جشنواره «موسیقی نواحی» رویداد هویت‌بخش و انسجام‌آفرین است

گزارشگر یک/گلستان محمود سالاری معاون امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به جشنواره پانزدهمین موسیقی نواحی ایران پیام داد.

محمود سالاری معاون امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به جشنواره پانزدهمین موسیقی نواحی ایران پیامی ارسال کرد.

در این پیام آمده است:

به نام خدا

ناله سرنا و تهدید دهل چیزکی ماند بدان ناقور کل

پس حکیمان گفت این لحن‌ها را از دوار چرخ بگرفتیم

بانگ‌های چرخ‌هایی که خلق می‌سرایندش به تنبور و به حلق (مثنوی معنوی، دفتر چهارم)

تنوع و دیرینه‌گی فرهنگ و هنر در کشور ضمن بیان رهیافت‌های یک ملت، همیشه حافظ هویت دیرپای ملی و پیشینه‌ای پیوند خورده با فرازهای تعالی‌بخش آیینی است که نشانگر استحکام بنیان‌های فرهنگی و هنری این مرزوبوم است.

موسیقی نواحی ایران با کلام و نغمه و نوای جان‌بخش خود به‌عنوان موسیقی اصیل و ریشه‌دار میعادگاه اندیشه و ذوق، آمیخته با زیست اجتماعی و تفکری این سرزمین و سلوک اقوام است که در لایه‌ها و سطوح مختلف آن می‌توان اصالت، معرفت و معنویت را به گوش جان داد. شنیده و از نغمات روح‌بخش آن بهره‌های کامل برد.

از این منظر موسیقی نواحی، این میراث ناملموس به‌عنوان گنجینه‌های توانمند و سفیری گویا در گذر زمان همیشه بیانگر وحدت، برادری و برابری اقوام پیشینه‌دار ایرانی در عرصه ملی و بین‌المللی بوده است که حفظ و توجه به سنت‌ها و آیین‌های ملی و بومی، خطر بحران است. هویت را زایل و به پایداری استقلال فرهنگی کمک می‌کند.

برگزاری جشنواره موسیقی نواحی ایران، این رویداد هویت‌بخش و انسجام آفرینگر بیانگر بخش کوچکی از موسیقی‌های مختلف ایران اسلامی است که تلاش می‌کند با پاسداشت و معرفی موسیقی‌های نواحی و بزرگ این نوع موسیقی برای مخاطبان امروز نواحی و نغمه‌هایی برآمده از نای و نغمه‌ها باشد. نفیری زلال و صمیمی و پنجه‌هایی سحرآفرین و مایه‌ساز که نسل به نسل و سینه‌به‌سینه، با عشق و مردی پیشکسوتان، حفظ و منتقل شده است را هرساله در این میعادگاه به گوش مشتاقان و مخاطبانش جلب می‌کند.

همچنین میزبانی استان گلستان از پانزدهمین دوره برگزاری جشنواره موسیقی نواحی ایران باتوجه به حضور اقوام مختلف در ساختاری و ویژگی‌های قـومی و مذهبی آن، در عین حال بهره‌مندی از جغرافیـا و اقلیم منحصربه‌فرد نیز می‌تواند نگارگر افق‌های روشن و گامی را داشته باشد و به‌یادماندی در برخی دیگر از ترغیب‌ها و افق‌های قابل تصور باشد. پیش روی این درخت تناور فرهنگ و هنر باشد.

اینجانب تلاش تمامی هنرمندان، دست‌اندرکاران فعال و زحمتکش و حاضران در صحن این رویداد بزرگ موسیقایی را ارج نهاده و از خداوند خداوند، توفیق دست‌یابی به اهداف والای جشنواره و تداوم و تعالی این رویداد بزرگ هنری را مسألت دارم.

محمود سالاری

معاونت امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی

انتهای پیام

خروج از نسخه موبایل