منظور از تبلیغات محیطی چیست؟

برخی پژوهشگران، سابقهٔ تبلیغات محیطی در جهان را بسیار پیش‌تر از ظهور ماشین آلات، و می‌دانند. در مقابل، برخی دیگر برآنند که تاریخ این رشته با و نظام و مصرف، گره خورده است.

تابلوسازی یک تبلیغات محیطی

تابلوسازی یکی از بهترین و موثرترین شیوه های تبلیغات محیطی است. تابلو در انواع مدل با مواد مختلف ساخته می‌شود. انواع تابلو که برای تبلیغات محیطی استفاده می‌شوند عبارتند از:

حروف برجسته – تابلو چلنیوم – لایت باکس – تابلو تبلیغاتی – تابلو کامپوزیت – ترموود – پلکسی – حروف استیل –تابلو استیل–وکیوم– ترمووود – فلکس – لایت باکس – تلویزیون شهری – –تابلو ال ای دی

تبلیغات محیطی یک شیوه مناسب برای به خاطر آوردن نام محصول قبل از ورود مشتری به و در واقع آخرین شانس تولیدکنندگان جهت معرفی محصول‌شان است. «تغییرات رفتاری مردم در جامعه سبب افزایش درخواست برای تبلیغات محیطی در انواع گوناگون آن شده است. در واقع تبلیغات محیطی پیام خود را به صورت ساده اما پرقدرت به مصرف‌کنندگانی که در حال جابه‌جایی و مسافرت هستند، به‌خصوص درست در زمانی که در محل خرید حضور دارند، می‌رساند.»

 

«در سراسر جهان چهار نوع عمده برای تبلیغات محیطی در نظر گرفته می‌شود که عبارتند از: بیلبورد، مبلمان شهری، وسایل و سایر رسانه‌های محیطی.»

  1. (Straboard) نوعی استند ایستاده تبلیغاتی است؛ به عبارتی نسل جدید سازه‌های بادبانی و پرتابل‌های ایستاده قدیمی است که از چندین سال پیش توسط شهرداری‌ها جهت اکران‌های فرهنگی و اطلاع‌رسانی مورد استفاده قرار می‌گرفت. استرابورد سازه‌ای است که نقایص و ایرادات نسل‌های قبلی خود را برطرف کرده و ایستایی خوبی در مقابل باد دارد.
  2. برایت بورد
  3. (Stand)
  4. ایستگاه‌ها (Stations) نظیر ایستگاه‌های ، و غیره.
  5. تابلوی سردر (Store sign board)
  6. (Advertising TV screens) بخشی دیگر که امروزه افزایش یافته، تبلیغات بر روی تلویزیون‌های تبلیغاتی ثابت و سیار در سطح شهر است.
  7. جعبه‌های نور یا (Light Boxes)
  8. حروف‌نگاری روی پنجره فروشگاه (Window Lettering)
  9. [نقاشی دیواری و دیوارنویسی] (Graffiti)
  10. جلوی درب فروشگاه (Awnings)
  11. عرشهٔ (Bridge advertising)
  12. (Lamp-post banner)
  13. (Advertising Showcase)
  14. و بسیاری موارد دیگر
  1. Out of Home Advertising or OOH Advertising
  2. Ambient Advertising
  3. زاهدی، ۱۳۸۹: ۱۲۸.
  4. صدرمحمدی، ۱۳۸۶: ۹۸.
  5. همان.
  6. همان: ۱۰۰.
  7. تابلوسازی

 تعاریف مختلف تبلیغات محیطی

در اصطلاح تبلیغات محیطی به هر گونه تبلیغ گفته می شود که خارج از نقطه نهایی خرید مشتری یعنی همان POP انجام می شود. در اصول بازاریابی و فروش محصولات معمولاً نقاط کوری وجود دارند که می توان از آنها به عنوان یک نقطه خارج از محدوده برای انجام انواع تبلیغات استفاده کرد که با توجه به مزایایی که تبلیغات محیطی دارد، معمولاً شرکت ها و سازمان های مختلف از این نوع تبلیغات استفاده می کنند.

در بسیاری از متون به این نوع تبلیغات خارج از خانه نیز می گویند. عبارت تبلیغات خارج از خانه در واقع به وسایل و روش هایی اطلاق می شود که در محیط خارج از خانه (محیط اصلی و هدف برای فروش و ارائه ی خدمات و محصولات) مورد استفاده قرار می گیرند.

البته بسیاری از محققان معتقدند، تبلیغات محیطی پیشینه ی بسیار طولانی و قدیمی دارد و در واقع منشاء  آن را قبل از انقلاب صنعتی و پیدا شدن مدرنیته می دانند.

