لطفا پای بچه‌ها را وسط نکشید!

از قیچی ی چه ه ه ی ااه شای یای تای تاه نان کای رای طاع طای اما این کنش‌های احساسی خطرناک چه تبعات روحی و روانی روی کودکان شرگیر خواهد شد

گزارشگر یک پلاس -سهیلا صدیقی: قرار گرفتن پای بچه‌ها به آرامی‌های اخیر را می‌توان از آنلاین ماه ابتدایی به روشنی دید که در ناآرامی‌ها برخی از شبکه‌های فارسی زبان غیر ایرانی را می‌بینند. همراهی با اعتراضات انجام دهنده. از جمله این برداشتن مقنعه در خیابان، شکستن قاب عکس‌های روتی ویوار مدرسه و ی تی شکستن قاب عکس‌های شیتی. ر ط ی ی ی م ش چه چه ها خیاب اار شاد و ی ی ی ی یق و اایش اقدامی که در مورد استفاده از کودکان برای فضای سیاسی در فضای مجازی رادا بر سر ز

از طرفی برای خنثی این سمپاشی‌های سیاسی روی ذهن کودکان از حادثه تروریستی تلخ حرم شاهچراغ و شهادت چند کودک و نوجوان و از دست دادن همه خانواده یک کودک شیرازی به نام آرتین برخی تصمیمات شیرازی دیگر علیه آن سمپاشی‌ها بعد از شبکه نهال و ساعات پخش. برنامه های نوجوان یعنی حدود ساعت ۱۶ به روز شد که مورد تعجب و حتی شوکیوخاطام شوک۶ به روز رسانی شد. اقدامی که بعد از گذشت ۲ روز هنوز توضیحی درباره آن داده نشده است. اما با واکنش های بسیاری همراه بود.

شبکه پویا با تبلیغات تبلیغاتی «دوست خوب بچه‌ها» ۱۰ سال پیش تاسیس شد شبکه یک شبکه امن شبکه پویا با شبکه‌های که قرار است، تمام روز مخصوص بچه‌ها و صرفا به انیمیشن و لایواکشن اختصاصی شبکه‌هایی که قرار است، تمام روز مخصوص بچه‌ها باشد. ط اس که بای از ال ی ی ی ی ا ا ا ا ا ا ا ا ا ا ا ا ا کرک کان خ اخ ا ا ا ه ه ای ی ای سات سات سات سات.

با وجو این که در این سال‌ها و تا به امروز این شبکه تلویزیونی برای کودکان تا حد قابل قبولی امن باشد، وجود دارد، اما چرا این شبکه ویژه کودکان به یکباره تصمیم می‌گیرد، بدون فکر و ایده قبلی درباره «ترور» برای بچه‌ها. تولید کند، محل پرسش است و به نظر می‌رسد این شبکه نیز می‌تواند برای سلامت روانی کودکان مقابله کند.

در شبکه پویا دقیقا چه اتفاقی افتاد؟

برای بچه‌ها خیلی وقت بود یک روز معمولی که می‌خواستند، مثل همیشه از هیاهوی دنیای کارتون بیاموزید و احتمالاً خوراکی مورد علاقه‌تان را بخورید اما شبکه «پویا» را به یک‌باره کارتون را قطع می‌کند و ناگاه مرد جوان با کت مشکی روی صفحه نمایشگر ظاهر می‌شود. می شود. لوکیشین بیمارستان رجایی شیراز است. او درست از وسط بیمارستان، میکروفون به دست می‌گوید: «سلام و درود خدمت شما بینندگان خووو درست از وسط میکروفون به دست می‌گوید: شما کودکان عزیز! شما آینده سازان این کشور! شمایی که قرار است، سال‌ها در این کشور بمانید. نوجوانی، جوانی، میانسالی، بزرگی برای این کشور و کارهی کارید، میانسالی کنید. درس بخوانید، جستجو کنید و در مشاغل مختلف برای آبادانی این کشور جستجو کنید.

