جلالی:۸ سال قبل در تلویزیون گفتم با کی روش آینده‌ای نداریم/ دلایل حفظ او را نمی‌توانم هضم کنم

در گفت‌وگو با آنا

کارشناس فوتبال کشورمان گفت: حفظ کی‌روش را متوجه نمی‌شوم و در حال حاضر غرامت‌هایی هستیم که عامل آن مدیریت غلط است.

مجید جلالی در گفتگو با خبرنگار گروه ورزشی خبرگزاری آنا، در مورد اینکه تیم ملی فوتبال ایران در سه دوره قهرمانی کارلوس کی‌روش در جام جهانی از گروهش صعود کرد و در دو دوره جام ملت‌های آسیا نتوانست به فینال صعود کند، با این حال تلاش کرد. قاراد ای س د د جام ل های آ ا 2023 ط ا اس ع اس: یش از اال اکه بام ای اجی وای یای. در جام جهانی هم از گروه خود صعود نکردیم. همیشه برای حضور در تورنمنت‌های معتبر دعوای انتخاب و کیفیت قهرمان داریم و این موضوع تا ۶ ماه در صدر آبخار بوده است. مشکل اصلی ما مدیریت نیست بلکه ایراد در ساختار مهندسی فوتبال ما است. نوع سیاست گذاری در فوتبال و بینش سیاست گذاری آن مشکل دارد.

**دولت فوتبال را به خود وابسته کرده است

وی ادامه داد: فوتبال را در اختیار فوتبالی‌ها قرار می‌دهند همان‌طور که کشتی را در اختیار اهل کشتی قرار می‌دهد. اجازه می‌دهد تا فوتبال خود را از راه‌حل‌های مشروع درآمدزایی کند، چون قوانین کشور ما راه‌های درآمدزایی از این ورزش را می‌بندد تا به دولت وابسته باشد و مدیریت و مدیریت آن را بر عهده بگیرد. این ساختارها مشکل‌ساز شده و اجازه نداده تا فوتبال در ایران از مسیر ترقی و عبور از کنده شود.

**نمی‌توانم دلیل حفظ کی‌روش را متوجه شوم

تیم ملی فوتبال ایران با خیلی از مربیان ایرانی و خارجی های مختلف از گروه خود در جام جهانی صعود می کند یا در جام های آسیا موفق می شود، با این تفاوت که سرمربی تیم ملی بیش از 8 سال هدایت تیم ملی را بر عهده گرفت و فرصت ها. بسیاری را از دست داد. در چنین شرایطی ادامه همکاری با او برای ملت‌های آسیا ۲۰۲۳ نگران کننده است یا خیر، جلالی در ابن باره عنوان کرد: واقعاً نمی‌توانم دلیل حفظ کی‌روش را متوجه شوم. این موضوع برای من قابل هضم نیست که برای فوتبال ما حتی آن‌هایی نیست که از جنس این ورزش چه انتظاری از این مربی دارند که بارها به او فرصت می‌دهند و آمارها درباره نتایج کسب شده گویای همه چیز است.

**میلیون‌ها دلار خرج مربیان خارجی مثل کی‌روش کردند

ی افز: یام اس ا از جای ۲۰۱۴ ه ر ا اد های ب ا و و و ا ال ل ت د د ی ای ای وقتی که او هست تیم ملی‌ها از بازی دارد، اما اگر برود همین جنبه‌ها را هم از دست می‌دهیم. دنبال ایده‌ای باشیم که تیم ملی را به نتایج با ثبات ثابت کند. در همان برنامه مجری من گفت می‌خواهم سال آینده در جام ملت‌های آسیا ۲۰۱۵ به عنوان قهرمانی در رقابت‌های قهرمانی انتخاب شود. سال بعد آمد و در مرحله یک چهارم نهایی به عراق باختیم و حذف شدیم. دوباره کی‌روش را نگاه داشتیم و در جام جهانی ۲۰۱۸ روسیه از گروه موفق نشدیم و در جام ملت‌های آسیا ۲۰۱ ۶ هم دی ادی هم دی ح. میلیون‌ها دلار خرج مربیان خارجی مثل کی‌روش اما یک دلار صرف تربیت مربیان داخلی نکردیم. اینها همه غرامت‌های مدیریت غلطی است که کشور ما می‌دهد. ر حال ضاض چیزی ب اث ق ا ال ف ا ا ا ا ع ع ی ی ایادات ساخ ا ات و پ ز از ب ی ا ا ا ا ا ا ا ا ا ا ا س س س س.

**فکر می‌کنیم آنهایی که به ما ضربه بزنند منجی هستند

جلالی با اشاره به ضعف‌های موجود در فوتبال ایران یادآور شد: مربیان زیادی را تغییر دادیم، ولی به چیزی نرسیدیم. هر یک از چندگاهی به حضور بازیکنانی که مستعد و نسل خوبی دور هم جمع می شوند نتایج آنی، مقطعی و دل خوش برای ما به همراه داشته باشند، اما در نهایت وقتی ما نگاه می کنیم میبینیم خیلی از کشور ها در حوزه فوتبال از ما جلو زده اند یا خیر. در حال جلو زدن هستند. در رده امید هم به ارمنستان و تاجیکستان با بازیم و این یک هشدار برای آینده‌ای نزدیک است. بنابراین نیازمند برنامه هستیم نه آدم‌ها. برنامه‌ای ساختاری که آینده را تضمین می‌کند و از طریق آن برنامه می‌توانیم آینده را تصاحب کنیم. بتوانیم از امکانات‌هایی که به ویژگی‌های انسانی و منابع مالی بهترین استفاده را ببریم. تا این برنامه نمی‌تواند مانند انسان‌های درمانده خودمان را به یکسری افراد وابسته می‌دانیم. هر چه از طریق آن‌ها می‌خوریم فکر می‌کنیم منجی ما هستند. این روند تحقیرکننده است.

