جهاد دانشگاهی رزومه روشنی در صنعت نفت کشور دارد

رئیس پژوهش و فناوری شرکت ملی مناطق نفت خیز جنوب گفت: این موسسه از دیرباز در صنعت نفت فعال بوده و یکی از شاخص های آن پروژه حفاری است که توسط جهاد دانشگاهی ساخته شده است.

دکتر محمد گلستان باغ، رئیس پژوهش و فناوری شرکت ملی مناطق نفت خیز جنوب در بازدید از نمایشگاه توانمندی ها و دستاوردهای جهاد دانشگاهی به گزارشگر یک گفت: در این راستا از نمایشگاه توانمندی ها و دستاوردهای جهاد دانشگاهی استفاده شده است. وی تاکید کرد: برای تبیین فرآیند تبدیل علم به فناوری، علم در دانشگاه ها به سواد تبدیل می شود و زمانی که این سواد آموخته شود، در صنعت تبدیل به فناوری می شود. با این حال، این فناوری در جایی با علم قطع می شود. مهارت ها نیز باید توسعه یابد و وقتی این رابطه قطع شد، تجربه را در کنار مهارت قرار می دهیم، اما درک هوشمندانه در کنار مهارت نیست تا بتوانیم مهارت را به روز کنیم و نیازهای آن مهارت را مشخص کنیم.

دکتر گلستان باغ با اشاره به برپایی نمایشگاه توانمندی ها و دستاوردهای جهاددانشگاهی گفت: با توجه به این توانمندی ها و توانمندی ها، جای تاسف است که چنین بستری در کشور ما وجود دارد. مشکلات و چالش های مختلف صنعت.” ما با آن روبرو هستیم و کمک می کنیم، اما این ارتباط قوی و آگاهانه برقرار نشده است. چرا نمی توانیم این فناوری را با علم ترکیب کنیم؟ امروز در غرفه های مختلف نمایشگاه، جهاد دانشگاهی من توانستم اندکی فعالیت در صنعت نفت ببینم نه فقط صنعت نفت، صنعت نفت تقریباً مانند جامعه ای است که در آن همه تخصص ها وجود دارد، به عنوان مثال صنعت سلامت در صنعت نفت نیازهای پزشکی زیادی دارد و تعداد کمی دارد. صنعت نفت این بخش‌ها را در قلب جوامع کوچک در بحث‌های ساختمانی، اجتماعی، فرهنگی و منابع انسانی دارد. من احساس کردم که هر غرفه برای کمک به حل آن به هم متصل است.

رئیس پژوهش و فناوری شرکت ملی مناطق نفت خیز جنوب تاکید کرد: ما این توانایی جهاد دانشگاهی را نشانه خوبی می دانیم و اگر خدا بخواهد گزارشی تهیه می کنیم که برای نشان دادن این توانایی به حوزه نفت ارائه می شود که در مجموعه جهاد دانشگاهی وجود دارد. با این حال، چگونگی ظهور این شایستگی‌ها در صنعت و چگونگی شکل‌گیری این روابط مستلزم آن است که هم دانش و هم صنعت برای ارائه راه‌حل‌ها و مدل‌ها، هم از نظر مالی و هم از نظر فرآیند، کنار هم قرار گیرند. .

