راهکاری برای امحای ضایعات کرونایی نداریم/تعامل سازمان‌ها تنها راهکار نفوذ فناوری در صنایع

گروه استاندارد و ارزیابی ستاد توسعه فناوری نانو با بیان اینکه درست است که ما در تولید مقاله و ارزیابی محصولات نانو جلو هستیم، اما باید توجه داشته باشیم که زیر ساخت‌های صنعت برای جذب ترکیب زیر ساخت‌های نسبتا سنتی است، گفت: نمونه آن ضایعات است. سازمانی است. آمار این ضایعات در کشور بسیار بالاست و هیچ فکری برای آنها نداریم و باید شرکت‌های دانش بنیان می‌توانند برای رفع این معضل کمک کنند، اما در این زمینه موفق عمل کنیم.

دکتر ریحانه خورشیدی در گفت‌وگو با گزارشگر یکبا تاکید بر اینکه بر اساس گواهینامه نانویی افزوده می‌شود، گفت: نمونه آن مخازن آب برای نگهداری آب است که از شرکت‌ها با تولید جزء نانویی، محصول را آنتی‌بیمارال کرده و از رشد میکروارگانیزم‌ها است. مانع می کند.

وی اضافه می‌کند: با وارد شدن به یک جزء نانویی برای این محصول، نیاز است تا ستاد نانویی تأیید شود و الزامات لازم برای این محصول صادر شود و این در حالی است که در کشور هیچ نهاد متولی برای مخزن آب وجود ندارد، اما ما این دغدغه را داریم. ایجاد کردیم که ملاحظات بهداشتی برای این محصول اعمال شود.

خورشیدی، نمونه دیگری از این محصولات را اسباب‌بازی و نوشت افزار دانست و افزود: غالب اسباب بازی‌های موجود در کشور تولیدی هستند، در حالی که برای این حوزه، نهاد متولی ارزیابی وجود ندارد. از این رو کمیته مشترک را در سازمان غذا دارو و سازمان دامپزشکی با عنوان “نانو” راه اندازی کرد تا بتوانیم ادبیات نانو فناوری را در این سازمان توسعه دهیم.

گروه استاندارد و ارزیابی محصولات ستاد توسعه فناوری نانو از چالش‌های ارزیابی محصولات را برخی از نهادهای متولی دانسته و ادامه داد: برخی از نهادها بر این محصول تولید می‌کنند که محصول مشابهی دارد، خارجی یا خیر. در صورتی که محصولی که در داخل مشابه خارجی تولید می‌شود به همراه تست‌های شاخص مشخص باشد، راحت‌تر اقدام به پذیرش محصولات تولیدی در داخل می‌شود و در صورتی که متوجه می‌شوید که محصول مشابه خارجی وجود ندارد و یا اینکه محصول در لبه فناوری قرار دارد، سازمان‌ها این محصول را دارند. را پ ی ب با ازیای چ ص ای تاچه ارار و و ای یز یان ه م م ز از زان طایی صات ات.

وی تاکید می کند: از این رو نیازمندیم که در حوزه ارزیابی محصولات دانش بنیان، سازمان های متولی نظام ارزیابی خود را ارائه می دهند و قوانین و مقررات خود را تغییر می دهند. چاکه های فار و اَش ر ای ر ی اش چای زیای و از و ز ز از ه ه ه ه ر راه.

رسوخ نانو در صنعت

با این موضوع در حوزه پتروشیمی مانند نانوکاتالیست‌ها، پیشرفت‌های خوبی وجود دارد، به گونه‌ای که عملکرد برخی از آنها همپای نمونه‌های آمریکایی است، در حالی که شرکت در زمینه تولید مواد اولیه در کشور ایجاد می‌شود و مستر بچ‌هایی را تولید می‌کنند. هم اکنون جایگزین نمونه های تولیدی شده است.

خورشیدی با اشاره به فناوری خودرو در صنعت خودروسازی، گفت: آینه‌های خودرو با پوشش نانویی، استفاده از روکش‌های نانویی در چراغ‌های جلوی خودرو و خودروهای گرمکن خودرو از جمله خودروهای خودروسازی در این حوزه است و همچنین در داروسازی پیشرفت‌هایی که از جمله نمونه‌هایی از آن می‌توان استفاده کرد. به داروی «پکلی نپ» و داروی «سینا دوکسوزوم» اشاره کرد.

گروه استاندارد و ارزیابی محصولات ستاد توسعه فناوری نانو، حوزه‌های حمل و نقل، سره‌های جوشکاری و استفاده در ایران خودرو را از موفقیت‌های کشور در توسعه نانو نام برد و ذخیره می‌کند: ذخیره شده در حوزه نانو به جایگاهی رسیده‌ایم که دستمال و جوراب نانو را در اختیار دارد. محصولات حاشیه ای در این حوزه قرار دارند و باید در فضای عمومی جامعه این را بیان کنیم که کاربردهای نانو بسیار وسیع تر است، به گونه ای که هم پوشش های نانویی شیشه های هواپیماهای فوکر و بوئیگ توسط یکی از شرکت های داخلی تولید می شود که دارای خاصیت ضدبخار است.

وی تاکید کرد: علی‌رغم این‌ها، خیلی‌ها داریم؛ چرا که تا رسیدن به فناوری به رسوخ کامل در صنعت راه در پیش داریم. درست است که ما تولید مقاله و ارزیابی محصولات نانو در جلو داریم، اما باید توجه داشت که ساخت‌های صنعت برای جذب زیر ساختارهای سنتی زیر ساخت‌های نسبتا سنتی است و اگر قرار باشد اقتصاد برای نفت را کنار بگذاریم، تنها و تنها راه ما توسعه شرکت‌ها باشد. فناور و دانش بنیان است.

محیط زیست زیست با محصولات دانشی کشور

وی در خصوص وضعیت بهره‌گیری از فناوری نانو برای کاهش معضل محیط زیست، توضیح داد: در کل پیشرفته، حوزه محیط زیست را یکی از مهمترین مسائل کشورشان قلمداد می‌کنند، به گونه‌ای که از هم اکنون اتحادیه اروپا اعلام کرده است که در چند سال آینده. استفاده از بنزین یورو ۶ اجباری خواهد شد و از سال‌ها قبل مجموعه‌های مختلف مرتبط بریودن هتاده استفاده می‌شود که از بنزین یورو ۶ اجباری استفاده می‌شود.

خورشیدی افزوده: ولی در ایران سال‌ها است که به مسائل زیست محیطی توجهی نمی‌شود و از همین رو است که سال‌ها پساب‌های صنعتی به رودخانه‌ها وارد می‌شوند و سال‌ها هستند که منابع طبیعی خود را به دلیل بی‌توجهی از دست می‌دهیم.

خورشیدی، ضایعات محصولات پرمصرف در دوران حوادث را یکی از چالش‌های کشور نام برد و گفت: آمار ضایعات صنایعی در کشور بسیار بالاست و ما هیچ فکری برای آنها نداریم. شرکت‌های دانش‌بنیان می‌توانند برای رفع این معضل کمک کنند، دانش‌بنیان می‌توانند برای کمک کنند، ولی موفق شوند.

این مرکز تحقیقات نانو، این ستاد با سازمان محیط زیست برای صدور مجوزها را راه حل اصلی برای رفع این معضل دانست و خاطر کرد: اگر ما “گان چارت” این سازمان را شناسایی کنیم، این سازمان سازنده خواهد شد.

انتهای پیام

خروج از نسخه موبایل