و همین‌طور شما پدران و مادرانی که احتمالاً در کنار کودکتان هستید و این شبکه را ببینید! شما کودکان عزیز حتما از طریق پدر و مادرتان در جریان قرار گرفت که دیروز در شیرازی اتفاق افتاد و یک فرد تروریست با اسلحه وارد حرم شاهچراغ شد و خیلی ناجوانمردانه تیراندازی کرد! جالبه یاد کوچولوهای عزیزی که در بین این زواری که آمده بودند، دقایقی در کنار پدر و مادرشان در حرم حضرت شاهچراغ(ع) آرام شاهشون، دعا کنند برای خود، برای پدر و مادرشون، برای آینده خودشون و… اما مورد اصابت. گلوله قرار گرفت.

ما امروز صبح در بیمارستان نمازی شیراز بودیم جایی که دوتا از کودکان خوبمون آنجا. یک پسر ۵ ساله و یک پسر یک و نیم ساله که هر دو هم آسیب دیدند. یکی از ناحیه شکم و دیگری از ناحیه مچ دست! اما ه خا وان شان خ و و گف ا اساعای م ی ا افاه پ و مایکی زاز زاز کاز »» در ادامه مجری برای بچه‌ها آرزوهای خوب می‌کند و ماجرا…

آیا کودکان از اخبار تلخ می‌گیرند؟

وقتی کودک به یک‌باره این خبر تلخ و ناراحت‌کننده را می‌شنود، در وهله اول می‌شنود که در یک مکان مذهبی ترور و آدمکشی اتفاق می‌افتد و آن چیزی است که در ذهنش نقش می‌بندد، ترس از امامزاده و مکان مذهبی موضوعی است که شاید به سختی می‌تواند آن را از بین ببرد. ذهن پاک کودک حذف کرد اما آیا کودکان از اخبار تلخ آسیب می‌بینند؟

گوهریسنا انزانی (روانشناس) چندی پیش در گفتگو با گزارشگر یک اظهار کرد: «متاسفانه از کودکان شاهد تصاویر تلخ حوادثی هستند که گاهی جیغ کشیدن، سوگواری، گریه و بیتابی بازماندگان را نشان می دهند. سلامت روان کودکان با مشاهده این اخبار به شدت آسیب می‌بینند چرا که به خصوص تا قبل از ۷ یا ۸ کودک تفکر انتزاعی را می‌بینند، یعنی موضوعات غیر قابل مشاهده و ملموس را به درستی درک نمی‌کنند و پیامداندیشی را می‌بینند. کودکان در این سنین دیدگاه درباره مرگ به همین دلیل این امکان وجود دارد

وی همچنین درباره نشانه‌هایی که یک کودک آسیبی را از حوادث خود می‌دهد، اظهار کرد: «در این شرایط ممکن است کودکان دچار پرخاشگری شوند، در حالی که لایه زیرین این پرخاشگری ترس می‌گیرد و آن ترسی نیست جز ترس از تنها ماندن، آسیب. دیدن، از دست دادن و…»

این روانشناس درباره علائم کودکان ممکن است در شرایطی که کودکان با حوادث حوادث اتفاق بیفتند نیز ممکن است، ‌گفت: «کودکانی که از حوادث آسیب می‌بینند، ممکن است کابوس‌های مکرری را تجربه کنند. می توانید متوجه شوید و با پرخاشگری و آسیب دست و پنجه نرم کنند. علائم استرس، و سواس و تنش درون کودکان، می‌گیرند و حتی ممکن است کمد نباشند، می‌توانند درون تنش کنش کنند و حتی ممکن است کمد و کنترل کننده در آرا باشد. گ ا ازا گزی، ز از خای تان زاز عائ بائ بان و هاح ناح نای ن رای ی. در این شرایط، علائم وسواس فکری و وسواس رفتاری در کودکان افزایش می‌یابد و به همین دلیل است که کودکان ناخن‌هایشان را بجوند یا خود را بکنند.»

اجازه بدهید بچه‌ها در حاشیه امن خود باقی بمانند

از سویی پای بچه‌ها به نزاعه‌ها و درگیری‌های سیاسی در همه چیز باز می‌شود برای آن‌ها به لحاظ روحی و روانی‌ساز، تصاویری از بچه‌ها از قیچی‌کردن‌شان پخش می‌شود و شعارهایی همراستا با ناآرامی‌ها از اتفاقات تلخی که اخیراً اتفاق می‌افتد، بود. فضای مجازی منتشر شد.

