در نقد ضبط پاسپورت همایون شجریان

در نقد ضبط پاسپورت همایون شجریان

در خبرها آمدند که پاسپورت همایون شجریان و خانم سحر دولتشاهی امروز در هنگام ورود به ایرا. خبری که پیش از این درباره علی دایی و مهران مدیری هم رسانه ای شده بود.

به گزارش گروه روی خط رسانه های خبرگزاری گزارشگر یک، در هفته های گذشته در جریان غمناک مهسا امینی، اغتشاشاتی در کشور شکل گرفت که ایران اسلامی را داغدار جوانان و عزیزان دیگری هم کرد. چهره‌های مشهور در این ایام مواضعی با جهت‌گیری‌های گوناگون، برخی از یک‌سویه و یکجانبه علیه اتفاق روی داده درباره خانم امینی نوشتند، برخی از سکوت‌ها پیشه کردند و برخی از فشارهای سنگین در فضای مجازی و متأثر از شبکه‌های اجتماعی در نهایت باید به موضع گیری‌های خاص درباره تحولات بپردازند. پس از آن شدند.

برخی دیگر هم ناظر به موقعیت اجتماعی خود هستند که در کانون توجه مردم قرار دارند، هم در مورد اتفاق گلایه‌هایی طرح می‌کنند و هم درباره رویدادهای پس از آن موضع دارند. این دعوت به همدلی، دسته جمعی از مطالبات، جامع‌نگری، اصلاح دهه رویه‌یدو است.

موضعگیری مدیری، دایی و برخی افراد در روزهای اول آن‌ها را در یک طرف ماجرا قرار داد و هر چند با تغییر توازن و رادیکال شدن اتفاقات و افزایش دز خشونت در کف خیابان، توقع از آنها این بود که مسئولیت پذیرفته‌اند. مشاهده کن و دعوت از بهترین رسانه‌های خود برای به آرامش و باز شدن فضای گفتگو به فضای فضای جامعه استفاده ایرانیان، اما در حالت با سکوت ایشان همراه شد. شاید رویه سکوت بی ارتباط با جوسازی سنگین ترول‌ها و برخی از تریبون‌داران در شبکه‌های اجتماعی و احتمال هجمه به آنها در انتخاب سویه‌های دیگر در برابر حوادث تکراری انتخاب شود.

همایون شجریان اما داستانش تا حد زیادی فرق داشت. هر چند فشار زیادی برای وادار کردن او به مواضع سیاسی غلط یک سویه وجود داشت اما او به تسلیت به مناسبت درگذشت مهسا امینی و تنی چند از جوانان ایرانی در جریان رویدادهای پس از آن و ابراز ناراحتی درباره آنچه اتفاق می‌افتاد، بسنده کرد و در برابر فشارهای سنگین برای موضع گیری سیاسی و ال ه ح ا اراز ز از زارای و ط طاه ر پ سود پیگی ا اخ وات رات ر افاق افاه ن.

در جریان سال‌های بعد از ۸۸ و فاصله‌هایی که در میان مرحوم محمدرضا شجریان با نظام به جهت برخی از مواضع سیاسی خاص آن روزهای ملتهب و در جریان گفت‌وگو با چند رسانه خارجی پیش‌آمده بود، فشار زیادی بر همایون وجود داشت که مواضعی در همین جهات وجود داشت. کند اماهای که در خرداد ۱۳۵ مرحوم شجریان (با روزنامه ایران) توضیحات خوب و مصاحبه از تأمل چندین ساله درباره آن سال‌ها تلخ بیان کرد، همایون حتی بعد از گذشت ایشان، حاضر به درمان مواضع رادیکال و یک سویه نشد.

اجای «« رای ایان »او هاه ، ، شان از و و یای از جامعه‌ای که به شدت در کانون توجه دوقطبی‌سازانی قرار دارد که ایران را پاره‌ای از جامعه‌های خود قرار دهد. چه نسخه های داخلی آن در دو طرف و چه نمونه هایی از خارج از آن.

انتشار خبر اتفاق امروز در ضبط پاسپورت او نشان می‌دهد که مناسبی برای میان افراد است که درباره رویدادهای بعدی موضع سخت و یکجانبه با افرادی که تا حد زیادی با این فضا را نمی‌دهند، صورت نگرفته و یک وزن کشی مناسب با آنها نمی‌شود. تنها یک غلط دوقطبی‌ساز یا کلی‌نگر که محل انتقاد این نود استار هم هواکک می‌شین یک.

بدیهی است چنین چیزهایی بر ابهامات درباره میزان دقت در مورد تحفظ از نظام سرمایه اجتماعی، چنین تصمیمی را با استقبال از پیش رسانه ها و جریانات معاند خواهد افزود که به دنبال یارگیری از میان فرهیختگان، نخبگان، هنرمندان و چهره های شناخته شده ملی با هدف تقویت دوقطبی ها، هستند. دیگرسازی‌ها و جبهه‌بندی‌های «ما و آن‌ها» در ایران، روبرو خواهند شد.

انتهای پیام/

منبع: گزارشگر یک





آیا این خبر مفید بود؟

نتیجه بر اساس یکی رای موافق و یکی رای مخالف

خروج از نسخه موبایل