روابط جنسی بیشترین علت بروز HIV در ۱۴۰۱/ چرایی افزایش سهم زنان مبتلا

سرپرست مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت ضمن تشریح آخرین آمار و اطلاعات ابتلا به HIV در کشور، به افزایش مبتلایان خانم اشاره کرد و گفت: بیش از 81 درصد از کل موارد را چندین مرد تشکیل می‌دهند. اما، الگوی راه انتقال و درصدی و مردان در سال‌های متفاوت تغییر کرده است. به گونه‌ای که از کل موارد شناسایی شده در شش ماه اول امسال، ۳۱ درصد را زنان و ۶۹ درصد را مردان تشکیل داده‌اند.

دکتر شهنام عرشی در گفت‌وگو با گزارشگر یک، با تاکید بر اینکه HIV یک بیماری عفونی قابل کنترل و درمان است، درباره آخرین وضعیت بروز ایدز در کشور، گفت: بر اساس نظام جامع مدیریت داده‌های الکترونیکی HIV کشور، تا پایان شهریور سال 1101 از بین افراد مبتلا به HIV شناسایی، ثبت و گزارش می‌شوند. ۲۳هزار و ۲۱۲ نفر زنده هستند که از این تعداد، ۱۷هزار و ۵۱۷ نفر حداقل یکبار در یک سال گذشته خدمات مربوط به مراقبت و درمان HIV را دریافت کرده و ۱۶هزار و ۳۸۶ نفر نیز تحت درمان قرار دارند.

وی با اشاره به روش‌های آماری تخمین زده می‌شود که 52 هزار و 714 نفر در کشور مبتلا به HIV هستند، مشخص شده است: کل موارد از ابتدا تا 44 هزار و 762 نفر ثبت شده است که مرگ 21 هزار و 550 نفر ثبت شده است. و 5هزار و 695 نفر نیز در یکسال گذشته برای دریافت خدمات به مراکز ارائه دهنده خدمات مراجعه نمی کنند.

چرایی افزایش تعداد زنان در ابتلا به HIV

او ادامه داد: زنان 81 درصد کل موارد ابتلا به مردان و 19 درصد را تشکیل می‌دهند، اما الگوی راه‌های انتقال و درصدی از افراد و مردان در سال‌های مختلف تغییر کرده است. ه های ز از ک و اسایی و گز گزاش ش هه اهه اال هیز ایزن و واد راز وان و ص ر ران دان.

ی د فز فز افز اب ای زان ه اچ آی وی ر اسای قای آار و ای ص ص ا: اه ه آق آقان زیرا در گروه‌های اول بیمارانی که در معتادان تزریقی شناسایی شدند، تعداد آقایان بیشتر بود و از طرفی در طول زمان هم برخی از این آقایان جان خود را از دست می‌دهند که متناظر با آن طبیعتا آمار خانم‌های مبتلا به HIV افزایش می‌یابد. آمار روند به این سمت می‌رود که آمار هر دو گروه نزدیک و تقریباً برابر هستند.

نیمی از مبتلایان در سنین ۲۵ تا ۳۹ سال

او درباره گروه مبتلایان نیز به گزارشگر یک اظهار کرد: 55 درصد از کل موارد در تشخیص زمان شناسایی شده است، در گروه سنی 5 تا 39 سال گذشته و الگوی انتقال سنی در سال‌های تغییر تغییری نشده است.

روابط جنسی اولین علت بروز HIV در سال ۱۴۰۱

عرشی در خصوص سهم نسبت به HIV، توضیح می دهد: در بین کل مواردی که در سال 1365 در کشور به ترتیب به ثبت رسیده است، تزریق با وسایل مشترک در مصرف مواد مخدر 56.7 درصد، رابطه جنسی محافظت شده 5.2 درصد است. و انتقال از مادر به کودک ۱.۷ درصد بوده و همچنین انتقال در ۱۶.۲ درصد از این گروه نامشخص مانده است. این است که در مواردی که در ماهه اول سال ۱۴۰۱ تشخیص داده شده و راه احتمالی انتقال در ۱۴.۱ درصد موارد اعمالی ۵،۷.۱ درصد روابط جنسی، ۱.۳ درصد مادر به کودک است و در ۲۷.۵ درصد هم راه احتمالی بیان نشده است.

اوهای تاکید کرد: کنترل با افزایش برنامه‌ها برای جلوگیری از بروز HIV به دنبال مصرفی است که طی سال‌های گذشته انجام داده‌اند، طبیعی است که عوامل دیگری از انتقال نسبت افزایش می‌یابند.