دکتر گلستان باغ با اشاره به فعالیت های جهاد دانشگاهی در صنعت نفت گفت: جهاد دانشگاهی از دیرباز در این صنعت فعال بوده و یکی از شاخص های آن پروژه حفاری است که توسط جهاد دانشگاهی ساخته شده است. حفاری نقطه شروع و نقطه شروع مشکلات تولید نفت در عملیات حفاری و تامین آن سال‌هاست که با مشکل مواجه بوده است، پروژه مهم و بزرگ جهاد دانشگاهی است که با مشارکت شرکت مناطق نفتخیز جنوب انجام شده است. در این مسیر چالش هایی وجود داشت، اما این اعتماد ایجاد شد و کار نتیجه داد. کاری که بسیاری از مدیران نفت در آن زمان باور نداشتند که بتواند (در داخل) انجام دهد. انجام چنین کار برجسته ای به عنوان پروژه حفاری به ما اعتماد به سیستم داده است که می توانیم (دوباره) به آن دانش و تخصص در سایر دکل های به اصطلاح پیشرفته با مهارت های منحصر به فرد برای یک منطقه یا کشور خاص اعتماد کنیم. محقق داخلی ما در مناسبت‌های دیگر امروز در نمایشگاه شاهد ویژگی‌های فراوانی بودیم که می‌توان به‌طور مؤثری از آن‌ها استفاده کرد و این موضوعات را در کنار فناوری و مدیریت تولید به خواست خداوند مطرح کرد.

نام یو جئون، رئیس تحقیقات و فناوری در شرکت دولتی، گفت: “تولید، پشتیبانی، موانع” برای نامزدی امسال و “رهبر ارشد نگاه ویژه ای به صنعت نفت دارد”. منابع هیدروکربنی یک کشور، ثروت خدادادی است که اقتصاد یک کشور را پیوند می زند. با این حال، ما باید مطمئن شویم که به دنبال حداقل یا حداکثر استفاده از منابع نفتی خود هستیم. تعریف و کارکرد نفت گاهی در جامعه و حتی در برخی محافل علمی نابجاست. نفت بسیار گسترده است و نباید تنها به عنوان یک بخش اولیه، یعنی محصولات شناخته شده ای مانند بنزین و سوخت به آن نگاه کرد. نفت می تواند در بسیاری از صنایع و نمونه های دیگر ارزش افزوده داشته باشد. این مانعی است که رهبر معظم انقلاب در شعار امسال فرمودند. به معنای لغو تحریم ها و به معنای راهی است که با آن می توان تحریم ها را دور زد. نفت خام می فروشیم مشروط به تحریم. اما اگر نفت را به محصول تبدیل کنید، می توانید آن را بفروشید.

دکتر گلستان باغ افزود: پالایشگاه محصولی به نام پارافین دارد. پارافین زباله است. در پالایشگاه ها (روغن صنعتی، روغن موتور) ماده زائدی به نام پارافین در کنار روغن ایجاد می شود. ما پارافین را به صورت خام از پالایشگاه هایمان می آوریم. ساده ترین آنها شمع ها هستند و صدها محصول دیگر را نیز می توان از پارافین تهیه کرد. ما این پارافین را به صورت خام در امارات، چین، امارات و اتریش به قیمت 50 دلار در هر تن می فروشیم. این پارافین به پارافین غذایی تبدیل شده و به قیمت 5000 دلار در هر تن فروخته می شود. این ارقام باورنکردنی هستند. تا زمانی که بتوان این منابع هیدروکربنی را به منابع ارزش افزوده تبدیل کرد، می تواند برای کشور ثروت و اشتغال ایجاد کند. آیا محصولات با ارزش افزوده قابل تحریم هستند؟ نه بالادستی هم همینطور است. مثلاً در بحث خاک آلوده به نفت; چینی ها از خاک آلوده روغنی نفت تولید می کنند.

رئیس پژوهش و فناوری شرکت ملی مناطق نفت خیز جنوب گفت: علاوه بر این باید به توان علمی داخلی مجموعه هایی مانند جهاد دانشگاهی و سایر نهادهای مشابه اعتماد کرد. جهاد دانشگاهی رزومه مشخصی در صنعت نفت کشور دارد و روی پروژه های مشخصی کار کرده است. اعتماد به شایستگی های درونی، انتقال تجربیات و الگوسازی برای انجام این کارها مطمئناً می تواند شعار رهبری شما را محقق کند. هر کلیدواژه ای که رهبر انقلاب (در این شعار) ذکر کرده اند، تعریف، کارکرد و راه حلی دارد و این راهکارها می تواند چالش های کشور را حل کند.

انتهای پیام

خروج از نسخه موبایل