ققنوس، «دوگین» و نواصولگراهای ایران

اندکی در رابطه با کلیپ
کلیپی از صدای خوانش شعر با صدای خود شاعر تهیه شده است که در خلال آن فقط تصویر پرچم روسیه نمایش داده می شود و با موسیقی معروف «مردان آنجلس» ساخته ی مجید مدیریت همنواست. زیرنویس انگلیسی معنی شعر در طول کلیپ پخش می شود و این تنها راه ارتباطی مخاطبان کانال، که روسی هستنت، باسار محتار. کانال دوگین نام شاعر را مشخص کرده است و ما چون شاعری را به این نام با جستجو در میان دوستان شاعر در سطح کشور و در فضای مجازی پیدا کنیم و با او صحبت کنیم از آوردن نامش معذوریم. علاقه بودیم ببینیم آیا أصلا شاعر خودش می داند که شعر در کجا منتشر شده یا نه، و بدانیم آیا او شعر را أشلا براسی حمایه. حتی برای پیدا کردن اطلاعات از شاعر به سراغ سایت های مرتبط با طرفداران روسیه در میان پارسی زبانان مانند پایگاه منتسب به حزب منحله توده هم رفتیم و نتیجه نگرفتیم. در برخی از سایت های به اصطلاح «نواصولگرا» هم که این أواخر حشر و نشری با جریان دوگین گشتیم و نبود. فرقی نمی کند، شاعرش هر که باشد در موضوع بحث تاثیری ندارد.

همزاد پنداری
ه نان یک شاع و کاش ش آه هاه های ر ا ی ی ی گ گ گ گ گ گ گ ا ا ا ا ا ش آن شاس یای یای یای یای یای. معمولا وقتی که شعر یک شاعر را می خوانیم در میان شعر مفاهیم به دنبال نشانه هایی از إحساس مشترک می گردیم، تا ببینیم کجای شعر با حال و هوای ما تناسب دارد، به این موضوع «همزادپنداری شعری» می گویند. به نظر می‌گوید شاعر این شعر که می‌خواهد در مثنوی آن را بسراید با وجود اشکالات فراوان وزنی و معنایی در شعرش، با مفهوم کلی شعر پارسی آشنا بوده و مضمونی حماسی را به هر تقدیر خلق کرده است. او در تمام شعرش نامی از اساطیر و تاریخ و جغرافیا نمی برد و بنابر این هر خواننده ای می تواند تفسیر خود را بر آن بگذارد، منوط به آن که در ذهن خود علیمی را برای تفسیرش پیدا کند. با این تعبیر شاید در 9 بیت شعر و دو مصراعی که در میان شعر، از قالب خارج از قالب احتمالاً فقط دو نشانه با فضای ذهنی دو و مخاطبان کانالش و حامیان جنگ با هماهنگی است: یکی از واژه های ققنوس و دیگری عبور سرباز از آب سرد. !
انتشار دهنده شعر موضوع اول(ققنوس) را برجسته کرده و پرچم روسیه تزاری را که دارای نماد عقاب دوسر است درتمام کلیپ استفاده کرده است، غافل از این که این پرچم، پرچم روسیه فعلی وجود دارد و در پرچم فعلی روسیه به جز سه نوار رنگی چیزی است. وجود ندارد! این پرچم متعلق به حکومت تزارها در روسیه( ۱۵۴۷ تا ۱۷۲۱ میلادی) بوده است.به نظر نمی رسد که در این موضوع اشتباه شده باشد زیرا او بهتر است از ما پرچمدار و پرچم تزاری و حکومت تزارها را می شناسد. او با این کار خود بخشی از تفکرات خود را نشان می دهد، تفکراتی که در آن آینده روسیه را با قلمرو دوک نشین بزرگ مسکو و حکومت تزاری یکسان می بیند و نه تنها خواهان تصرف و الحاق روسیه به روسیه است بلکه به خط ۵۰۰۰ مایلی می رسد. اندیشد که تصرف غرب اروپا را هم معنی می دهد.
با این وجود در انتخاب شعر اشتباهی فاحش مرتکب شده است زیرا اصولا ققنوس با عقاب دوسر کاملا متفاوت است. اپیزودها

