح تقدیر و مبلغ 30 میلیون ریال جایزه نقدی از لیلا یوسفی راد طراح چهره پردازی نمایش آه-هو تقدیر کرد.

هیئت داوران در این بخش لوح تقدیر و مبلغ 40 ملیلون ریال جایزه نقدی را به آناهیتا موسوی طراح چهره‌پردازی نمایش آهوان به عنوان برگزیده اهدا کرد.

طراحی لباس:

هیئت داوران در این بخش با اهدای لوح تقدیر و مبلغ 30 میلیون ریال جایزه نقدی از الهام ابراهیمی‌پور طراح لباس نمایش مطرب آقا تقدیر کرد.

هیئت داوران در این بخش با اهدای لوح تقدیر و مبلغ 40 ملیلیون ریال جایزه نقدی محمدرضا فلاحیان طراح لباس هفت دریا شبنمی را به عنوان برگزیده معرفی کرد.

طراحی صحنه:

هیئت داوران در این بخش با اهدای لوح تقدیر و مبلغ 25 میلیون ریال جایزه نقدی از طراحی رضا جدی نمایش ننه باهار تقدیر کرد.

تندیس جشنواره، دیپلم افتخار و مبلغ 70 میلیون ریال جایزه نقدی نیز به مهدی شریفی طراح صحنه نمایش آهوان اهدا شد.

بازیگری زن:

هیئت داوران در این بخش با اهدای لوح تقدیر و مبلغ 10 میلیون ریال از تلاش و حضور بازیگر نوجوان نمایش مطرب آقا نیروانا هزارجریبی تقدیر کرد.

هیئت داوران در این بخش با اهدای لوح تقدیر و مبلغ 15 میلیون ریال جایزه نقدی از بازیگران نمایش‌‍‌های آه-هو و میرای خانم ها سعیده جمشیدی و محیا جباری تقدیر کرد.

هیئت داوران با اهدای لوح تقدیر و مبلغ 35 میلیون ریال جایزه نقدی رتبه سوم این بخش را به صورت مشترک به بازیگران نمایش‌های ننه باهار و میرای بهار کریم زاده و پری بارانی اهدا کرد. 

هیئت داوران با اهدای لوح تقدیر و مبلغ 50 میلیون ریال جایزه نقدی رتبه دوم این بخش را به بازیگر نمایش ترمز اضطراری زینب مشعل دار اهدا کرد.
هیئت داوران با اهدای تندیس جشنواره، دیپلم افتخار مبلغ 80 میلیون ریال جایزه نقدی رتبه اول این بخش را به بازیگر نمایش مطرب آقا سارا یزدانی اهدا کرد.

بازیگری مرد:

هیئت داوران در این بخش با اهدای لوح تقدیر و مبلغ 10 میلیون ریال جایزه نقدی از تلاش و حضور بازیگر نوجوان نمایش روز برمی‌آید آرین محمدی تقدیر کرد.

هیئت داوران در این بخش با اهدای لوح تقدیر و مبلغ 15 میلیون ریال جایزه نقدی از بازیگران نمایش‌های یک حبه انگور، مطرب آقا، روز برمی‌آید و میرای میثم حبیبی، محمد رسائلی، فرشید سلامت و محمد قاسمی تقدیر کرد.

هیئت داوران با اهدای لوح تقدیر و مبلغ 35 میلیون ریال جایزه نقدی رتبه سوم این بخش را به صورت مشترک به بازیگران نمایش‌های آهوان و شمسه محمد تقی‌نژاد و رسول وحدت اهدا کرد.

هیئت داوران با اهدای لوح تقدیر و مبلغ 50 میلیون ریال جایزه نقدی رتبه دوم این بخش را به صورت مشترک به بازیگران نمایش‌های مطرب آقا و آه-هو مهیار هزار جریبی و سعید بحرالعلومی اهدا کرد.

هیئت داوران با اهدای تندیس جشنواره، دیپلم افتخار و مبلغ 80 میلیون ریال جایزه نقدی رتبه اول این بخش را به بازیگر نمایش دل‌لرزه مجتبی لاله‌زاری اهدا کرد.