**از ۴ میلیون دانش‌آموز ۴ بازیکن بیرون نمی‌آید

کارشناس فوتبال در مورد اینکه تیم ملی پشتوانه قابل توجهی نیست و با این روند در آینده نمی‌تواند نتایج خوبی کسب کند، گفت: وقتی برنامه‌ای برای پیشرفت و صرفاً یکسری موقعیتی است که همه چیز خیلی روشن است. در محیط مسابقات فوتبالی کشور‌هایی که برنامه‌هایی از شما دارند که برنامه‌ای برای جلو می‌زنند و عقب می‌مانند. ح ا اآ ا اماز ماز ه ه ا اتاد ااس ه ه اه اق ا ه ف ا ا ای ای هاه زاه یاه در مدارس ایران به عنوان مثال ۴ میلیون دانش‌آموز داریم و از میان این جمعیت عظیم ۴ تا بازیکنان هم بیرون نمی‌آیند. به خاطر اینکه نظام هماهنگ آموزش وجود ندارد.

**خیلی راحت می‌توانم یک برنامه خوب نوشتم

جلالی ادامه داد: مگر یک برنامه خاص چه سختی‌هایی دارد که در تمامی این سال‌ها قادر به تدوین آن نبودیم. آیا چه مشکلات و مشکلاتی دارد و چقدر غیرممکن است؟ خیلی راحت می‌توانم یک برنامه خوب با توجه به همه زمینه‌های موجود، موقعیت‌ها، آسیب‌های شناسی‌ها و نوشته‌ها آن هم از شبر ۲ شال بروو می‌توانید به مسابقات جهانی و جام جهانی بعد از رفتن و حضور در گروه بپردازید. می‌توانید از مربیان خوبی تولید کنید، سالانه صدها بازیکن به لیگ‌های دنیا ترانسفر کرد و حتی بهترین داوران سو. درآمد مطلوب از فوتبال کسب کرد. نمی‌دانم چرا در تمام این سال‌ها هیچ فدراسیونی در این زمینه اقدامی نکرده است. آیا چقدر است که علت آن معلوم نیست؟

**برنامه‌های قوی مجریان قوی می‌خواهد

وی در خصوص برخی از برنامه‌هایی که تا به حال تنظیم شده در اجرا دچار ضعف شده است، توضیح داده است: ثایا اگ ناه چکی داش د داب ناه های جزیای بای قط خ ا ا ا ا ا ج ج اج ای ی ای یای سای سایسایسایسای بدون شک برنامه های قوی مجریان قوی میخواهد. وقتی با آدم‌های کوچک کار کنید نمی‌توانند برنامه‌های قوی را اجرا کنند. ببخشید این مثال را می‌زنم، کار کردن با گوسفندها خیلی راحت است چون پیشرفتی نداریم و تا آخر عمر چوپان هستیم، ولی کار کردن با آدمهایی که صاحب فکر و اندیشه راحت نیستند. مدیریت سختی را می‌طلبد اما همراه با پیشرفت است. آن مدیریت بالادستی است که باید با آدم های بزرگ کار کند. اگر خودش بزرگ باشد می‌تواند با آدم‌های بزرگ کار کند. اگر خوش کوچک باشد با آدم‌های کوچک همکاری می‌کند و در نهایت شکست می‌خورد.

**دنیا روی ژاپن به عنوان یک قدرت حساب باز می‌کند

کارشناس فوتبال درمورد مطرح شده نگران تیم ملی ایران از گروهش در جام ملت‌های آسیای مرکزی بود: سال‌ها در مورد این موضوع در حال صحبت هستیم و هشدار می‌دهیم. همه تلاش‌مان را می‌کنیم تا بفهمیم که در حال عقب افتادن، کسی هستم که گوش نمی‌دهد. در جام جهانی پیشرفت رقبای آسیایی را دیدیم. مطمئن باشید از این به بعد دنیا روی ژاپن به عنوان یک قدرت حساب باز خواهد کرد. در دوره بعدی جام جهانی هیچ تیمی از ژاپن در گروهش احساس امنیت نمی‌کند. ژاپنی‌ها از ۳۰ سال پیش روندی را شروع کردند که سال به سال و تورنمنت به تورنمنت قوی‌تر می‌شوند. ۷ دوره حضور متوالی در جام جهانی و قهرمانی در جام ملت‌های آسیا سند این حقیقت است. همچنین در کره جنوبی، استرالیا و عربستان که مدل آینده‌نگرانه‌های خود را بازی می‌کنند. حتی قطر که با سه شکست حذف شد فوتبالی بازی می‌کند که در آینده از قدرت‌های فوتبال آسیا خواهد بود. اگر تا اینجا ایران یکی از تیم‌های قدرتمند آسیا باقی مانده باشد، به خاطر بازیکنان مستعدی است که در سطح آسیا خوب هستند وگرنه شاید همین را از دست داده‌اند.

انتهای پیام/

خروج از نسخه موبایل