اهداف اصلی تبلیغات محیطی چیست؟

در بالا اشاره کردیم که هدف این نوع از تبلیغات مانند دیگر روش های بازاریابی، شناسایی این محصول به مشتریان می باشد.

اما استفاده از تبلیغات محیطی یک تفاوت عمده با برخی از روش های دیگر دارد و آن تفاوت این است که در تبلیغات محیطی، قبل از اینکه مشتری به مرکز خرید و یا بازار مراجعه نماید، نام محصول خدمات در ذهن او حک شده است.

همین موضوع می تواند اهمیت این نوع از تبلیغات را بسیار بالا ببرد. در واقع زمانی که یک تبلیغات محیط به نیاز مردم توجه کند و خلاقیت ویژه ای به همراه داشته باشد می تواند در کم ترین زمان ممکن ذهن مشتری را به تصرف خود در بیاورد.

یک تبلیغ محیطی مناسب، مشتری را کنجکاو می کند که به دنبال استفاده از آن محصول و خدمات برود و این جاست که باید از افراد متخصص در این زمینه استفاده نمود تا علاوه بر به دست آوردن مشتریان، بتوان سهم مناسبی در میان بازار رقبا نیز به دست آورد.

روش های مختلف این نوع از تبلیغات در یک پیام ساده اما صریح و شفاف و البته پر قدرت، محصول خود را به مخاطب که در حال گذر از آن منطقه می باشد، معرفی می کنند.

ابزار مختلف برای استفاده از تبلیغات محیطی

همواره برای استفاده از هر نوع تبلیغات روش های مخصوص و خاصی وجود دارد که با توجه به نوع تبلیغات و همچنین مکان مورد استفاده می توان از هر کدام از روش های موجود استفاده نمود.

در نقاط مختلف جهان برای تبلیغات محیطی معمولاً از چهار روش و ابزار مختلف مانند بیلبورد، مبلمان شهری، وسایل حمل و نقل، سایر رسانه های محیطی  استفاده می شود. شاید بهترین و موثر ترین روش برای تبلیغات محیطی از نظر دید استفاده از بیلبورد باشد.

بیلبورد های تبلیغاتی در صورتی که دارای طرح های خلاقانه باشند و در ایجاد آن ها تفکر و ایده های مناسبی استفاده شود می توانند تاثیرگذاری بیشتری نسبت به روش های دیگر داشته باشند. مشتریان با دیدن طرح های مختلف روی بیلبورد وادار به تفکر شده و در جست و جوی خرید محصولات و خدماتی که بر روی آن نقش بسته است می روند.

البته مکان استفاده از بیلبورد نیز می تواند نقش اساسی در روند تاثیر گذاری این روش داشته باشد. در واقع بیلبورد تبلیغاتی که در مکان مناسب احداث شده باشد و نقش های روی آن کاملاً خلاقانه و همراه با ایده های نو باشند می تواند به راحتی در سریع ترین زمان ممکن مشتری را وادار به خرید کند.

وسایل حمل و نقل عمومی و یا شخصی مثل بدنه ی اتوبوس ها، خودرو های پخش، قطار های مترو و… و همچنین رسانه های محیطی مانند استند تبلیغاتی، استرابورد (استند ایستاده تبلیغاتی) حروف نگاری روی پنجره ی فروشگاه ها، دیوارنگاری، لامپ ال ای دی، ویترین و .. از دیگر روش های استفاده از تبلیغات محیطی هستند.

مزایا و معایب استفاده از انواع روش های تبلیغات محیطی

استفاده از روش های مختلف برای تبلیغات محیطی می تواند مزایا و معایب مختلف نیز به همراه داشته باشد.

از مهم ترین مزایای این روش از تبلیغات می توان به معرفی کالا و خدمات و همچنین افزایش فروش اشاره نمود.

به طور طبیعی وقتی که شما بتوانید محصول و خدمات خود را به بهترین شکل ممکن به مشتری نشان دهید و مشتری را برای خرید آن ها ترغیب کنید، فروش و در صد سود شما نیز بالاتر می رود.

از دیگر مزایای تبلیغات محیطی می توان به استفاده برای هدف گیری مشتری در مراکز تصمیم گیری، آگاهی رسانی نسبت به ورود یک محصول جدید به بازار، معرفی بهتر و بیشتر یک برند به مشتریان و … اشاره نمود. البته تمامی این مزایای تبلیغات محیطی در صورتی می تواند اجرایی شود که از اصول و قواعد مناسب برای یک تبلیغ محیطی پیروی شود.

در کنار این مزایا، استفاده از این روش برای تبلیغات کالا و خدمات، معایبی نیز به دنبال دارد که از مهم ترین آنها می توان به موارد زیر اشاره نمود.

خروج از نسخه موبایل