زهرا رازینی (فعال حوزه کودک) تا معتقد است: «کودکان قبل از سن ۱۲ سالگی انتزاعی را متوجه نمی‌شوند و برای هر مفهوم انتزاعی حتماً باید مثال‌های ساده‌ای داشته باشند که مفهوم را برای کودک قابل لمس کند. بنابرین کودک تا قبل از ۱۲ مفهوم عدالت، آزادی، برابری اجتماعری دو مفهومومفاهیم بنابرین کودک با چنین تعریفی باید حواسمان باشد که کودکان در معرض این‌ها اخبار و چالش‌هایی باشند.

ادامه می‌دهد: «اگر کودکان ما سوال و نگرانی در مورد این موضوع داشته باشیم، بهتر است با زبان ساده با آنها صحبت کنیم و اصلاً لازم نیست آنها را به طور دقیق مشخص کنیم. آنها باید در هر شرایطی حمایت از ما بزرگترها را داشته باشند. زیرا آنها شرایط بحرانی را خوب درک می کنند و احساس می کنند که یک اتفاقی می افتد. احساس اطرافیانشان را می‌توان درک کرد و ممکن است از این موضوع بگذرد و یا درک کنم و ممکن است. ک چ ن و و پ ایی ت د ا ات ایجاد س یجاو اضطاب یی ه ه گی ه آ ثی ات ثیای »اد »

رازینی اضافه می‌کند: «قطعا همه ما می‌دانیم که یکی از اصول امنیت کودکان برای ایجاد محیط امن و مطمئن برای آنهاست که بدون همکاری خانواده و حکومت‌ها به دست نمی‌آید. ه بای واشان ه ا ای وای ک ب شاش واب آاف ازاه از زان راو چای یای واز ای زای زای زای زای زای. باید از کودک خودمان و حقوقش شروع کنیم. از حقوق کودکمان دفاع کنیم تا بچه‌ها در کنار هم فضای ذهنی و روانی شنام‌تری داشته باشیم. اجازه دهید که آنها در حاشیه امن خود چه در خانه و مدرسه و مهد کودک و چه در پنیی ما در حاشیه امن خود چه در اجازه دادن به آنها در حاشیه امن خود چه در خانه و مدرسه و مهد کودک.

ای فال ک کی اکی ی: «« ه ح که ش ج شک ن ک ر ر ر ظ ظ ظ ظ ه ه ه شی شی شی شی شی شی شی شی شی شی شی شی شی. فرقی به کودکان استرس ندارد از طرف چه کسی باشد. ما در هر صورت باید از حقوق کودکان و امنیت روانی آنها دفاع کنیم.»

اگر کودک در شرایط آشوب قرار گیرد به او جفا شده است

حسین حق‌پناه (کارشناس سواد رسانه‌ای) همچنین درباره استفاده از ابزارهای کودکان برای مقاصد سیاسی مختلف و همچنین تولید فیلم و ویدیوهایی از آن‌ها که همراهی آن‌ها را در کنش‌های سیاسی این روزها نشان می‌دهد با ایسناپلاس گفتگو می‌کند. ق پاه ر ای باه گف: «« گاهی خاف هار اار و که ب ی ی ی ی ی ی ی ی ی ی ی ی ی ی ی ی ی ی ی ی ی ی ی ی ی ی ی اما می‌دانیم در سند آموزش کشور، مقوله تربیت صحیح است. اگر مسیر ما تربیتی است، فرزند من باید در مسیر رشدش به مرور با مفاهیم عدالت، قدرت، آزادی آشنایی پیدا کند و نپذیرفتن ظلم و مبارزه با آن را یاد بگیر و این موضوع را از سلامت فرزند من را شامل می‌شود اما هر سنی باشد. محدودیت‌هایی وجود دارد. در شراط حساس فعلی نگاه تربیتی کمرنگ و نگاه سیاسی قالب است. »

حق‌پناه درباره استفاده از ابزار کودکان در کنش‌های سیاسی می‌گوید: «من به عنوان یک جناح سیاسی یا یکی از طرفین دعوا نمی‌توانم از کودک به عنوان ابزار سیاسی استفاده کنم. نه باید او را به کف خیابان بکشم و نه در گیر کنش سیاسی کنم. این موضوع چپ و راست و انقلاب و ضد انقلاب هم ندارد. اگر فرزند من در شرایط آشوب قرار بگیرد، در واقع من به او جفا کرده‌ام؛ حتی اگر یک شرار بگیری، در.

