لوزالمعده مصنوعی متحول کننده زندگی کودکان مبتلا به دیابت

شفاف و طبق نقل قولی از نیواطلس: دانشمندان دانشگاه کمبریج بیش از یک دهه است که در این زمینه کار می کنند و اکنون پس از انجام آزمایشات روی کودکان نتایج امیدوارکننده ای را منتشر می کنند و راه حل های آنها تکامل یافته است.

در سال 2020، دانشمندان دانشگاه کمبریج از اولین برنامه تلفن همراه پانکراس مصنوعی قابل دانلود برای دیابت نوع 1 رونمایی کردند. مانند سایر فناوری‌های پانکراس مصنوعی در دست ساخت، هدف این فناوری پر کردن پانکراس افراد مبتلا به دیابت است، جایی که بدن دیگر نمی‌تواند انسولین کافی برای جذب گلوکز خون تولید کند.

برنامه CamAPS FX آنها با مانیتورها و پمپ‌های قند خون کار می‌کرد و از الگوریتم‌های پیچیده‌ای برای تشخیص زمانی که فرد به انسولین نیاز دارد و هورمون‌ها را تحویل می‌داد، استفاده می‌کرد. مطالعه جدیدی که اخیراً منتشر شده است برای بررسی اثرات این فناوری بر روی کودکانی طراحی شده است که به دلیل فعالیت نامنظم، مصرف غذا و نیاز به انسولین در مدیریت دیابت نوع 1 خود دچار مشکل هستند.

در این مطالعه، 74 کودک مبتلا به دیابت نوع 1 در سنین 1 تا 7 سال با سیستم پانکراس مصنوعی “CamAPS FX” به مدت 16 هفته تحت درمان قرار گرفتند.

سپس، آنها 16 هفته دیگر را صرف یک فناوری موجود به نام درمان با پمپ تقویت‌شده با حسگر می‌کنند که در آن والدین سطح قند خون فرزندشان را کنترل می‌کنند و تحویل انسولین را به صورت دستی تنظیم می‌کنند.

با انجام این کار، دانشمندان توانستند این دو روش را با هم مقایسه کنند.

پروفسور رومن هوورکا، نویسنده مقاله، می گوید: “بر اساس تجربه قبلی، سیستم CamAPS FX پیش بینی می کند که چه اتفاقی خواهد افتاد. این سیستم به کودکان می گوید هر روز به چه مقدار انسولین نیاز دارند و این مقدار در ساعات مختلف روز چگونه تغییر می کند. سپس آن را انجام می دهد. سطح انسولین را بر این اساس تنظیم می کند. این سیستم به جز هنگام غذا خوردن کاملاً خودکار است، بنابراین نیازی به نظارت مداوم والدین نیست.

به طور کلی، زمانی که کودکان از CamAPS FX استفاده می کردند، یک سوم از روز یا 72 درصد از روز را در سطح قند خون تنظیم شده ای سپری می کردند که حدود 9 درصد (125 دقیقه) بالاتر از روش فعلی بود. آنها همچنین سطح قند خون بالا را برای کمتر از یک چهارم تجربه کردند که 9 درصد کمتر از گروه درمان معمولی بود.

هیچ تفاوتی بین دو گروه از نظر هیپوگلیسمی یا هیپوگلیسمی وجود نداشت.

دکتر جولیا ور، نویسنده اصلی این مطالعه، گفت: “کودکان خردسال در برابر تغییرات در سطح قند خون بسیار آسیب پذیر هستند. سطوح بالای قند خون می تواند عواقب بالقوه پایداری برای رشد مغز داشته باشد. همچنین، مدیریت دیابت در این سن بسیار مهم است. بسیار دشوار است، CamAPS FX وضعیت والدین و فرزندان را بهبود می بخشد.

این مطالعه، برای اولین بار، اثربخشی سیستم CamAPS FX را بر روی کودکان بسیار خردسال به مدت چند ماه نشان داد که والدین آن را “تحول کننده” توصیف می کنند. این فناوری از طریق مراکز بهداشتی خاصی در بریتانیا در دسترس است، اما دانشمندان امیدوارند که بتواند زندگی افراد مبتلا به این بیماری را تغییر دهد.

خروج از نسخه موبایل