سیاسی‌‏ترین بازی – گزارشگر یک

هر زمان که ایالات متحده آمریکا و ایران، دو رقیب ژئوپلیتیکی که از آوریل ۱۹۸۰ روابط رسمی دیپلماتیک خود را قطع کرده اند، در هر مسابقه ورزشی بین‌المللی با هم روبه‌رو می‌شوند، چیزی را شاهد هستند که یک «رویداد ورزشی عادی» هستند. قاعدتا بازی گروه B جام‌جهانی بین دو کشور که در ۲۹ نوامبر در دوحه برگزار می‌شود، از این امر مستثنی نیست.

به گزارش گزارشگر یک، روزنامه هممیهن در ادامه برگردان نوشتاری از شان گرگوری در تایم نوشت: «ایران در سه ماه گذشته درگیر اعتراضاتی بود که تأثیرات زیادی روی فوتبال این کشور و بازیکنان آن داشت. در واقع از همان بازی نخست ایران با انگلستان شاهد موج عظیمی از اخبار سیاسی حول تیم ملی ایران و حتی مربیان آن، کارلوس دوه بی

این دومین دیدار ایران و آمریکا در جام جهانی است. اولین مسابقه در سال ۱۹۹۸ در جام‌ جهانی فرانسه، در شرایط بسیار متفاوت رخ داد. بحران گروگیری در سال‌های ۱۹۸۰-۱۹۷۹ که در آن‌ها ایرانیان بیش از ۵۰ دیپلمات و شهروند آمریکایی را برای ۴۴۴ روز گروگان گرفتند، هر چند به خاطره بود اما همچنان بر روابط دو کشور سایه انداخته بود. مخالفت شدید با ایالات متحده ریشه های تاریخی مربوط به کودتای ۱۹۵۳ و ساقطکردن محمد مصدق با حمایت سیا و در سالهای جنگ بعدی از حمله به صدام حسین به ایران در سال ۱۹۸۰ – که هشت سال طول کشید و ۵۰۰ هزار نفر بر جای گذاشتند.

در سال ۱۹۹۸ تیم آمریکا تمام تلاش خود را برای کم‌اهمیت جلوه‌دادن رقابت سیاسی با ایران آنام داد و استراتژی درکزی درگکزی سپس ایران در لیون ۲-۱ آمریکا را شکست داد و از دور مسابقات حذف شد. این باخت برای فوتبال آمریکا که پس از میزبانی موفقیت آمیز جام جهانی ۱۹۹۴ در حال رشد به نظر می‌رسید، بسیار تلخ بود. استیو سامپسون، رئیس آمریکا در سال ۱۹۹۸، در حال حاضر کارشناس یکش بکه اسپانیایی زبان است. او می‌گوید، در طول ۲۴ سال گذشته، زمان زیادی را تجزیه و تحلیل و تحلیل این بازی کرده است و افزاید: «فیفا، فدراسیون فوتبال آمریکا و کمیته سازماندهی جام جهانی در فرانسه از ما خواستند در مورد فوتبال صحبت کنیم، در سیاست. من هم با آنها همراه شدم. خب! بار ای که ظیفه یک ی ای از ز از ه ا ازای که خ اخار رای آای ا ا اساه و و ه چیزه چیزه ای »»

سامپسون در آن زمان می‌کند، در زمان مربی جوانی بوده است (41سال) دیدار ایران و آمریکا – چه دوست داشته باشد چه نمی شود – تعداد زیادی از مسائل بیرون از مستطیل سبز دادر. هیچ تیمی نمی‌تواند بدون تاریخ، سیاست، جامعه یا حتی سنت‌های خود وارد زمین بازی شود. جدای از تمایزات استراتژیک، تنش‌ها در روزهای قبل از بازی تشدید شده بود. یک ق ز از ب زی زی زی زی ژ ژ ژ ف ا ا یک «« «« «« «»» ر »ر» ر یط یط ی ا ا ا ا ا ا ا ا ا ا ا ا ا ا ا ا ا ا ا ا ا پروم. «« خ»»، اساس ه ن ن ن ن ن ب م م م (ه گ م) در این فیلم، فرهنگ و زندگی روزمره ایرانی‌ها سخت مورد انتقاد قرار گرفته است. به عنوان مثال نوع زندگی و غذاهای ایرانیان در فضای عقب‌افتاده تصویرسازی شده است. کله پاچه به عنوان نماد عقب‌ماندگی و خوی بدویت ایرانی‌ها منعکس شده است. یا حتی از نحوه زندگی ایرانیان نیز انتقاد می کنند که چرا در دستشویی به جای دستمال توالت، از آب برای شستوشو استفاده می کنند!

هرچه به زمان برگزاری بازی می‌شدیم، بیشتر می‌شود. از نحوه دست‌دادن و عکس‌گرفتن تا پیراهن عوض‌کردن، محل پرسش و پاسخ بود. به گفته سامپسون، در زمان شروع بازی، امنیت «۱۰ برابر» افزایش یافت. یکی از مقامات فیفا گفت، ۱ افسر پلیس فقط در پنجاه استادیوم حضور دارند که در تاری جام‌های جهانی بیسابی هستند. یکی از عوامل افزایش چشمگیر نیروهای پلیس، ترس از حضور و اعضای گروه مجاهدین خلق [منافقین] در استادیوم بود.

این بازیکنان را نیز تحت تأثیر قرار داده بود. محمد خاکپور، کاپیتان و مدافع، گفت که بسیاری از خانواده‌های قربانیان جنگ ایران و عراق در سال‌های 1988-1980 با بازیکنان گرفته شده و از آنها خواسته‌اند که تیم آمریکا را شکست دهند. خداداد عزیزی نیز گفت: «خیلی از خانواده‌های شهدا از ما انتظار خواهند داشت…»

پs oز behhe‌ صda dedrآmden shahahna baزی wh شکst thememrیکa ، byیnnnnahn thahn thیm thanstnstndntndntndntndntndntndhntndhntndhntndhntnnd سامپسون و چند بازیکن روی زمین نشستند و گریه کردند. نیویورک تایمز پس از پیروزی ایران گزارش داد: «در تهران هزاران نفر به خیابان‌ها آمدند و رقص و شادمانی کردند.» مظمات بلندپحههههههههههههههههههههههههههههالیههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههتهتهتهتهقهتهد پسد پس پس توسط بعد توسط پس زمان پس سنگ توسط پس زمان پس توسط پس پس توسط پس پس توسط پس پس توسط پس توسط پس توسط پس توسط پس زمانیهنهاهنالهاهاهنالهنالهیتهنالته خودمتهیهفهمتههمد آیت‌الله خامنه‌ای در پیام خود نوشت: «همین مجاهدت کم‌نظیر بود که در دوران انقلاب، در سال‌های دفاع مقدس و در همه درگیری‌های ملت ایران با شیطان بزرگ، به ملت ما پیروزی و سرافرازی بخشید…» سامپسون می‌گوید، تیم فعلی آمریکا حرفه‌ای و باتجربه‌تر و به‌مراتب از تیم آنسال‌ها قوی‌تر است. بنابراین، باید انتظار رقابتی را در نظر گرفت اما جذاب را داشت؛ چراکه کمتر مسابقه‌ای با این میزان میزان برگزار می‌شود.»

انتهای پیام

خروج از نسخه موبایل