دزدی غیر رسمی از جیب خریدار

ای زها شاه فیهایی جازی ج ی ش ش ش ش ش ش و و واق

به گزارش گزارشگر یک، حکایت‌ها از آن‌ها شنیده می‌شود که برخی از تولیدکنندگان به دلیل حمایت از آن‌ها برای افزایش قیمت کالای نفتی اقدام به کم‌فروشی کرده‌اند تا هزینه‌های خود را پوشش دهند.

حسین احمدوند، عضو اتاق بازرگانی ایران، درباره مقوله کم‌فروشی که در بین برخی از واحدهای تولیدی اتفاق افتاده است، گفت: «کم‌فروشی تحت شرایطی حتی اگر تولیدکننده، ضرر و زیان می‌کند درست نیست و این امر حتی در دین اسلام مورد اشاره قرار گرفته است. اگر قرار باشد حجم کالا کاهش پیدا کند، تولیدکننده باید و مستهون است این امر راندا کند،

او ادامه داد: «تولیدکنندگانی که با قیمت‌گذاری محصول خود دچار چالش هستند و نظر سازمان حمایت را قبول نمی‌کنند، اعتراضشان را بیان می‌کنند نه اینکه به صورت غیر قانونی اقدام به کم‌فروشی کنند».

یکی از تولیدکنندگان دست‌شویی که خواست نامش را در مورد کم‌فروشی‌ها نمی‌دانستند، می‌گویند: «معمولاً حجم دستشویی حدود ۴۵۰گرم (مثبت و منفی ۴۰گرم اختلاف) است اما برخی از تولیدکنندگان این کالا را بدون هیچ گونه کالایی به ۴۰۰گرم می‌رسانند. و این امر مهم می شود. چراکه خریدار به وزن کالای عرضه شده با توجه به قیمت، خرید کرده است. در صورت تولید کنده از قیمت مصوب ناراضی، راه آن کاهش وزن نیست. اگر قرار است چنین امری باشد، خریدار باید بداند که از وزن کالا بسته شده است.»

او ادامه داد: «قیمتی که سازمان حمایت در مورد شوینده‌ها تصویب کرده است. چرا که هزینه‌های تولید بسیار بیشتر می‌شود، اما خیلی از تولیدکننده‌ها با همین شرایط است چرا که هزینه‌های تولید بسیار بیشتر می‌شود.

این تولیدکننده کالا گفت: «اگر سازمان به‌صورت جدی روبه‌روی متخلفان قرار می‌گیرد، کم‌فروشی در تمام گروه‌های اتفاق می‌افتد و این تنها به ضرر مصرف‌کننده است.»

در این میان یک صنعت، معدن و تجارت در هر گونه اعلام مردمی نسبت به کم‌فروشی، پیگیری‌های لازم صورت می‌گیرد و تولیدکننده خاشاک مشمول جریمه‌های سنگین خواهد شد.

آنچه سازمان حمایت و تعزیرات حکومتی اعلام می‌کنند، میزان کم‌فروشی بسیار کم بوده است و آن دسته از تولیدکنندگانی هستند که به همین دلیل اقدامی انجام می‌دهند که به‌سرعت اصلاحات لازم را انجام دهند. ر ای یان اکی خشی ز از ز ه سود ر فضازی ج ن ، ، ه س س ال ه ه و و ی ای ف ی ی اق.

رضا پرتوی، فعال بازار، درباره موضوع کم‌فروشی برخی از تولیدکنندگان می‌گویند: «ما از فروشندگان قدیمی خیابان صاحب‌جمع هستیم، خیابانی که بورس کالاهای اساسی، مواد غذایی، انواع شوینده‌ها و … است. به جرأت می‌توانم بگویم که در خریدهای عمده و فله‌ای کاهش وزنی از اتفاق نیفتاده است و تولیدکنندگان همان روال سابق را دارند اما در برخی از مواد غذایی و غذاهای خوشمزه‌ای که خیلی اسم و پنجاهم دارند، وزن کالا بین تا 100 گرم را ندارند. آمده، اختلاف تعدادشان هم زیاد نیست.»

او ادامه داد: «ما موضوع کم‌فروشی را با برخی از شرکت‌های توزیع‌کننده در میان گذاشتن و آن‌ها از آنجایی که برچسب‌های قدیمی بوده است، تفاوت وزن وجود دارد و با استفاده از برچسب‌های جدید، وزن اصلاح شده روی کالا قید می‌شود.»

در فرآیند آنالیز قیمت، سازمان با توجه به قیمت مواد اولیه، حجم کالای عرضه‌شده و بسته‌بندی شده، قیمت نهایی کالا را مشخص می‌کند، اما هیچ‌گونه تولیدکننده‌ای مجاز نیست، برای جبران بخشی از هزینه‌های خود و بدون حمایت از وزن کالا را به دست می‌آورد. اگر قرار باشد چنین اتفاقی بیفتد باید با مجوز سازمان حمایت باشد.»

انتهای پیام

خروج از نسخه موبایل