عدم انتقال HIV از طریق خون آلوده با پالایش خون سالم

وی درباره بخش های مختلف از طریق خون و فراورده های خونی آلوده، اظهار کرد: راه انتقال 0.2 درصد از این موارد تجمیعی مربوط به خون و فرآورده های خونی در سال های پیش از اجرای سیاست پالایش صد درصدی خون سالم توسط سازمان انتقال خون است و می تواند. امسال هیچ موردی از طریق خون و فرآورده های خونی ثبت نشده است.

در این زمینه بیشتر بخوانید:

برنامه های ۳ و ۵ ساله وزارت بهداشت برای مدیریت HIV

او درباره‌های فعلی و در دست اقدام وزارت بهداشت برای شناسایی و درمان بیماران HIV/ایدز، برنامه اظهار کرد: برنامه کنترل HIV در کشور در قالب برنامه‌های ۳ یا ۵ ساله اجرا می‌شود. اولین برنامه 5 ساله در سال 1381 مطابق با زمان بندی برنامه های بعدی انجام شده است. عمده سال‌های سال‌های اخیر این بوده است که از شرکای متلف در قالب ۲۳ سازمان و وزارتخانه در این برنامه کمکی بگیریم. زیرا برنامه کنترل HIV موضوعی بین دستگاهی است و نیازمند مشارکت سازمان بهزیستی، زندان‌ها، وزارت کشور و… است.

وی افزود: اصل برنامه ما این است که مبتلایان را در هر گروهی ( معتاد، زندانی و… ) آنها به صورت دوره‌ای برای انجام آزمایش و دریافت دارو به مراکزی مراجعه می‌کنند که بیماری را برای انجام بیماری برایش و دطر گدسرش بحر بیز انجام دهند. اصل مهم دیگری نیز از بیماری HIV است که یک بیمار بار خیال آسوده برای تشخیص، آموزش و درمان به مراکز درمان است.

افزایش چشمگیریان تحت درمان HIV در ۱۱ سال گذشته

سرپرست مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت با تاکید بر این که با افزایش مشارکت بین بخشی از خوبی‌ها در زمینه تشخیص و درمان HIV رخ داده است، بیان کرد: به گونه‌ای که بیش از ۹۰ درصد از افراد HIV شناسایی شده و سیستم درمانی می‌شوند. ه ی ز از ح 2 هزار و س 580 ی س اس اس یی اس یی و ح ا ا اش ک ک ک ک ک یش یش ز از هزار بای تان یای.

درمان رایگان HIV در مراکز مشاوره بیماری‌های رفتاری

وی تاکید کرد: نکات بسیار مهم که مبتلایان به HIV هستند باید از آن آگاه باشند که این ویروس بیماری در کشور ما کاملاً رایگان است و از طریق مراکز مشاوه بیماری‌های رفتاری ارائه می‌شود. مردم برای خرید مراکز مشاوره بیماری‌های رفتاری که در کل کشور پراکنده است به سایت وزارت بهداشت و قسمت های بیماری های واگیردار مراجعه کنند. حسن ارائه خدمات در این قالب است که از بروز و گسترش بیماری جلوگیری می‌کند چرا که داروها مصرف می‌کنند و بیماری‌هایی که آنها را کنترل می‌کنند نسبت به سایر بیمارانی که درمان نمی‌توانند قدرت انتقال ویروس‌ها را داشته باشند.

وی درباره تأثیر مثبت بیماران مبتلا به HIV، افزود: به عنوان مثال سال گذشته با توجه به اینکه مادر باردار مبتلا به HIV است اما هیچ نوزادی HIV مثبتی از این مادران به دنیا نیامده است. چراکه مادران تحت مراقبت بودند.

تامین داروی مبتلایان به HIV بدون هیچ مشکلی

اچ‌آی‌وی زیرا تعداد افراد از قبل برای ما مشخص است و امکان تخمین میزان مورد نیاز است و ما از قبل برای تهیه دارو فکر می کنیم. اچ‌آی‌وی به طور کلی درمان بیماران مبتلا به HIV را بسته به داروهایی که مصرف می‌کنند، کمی نیست.

چالش شناسایی مبتلایان

او با اشاره به اصلی ترین چالش وزارت بهداشت در زمینه بیماری ها به HIV این است که به تعداد مدنظر بیماران نرسیده است، گفت: امیدواریم طی برنامه های آتی افراد بیشتر شناسایی شود. درمورد خود بیماران هم باید این باور را در جامعه به وجود آورند که HIV یک بیماری عفونی قابل کنترل است و هر چه زودتر بیمار برای درمان اقدام کند، مشکل را نخواهد داشت.

مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت در پایان صحبت‌هایش درباره موارد مربوط به تشخیص و درمان بیماران مبتلا به HIV، به گزارش گزارشگر یک، به نقل از پایگاه اطلاع رسانی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی مشکل رخ نداد و افت جبران نشده، نداشتیم.

انتهای پیام

خروج از نسخه موبایل