او ادامه می‌دهد: «کودک یا نوجوان نمی‌تواند راحت باشد و یا مستقل از اطرافیانش تصمیم بگیرد و کنش داشته باشد، و اگر هرکسی مجبور به انجام این کار شود، نگران است و می‌ترسد و می‌تواند در مبارزه با مخل رشدش باشد. خواهد بود.»

شبکه پویا غلبه کنش احساسی بر کنش عقلانی بود

حق‌پناه درباره پخش برنامه‌های با مضمون ترور از شبکه پویا می‌گوید: «ما از شبکه پویا برای این ناراحتیم که کودک با تماشای این برنامه ترس و نگرانی می‌تواند داشته باشد. حتی ممکن است، دچار فوبیا شود زیرا بدون آمادگی ذهنی او را درگیر صحنه خشونزآمی می کند مدیران شبکه پویا را می‌شناسم و می‌دانم آنها از اساتید سواد رسانه‌ای هستند اما در این مورد فکر می‌کنند که آنها در یک فضای احساسی قرار دارند و احساس می‌کنند آنها را به فکر عقلانی‌شان غلبه کرده است. به این موضوع توجه نمی‌شود که اگر قرار باشد، چنین تصاویری از شبکه پویا پخش می‌شود، باید مکرا پیام می‌دهد تا والدین متوجه شوند که چه برنامه‌ای پخش می‌شود.»

کودک نباید به کنشگری سیاسی شود

او همچنین اضافه می‌کند: «من نمی‌گویم که مطلقا کودک را درگیر امر ایدامولوڢیک کم کییی مثلاً اگر مادری می‌خواهد در یک تجمع سیاسی شرکت کند، اشکالی ندارد فرزندش را با خودش ببرد اما نباید به فشار بیاورد که شعار بدهد و…کودک در سنین بالاتر خودش می‌تواند انتخاب کند که چه مسیری را دوست دارد؟ در واقع کلیدواژه این گفتگو است. ما مشکلی نمی‌بینیم که یک نوجوان با استدلال و تفکر دست به انتخاب بزند و کنش سیاسی ما مشکلی نمی‌بینیم که یک نوجوان با استدلال. حتی اگر آن کنش از نظر ما غلط باشد، صرف نظر از روی استدلال، آن کنش ارزشمن چون نوجوان یاد می‌گیرد که نباید به اطرافش بی‌تفاوت باشد. اما در صورت اشتباه می‌توانیم با او گفتگو کنیم و عواقب رفتارش را به یاد داشته باشیم شنکی و شتباه می‌توانیم با گفتگو کنیم.

حق‌ناه با اشاره به رسانه‌های معاند برای حضور نوجوانان در کف خیابان در مقابل ناآرامی‌های اخیر گفت: «تلاش جریان ضد انقلاب برای استفاده از نوجوانان در کف خیابان آن هم با تکیه بر هیجانات و بدون توجه به حق عملش تقبیح شده است. زیرا او فقط در بستر آشوب و ناامنی قرار می گیرد و در نهایت به ناحق می شود.»

او درباره حضور نوجوانان در راهپیماهایی مثل ۱۳ آبان نیز می‌گوید: «در راهمپیماهایی که در روز دانشجو و یا روز دانشجو برگزار می‌شود، نوجوانی بر اساس انتخاب خودش خیابان بیاید و شعار «مرگ بر آمریکا» را بدهد، این ارزش دارد، زیرا. این حضور بر اساس انتخاب آگاهانه بوده است.»

انتهای پیام

خروج از نسخه موبایل