روایت صیاد چابهاری از ۲۵۵۵ روز اسارت در سومالی/« هر روز شکنجه می‌شدیم »

گزارشگر یک/سیستان و بلوچستان دستگیری ۱۴ صیاد بلوچ توسط گروه تروریستی الشباب در سال ۹۴ یکی از اخبار تلخ استان سیستان و بلوچستان بود که سال‌ها پیگیری‌های انجام شده برای آزادی این ۱۴ ماهیگیر توسط مقامات مختلف کشور انجام شد تا در نهایت دو روز قبل این ۱۴ صیاد که تنها به دلیل صید ماهیان انجام شود. به آب‌های دور ساحلی رفته بودند، پس از تحمل ۷ سال رنج اسارت آزاد شدند.

به گزارش گزارشگر یک، در سال ۹۴، ۱۴ ماهیگیر بلوچ ایرانی از بندر صیادی شهرستان کنارک عازم آب‌های دور ساحلی اقیانوس هند شده بودند که به دلیل نقص فنی در موتور لنج توسط گروه تروریستی «الشباب» به گروگان گرفته می‌شوند.

این صیادان پس از تحمل ۸ سال اسارت با پیگیری مستمر سازمان شیلات ایران، وزارت امور خارجه و وزارت کشور امروز بته آغوش دلغوش

عطاالله رئیسی، سرپرستان اداره کل شیلات سیستان و بلوچستان در گفت و گو با خبرنگار گزارشگر یک بلوچستان اظهار کرد: سیستان و سیستان از جمله استان های ساحلی کشور است که بیشترین صید و صیادی در کشور دارد و همه ساله با شروع فصل صید و صیادی برای امر معاش و تامین ماهیانه کشور دل به دریا می‌زند و هر لنج به مدت ۳ تا ۴ ماه در دریا و آبهای دور مشغول به کار هستند.

وی گفت: در طول یک صید، صیادان عزیز با خطرات فراوانی روبه رو هستند. علاوه بر طوفان های دریا، صیادان ما با پدیده دزدان دریایی و گروه های تروریستی روبه رو هستند که متأسفانه در همین لنج هستند که در اسارت گروه تروریستی الشباب بوده اند، از صیادان در اسارت، جان خود را از دست می دهند.

احمد انبری، یکی از صیادان آزاد شده در گفت و گو با خبرنگار خبرنگار می گوید: وقتی که لنج ما خراب می شود، بعد از شکسته شدن لنگر لنج، آب دریا ما را به سمت ساحل هدایت می کند. بعد از مدتی متوجه می شوند که به سمت ما می آیند و خیلی خوشحال شدم که نجات پیدا کردیم و به ساحل رسیدیم. متأسفانه آنها از گروه تروریستی “الباب” بودند و ما را به عنوان جاسوس به اسارت گرفته و با بردند.

عنبری در ادامه اظهار می کند: حدود 6 روز در مسیر بودیم و آنها را به یک جنگلی در سومالی بردند و شروع به بازجوایی دن می کنیم. شرایط خیلی سختی داشتیم و فکر نمی کردم دوباره به وطنمان برگردیم. از رفتاری که با ما کلا نا امید شده بودیم و هیچ ارتباطی در طول این ۸ سال با خانواده نداشتیم.

وی ادامه می دهد: پیوسته ما را شکنجه می دهد و مورد بازجویی قرار می گیرد. از تجهیزات صید و صیادی ما مشخص بود که برای صید رفته بودیم ولی آنها اصلا متوجه این حرفها نشدند تا بلاخره دو ماه قبل از انتخابیم اولین ارتباط را با خانواده داشته باشیم.

احمد انبری، حسین بازدار، محمد حسین خورا، ملابخش رئیسی، کاظم کاکلی، عبدالعزیز بلوچ، سهیل بلوچ، اسماعیل بلوچ، سید طبیب علی‌حسینی، طاهر بنگل‌زهی، نصیر بنگل‌زهی، زبیر نیازی، جما ترابی و افشین داوودی از شهرستان‌های کنار چابهار دشت. و ایرانشهر بودند که امروز بعد از گشت ۸ سال به آغوش خانواده گرم بازگشتند.

انتهای پیام

خروج از نسخه موبایل