سنگ ضمانت بانکی، پیش پای دانش‌بنیان‌ها

رئیس سازمان نظام صنفی رایانه‌ای، پذیرفته نشدن دارایی‌های نامشهود شرکت‌های دانش‌بنیان به عنوان ضمانت تسهیلات بانکی را یکی از مهمترین مشکلات این شرکت‌ها برشمرد.

سیدحسن هاشمی در گفت‌وگو با گزارشگر یک، ضمن بررسی احتمالی برای حل مشکلات شرکت‌های یانش گزارشگر یک، ضمن بررسی دانش‌بنیان، کارآفرین »نام شده، اظهار کرد: طی سال‌های اخیر رهبر انقلاب بارها بر تقویت اقتصاد دانش‌بنیان تاکید کرد و در سال جدید نیز با اشاره مستقیم به موضوع تولید دانش‌بنیان و ایجاد، سیاست کلی کشور در این عرصه را مشخص کرد.

رشد اقتصاد دانش‌بنیان نیازمند رشد اقتصاد شرکت‌های دانش‌بنیان است

وی افزود: طبیعتا برای بزرگ شدن اقتصاد دانش‌بنیان، نیازمند رشد و تقویت اقتصاد شرکت‌های دانش‌بنیان و توسعه فعالیت‌ها و اثرگذاری آنها در حوزه‌هایی مانند تولید، صنعت و خدمات هستند و باید آن‌ها، این است که این شرکت‌ها و سرمایه‌گذاری‌های مالی آنها را در اقتصاد بیشتر می‌کند. .

خرید تضمینی دولت فقط بخش کوچکی از دانش‌بنیان را احیا خواهد کرد

سازمان نصر با تقدیر از رئیس جمهور رئیس جمهور برای حمایت از شرکت های دانش بنیان اظهار داشت: اینکه آقای رئیسی، وزارتخانه ها را مکلف کرده اند به جای خرید محصولات خارجی، نمونه های داخلی و استاندارد تولید شده توسط شرکت های دانش بنیان را خریداری کنند، اقدامی ارزشمند است اما طبیعتا این خرید تضمینی است. ، صرفاً پشتوانه های اقتصادی تعداد اندکی از شرکت ها خواهد بود و نمی تواند شامل حار ڶموی شرکی باشد.

هاشمی تصریح کرد: بازار محصولات دانش بنیان فقط نهادهای دولتی نیست و این شرکت ها باید با تامین منابع لازم، بازار محصول خود را توسعه دهند و اقتصادشان را تقویت کنند.

نیازمند تامین منابع مالی و استفاده از تسهیلات بانکی هستیم

هاشمی ادامه: شرکت های دانشبنیان برای رشد اقتصاد خود، نیازمند تامین منابع مالی و استفاده از تسهیلات بانکی هستند که در این خصوص، دولت مصوبات متعددی دارد و دارای صندوق نوآوری است و همچنین می تواند پیش بینی کند، اما بدبختی ها از شرکت های زیادی برخوردار هستند. حمایت‌ها کوتاه مانده است.

خط تولید دانش‌بنیان‌ها، دارای دانش و فناوری است

وی درباره دلیل این اتفاق گفت: دریافت این تسهیلات حمایتی نیازمند ضمانت و وثیقه طراحی شبکه بانکی است که تامین کننده آن برای شرکت های دانش بنیان، به ویژه شرکت هایی که در حوزه فناوری اطلاعات و نرم افزارهای فعال هستند، مقدور است.

وی مشخص کرد: این شرکت‌ها مانند کارخانه‌ها دارای خط تولید، تجهیزات و دستگاه‌هایی هستند که می‌توانند از آن به عنوان وثیقه بانکی استفاده کنند، بلکه دارایی‌شان، مغزافزار آنها است و با تکیه‌ای که دارای ارزشی است که دانش‌بنیان را تأیید کند. کرده اند.

پیشنهاد سازمان نصر برای حل یک مشکل اساسی

سازمان نظام صنفی رایانه ای ادامه داد: با توجه به این شرایط، باید مکانیزمی وجود داشته باشد که این دارایی دارای نامشهودهای دانش بنیان ارزش گذاری شده و به عنوان سرمایه رسمی در اداره ثبت شرکت ها ثبت شود تا به رسمیت شناخته شود.

هاشمی افزود: در کنار این اقدام، لازم است ساز و کاری هم برای تامین ضمانت‌نامه‌های بایی باشد چرا که بانک‌ها حتی با وجود داشتن دارایی‌های نامشهود به شرکت‌های رسمی رسمی، باز هم آن را به آن باز می‌کنند، آن را به عنوان وثیقه و تضمین نمی‌کنند.

هاشمی ادامه داد: پیشنهادی ما این است که صندوق نوآوری و با عاملیت صندوق های پژوهش و فناوری سراسر کشور و با همکاری سازمان های نظام صنفی رایانه های استان ها، برای حل این مشکل اساسی شرکت های دانش بنیان اقدامی مشترک داشته باشند.

صدور ضمانت‌نامه از طرف صندوق‌ها در ازای پذیرش دارایی‌های نامشهود

وی گفت: این صندوق ها می توانند دارایی های فکری شرکت بنیان را ارزش گذاری کنند و به ازای پذیرفتن آن به عنوان ضمانت، ضمانت های پرداخت مورد قبول بانک های عامل را صادر کنند و به شرکت های دانش بنیان ارائه دهند.

وی با اشاره به تجهیز سازمان نظام صنفی رایانه های کشور برای همکاری در ارزش گذاری دارای نامشهود دانشبنیان ها بیان کرد: با اجرای این طرح، شرکت دانشبنیان می تواند به جای وثیقه های معمول، ضمانت نامه های صندوق های پژوهشی فناوری و را که در ازای دارایی های نامشهود آنها منتشر شده است، انجام دهد. به بانک‌ها ارائه‌دهنده و از تسهیلات بانکی بهره‌مند می‌شوند.

رئیس سازمان نصر همچنین معتقد است که با همراهی نهادهای متولی، این طرح محقق و گام بلندی برای تحقق شعار سال و بزرگ شدن اقتصاد دانش‌بنیان کشور برداشته می‌شود.

انتهای پیام

خروج از نسخه موبایل