کارگردانی:

هیئت داوران در این بخش با اهدای لوح تقدیر و مبلغ 20 میلیون ریال جایزه نقدی از کارگردان‌های نمایش‌های دل‌لرزه، مطرب‌آقا و آه-هو مجتبی لاله زاری، مهیار هزارجریبی و علی برجی تقدیر کرد.

هیئت داوران با اهدای لوح تقدیر و مبلغ 50 میلیون ریال جایزه نقدی رتبه سوم این بخش را به محمد جهانپا کارگردان نمایش آهوان اهدا کرد.

لوح تقدیر و مبلغ 80 میلیون ریال جایزه نقدی رتبه دوم این بخش را به علی مجیدپور کارگردان نمایش یک حبه انگور اهدا کرد.

هیئت داوران با اهدای تندیس جشنواره، دیپلم افتخار و مبلغ 120 میلیون ریال جایزه نقدی رتبه اول این بخش را به بهاره فاضلی‌راد کارگردان نمایش ترمز اضطراری اهدا کرد.

نمایشنامه نویسی:

هیئت داوران با اهدای لوح تقدیر و مبلغ 25 میلیون ریال جایزه نقدی به صورت مشترک رتبه سوم این بخش را به نویسنده نمایشنامه‌های آهوان و شمسه مهدی سیم‌ریز و آرش خیرآبادی اهدا کرد.
هیئت داوران با اهدای لوح تقدیر و مبلغ 80 میلیون ریال جایزه نقدی رتبه دوم این بخش را به شادی غفوریان نویسنده نمایشنامه ترمز اضطراری اهدا کرد.

هیئت داوران با اهدای تندیس جشنواره، دیپلم افتخار و مبلغ 120 میلیون ریال جایزه نقدی رتبه اول این بخش را به سید علی موسویان نویسنده نمایش دل‌لرزه اهدا کرد.

نمایش برگزیده:

هیئت داوران به اتفاق آرا دو نمایش ترمز اضطراری و یک حبه انگور را به عنوان آثار برگزیده این دوره از جشنواره به دبیرخانه چهل و دومین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر جهت حضور در آن جشنواره معرفی کرد.

در ادامه، محمود سالاری معاون وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در امور هنری طی سخنانی گفت: بنده بسیار به شما که افتخار کار و فعالیت به نیت امام هشتم را داشتید غبطه می‌خورم.

وی با اشاره به جمله معصوم(ع) که می‌فرماید «هرجا اسم ما باشد حرم ما آنجاست» اظهار داشت: به این ترتیب میان شما که حرف از فرهنگ رضوی می‌زنید بخشی از حرم آقا امام رضا (ع) است. بنده بسیار به شما که افتخار کار و فعالیت به نیت امام هشتم را داشتید غبطه می‌خورم. به حقیقت نسبت به وجود شما احساس کوچکی در این سالن می‌کنم.

سالاری با اشاره به تجلیل از استاد لزیری گفت: قطعا این هنرمند پیشکسوت تئاتر تبریز کاری کرده که به چشم امام رضا خوش آمده است. قدم برداشتن برای اهل بیت(ع) توفیقی است که ابتدا به لطف و اذن اهل بیت و بعد گام‌های بعدی.

وی خاطرنشان کرد: توفیق زیارت و خدمت به اهل بیت بسیار عظمت دارد که به هر کسی داده نمی‌شود. در دیدار با جمعی از پیشکسوتان هنر کشور که برای زیارت امام رضا (ع) دعوت شده بودند عنوان شد که هر کدام‌شان مشکل مالی نداشتند اما توفیق زیارت پیدا نمی‌کردند به این ترتیب از اینکه چنین توفیقی نصیبشان شده بود بسیار خوشحال بودند. یکی نصیبش ساخت فیلم عنکبوت مقدس می‌شود که لعنت دائم برای خود می‌خرید و دیگری توفیق عرض ادب برای علی ابن موسی الرضا را پیدا می‌کند.

معاون وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در پایان از تمامی مسئولین و هنرمندانی که این جشنواره را برپا کردند تقدیر کرد و برایشان آرزوی توفیق برای خدمت به امام رئوف کرد.

خروج از نسخه موبایل