قسمت ها
ققنوس به زبان یونانی باستان: فئوینیکس به عربی: العنقاء و به انگلیسی Phoenix)) پرنده ای مقدّس و افسانه‌ای است که در اساطیر ایران، اساطیر یونان، اساطیر مصر، و اساطیر چین از آن نام برده شده است.
درباره این موجود افسانه‌ای گفته می‌شود که وی مرغی نادر و تنهاست و جفتی و زایشی ندارد. اما هزار سال یک بار، بر توده‌های بزرگ از هیزم بال می‌گشاید و آواز می‌خواند و چون از آواز خود به وجد و آشتیاق آمد، به منقار خود آتشی می‌افروزد و با سوختن در آتش تخمی از وی پدید می‌آید که آتش می‌گیرد و می‌سوزد. خاکستر آن ققنوسی دیگر متولد می شود. قنوس در فرهنگ‌های نماد جاودانگی و عمر دوباره تلقی شده است. امّا برخی از فرهنگ‌ها ویژگی‌های دیگر هم به او نسبت داده‌اند، از جمله‌هایی که در مورد او گفته شده است: اشک ققنوس زخم را درمان می‌کند، ققنوس صدای دلنشینی دارد، موسیقی آوای او پدید آمده‌است و…
گرچه ققنوس در اساطیر ملل آسیایی مانند چین و ایران جایگاه ویژه دارد، امّا برخی معتقدند که اسطوره ققنوس از مصر باستان برخاسته، به یونان و روم رفته، و هم سو با باورهای مسیحیت شاخ و برگزیده های بیشتری یافته است.
علامه دهخدا در توصیف ققنوس نوشته شده است: گویند ققنوس هزار سال عمر کند و چون هزار سال بگذرد و عمرش آخر آید هیزم بسیار جمع شود و بر بالای آن نشست و سرودن آغاز کند و مست شود و بال برهم زند چنانکه آتشی از بال او بجهد. و در هیزم و خود را با هیزم بسوزد و از خاکسترش بیضه ای پدید آید و او را جفت نمی‌باشد و موسیقی را از آواز او دریافتهادن.
عقاب دو سر اما در نشان‌شناسی و پرچم‌شناسی، حیوانی است که با مفهوم امپراتوری مرتبط است. بیشتر کاربردهای مدرن این نماد به طور مستقیم یا غیر مستقیم با استفاده از امپراتوری سلجوقی درخاورمیانه و در امپراتوری رومی بیزانس دراروپا مرتبط است.در طول دوره قرون وسطی تا اوایل دوره مدرن درامپراتوری روم مقدس از یک سو و درحکومتهای ارتدکس( پادشاهی صربستان و روسیه ) از این نشان استفاده شده است. ای شان که ب با آن های قاب (ک س س شان راکه ر آپات ر اساه بنابر این عقاب دوسر هیچ سنخیتی با ققنوس ندارد !

از قبوس تا آرزوهای دوگین، موضوع در چیست؟
مردم ایران شاید اولین بار اسم آلکساندر گلیویچ دوگین را دو ماه قبل که دخترش در بمباران در مسکو کشته شد و اخبارش در صدر اخبار رسانه های کشورمان گرفت شنیده می شود اما دوگین ایران را خوب می شناسد.
هر از این که چند بار به ایران سفر کرده و میزبانش بوده که خیلی دقیق در چند مورد نیست اما لااقل خودش می گوید که در سال جاری سه بار میهمان سفیر جمهوری اسلامی ایران بوده است، موضوعی که در عرف دیپلماتیک مفهوم خاص خودش را دارد. .او پیش از این به ایران آمده و در «اندیشکده یقین» که «آقای حسن عباسی» مسئول آن درباره موضوع «رویای روسی» تخهر سانی کرکر است. دوگین به راهپیمایی اربعین هم رفته و کلیپی از مصاحبه اش را منتشر کرده است که در آن با وجود این که خود مسیحی درباره تفکرات شیعه و امام موعود شیعیان صحبت کرده و دجال را آمریکا معرفی کرده است. این کلیپ را قبلاً سایت آستان قدس رضوی منتشر کرده بود ولی اکنون بر روی آن سایت پیدا نمی شود. دوگین علاوه بر این از رابطه خود با مرحوم نادر طالب زاده صحبت کرده و او را بهترین دوست خود دانسته و ادعا کرده که او دوست بزرگ روسیه و حامی بزرگ آرمان اوراسیا بوده است. آرمانی که خواهان یک اتحاد منطقه اوراسیا در تقابل با غرب و بخصوص آمریکاست.
علاوه بر این دوگین در بهمن سال ۹۴ در محفل چهارمین شب علوم انسانی که به همت عصر مجله اندیشه و با مشارکت شبکه افق و مرکز تحقیقات صدرا برگزار می شود نیز شرکت کرده است.
الکساندر که از سوی برخی به عنوان “استراتژیست و مغز ولادی پوتین” توصیف می شود، همان کسی است که در نهایت در پی شکست ارتش روسیه در مقابل هشدار داده بود که دو جنگ مداوم روسیه با مردم یا با پیروزی مسکو به امتام می رسد یا. با نابودی کل جهان.او را به بسیار می توان عامل معنوی جنبش پوتین و دستگیری ارتش و مردم روسیه به حمله به واقعیت دانست و به همین دلیل اندیشه ها، فعالیت ها، نتایج جستجوها و سرانجام ارتباطاتش با اندیشمندان در اقصی نقاط جهان آن قدرها. مهم است که اگر عمری باشد و مجالی، می تواند به این مضوعات در گفتار مبسوط و دیگران در آینده پرداخت.

خروج از نسخه موبایل