مواردی از استفاده پودر میکرونیزه در صنایع مختلف

به گاهی سنگ آهک نیز گفته می شود. پوسته صدف، پوسته مرجانی، گرد و غبار روی سنگ مرمر، کلسیت سفید، دولومیت و … همگی اشکال دیگر کربنات کلسیم یا شبیه به کربنات کلسیم هستند که در طبیعت یافت می شوند در متن زیر به کاربرد و خواص پودر کربنات کلسیم پرداخته شده است.

خصوصیات شیمیایی و فیزیکی کربنات کلسیم

فرمول مولکولی: CaCO3

کاربرد پودر میکرونیزه کربنات کلسیم الیگودرز یا پودری سفید است و به شکل جامد است که ممکن است رطوبت هوا را به خود جذب کرده و مرطوب گردد.بی عطر و بی طعم و بی بو است. هیدروکسید، یک محصول بسیار سوز آور و خطرناک است که تماس مستقیم با آن بلافاصله به پوست، چشم ها، دستگاه گوارش و دستگاه تنفسی آسیب می رساند.

کربنات کلسیم در کجا وجود دارد؟

پوسته های طبیعی، استخوان ها و گچ به طور عمده از کربنات کلسیم تشکیل شده اند.

مصارف عمده کربنات کلسیم  در چیست؟

کربنات کلسیم مواد تشکیل دهنده بسیاری از محصولات خانگی است.کابرد و خواص پودر کربنات کلسیم به عنوان ماده سفید کننده در رنگها، صابونها، محصولات هنری، کاغذ، پولیش، محصولات بتونی و سیمان استفاده می شود. در بسیاری از محصولات آرایشی از جمله مواد شستشوی دهان، کرم ها، رب ها، پودرها و لوسیون ها به عنوان پرکننده و سفید کننده استفاده می شود. این ماده به طور طبیعی و به عنوان یک افزودنی در تولید مواد غذایی و آشامیدنی و منبع کلسیم رژیم غذایی، برای تنظیم pH و به عنوان تثبیت کننده موجود است. همچنین از این ماده به عنوان منبع کلسیم در خوراک دام استفاده می شود. این ماده در کودها و نرم کننده های خاک و در بسیاری از فرآیندهای صنعتی استفاده می شود. این ماده همچنین به عنوان یک آنتی اسید به عنوان یک ماده حجیم و سفید کننده در داروها بسیار مورد استفاده قرار می گیرد. از کربنات کلسیم نیز در تصفیه آب برای کاهش اسیدیته و افزایش قلیایی آبهای طبیعی اسیدی استفاده می شود.

آیا کربنات کلسیم طبیعی در آب آشامیدنی وجود دارد؟

فروش پودر میکرونیزه باریت: بله، به دلیل اینکه کلسیم و کربناتها مواد طبیعی مشترکی هستند، در بسیاری از خاکهای طبیعی، در آبهای زیرزمینی، در گیاهان و در بافتهای حیوانی وجود دارند. منابع آب در مناطق آهکی و آب و هوای بیابانی معمولاً دارای مقادیر زیادی کربنات کلسیم است. منابع آب حاصل از سازندهای اسیدی حاوی کلسیم یا کربنات بسیار کمی است.

آیا کربنات کلسیم برای سلامتی مضر است؟

فقط به صورت جامد غلیظ یا در محلول های بسیار غلیظ، کربنات کلسیم به طور بالقوه مضر است. تماس مستقیم چشم یا پوست با بلورهای خالص یا پودر می تواند باعث تحریک شود. استنشاق کریستال یا پودر می تواند برای دستگاه تنفسی تحریک کننده باشد. تماس طولانی مدت با محلول های غلیظ کربنات کلسیم اثر خشک کنندگی بر روی پوست دارد. محلول های رقیق کربنات کلسیم معمولاً بی ضرر هستند و ممکن است مفید باشند.

میزان انواع کلسیم و کربنات موجود در محصولات غذایی چقدر است؟

میزان کلسیم در غذاها بسیار متفاوت است. غذاهای پر کلسیم مانند شیر و سایر لبنیات حاوی ۳۲۰ تا ۸۰۰۰ قطعه کلسیم در یک میلیون هستند. محصولات سویا و سبزیجات برگ دار تیره دارای میزان کلسیم مشابه محصولات شیر ​​هستند. افرادی که دوزهای درمانی آنتی اسید مصرف می کنند و افرادی که مکمل های غذایی کلسیم مصرف می کنند اغلب علاوه بر غذاهایی که می خورند، روزانه یک گرم (۱۰۰۰ میلی گرم) یا بیشتر کلسیم مصرف می کنند. میزان کربنات در مواد غذایی و نوشیدنی ها نیز بسیار متغیر است. نوشابه های گازدار حاوی ۲۷۰۰ تا بیش از ۱۰،۰۰۰ پی پی ام است. آبهای بطری تجاری حاوی ۱۱ تا ۳۰۰۰ ppm کربنات است. آبی که برای مدت طولانی در معرض هوا قرار دارد با حل کردن دی اکسید کربن از هوا میزان کربنات را خود را تا ۲۵۰ ppm افزایش می دهد در این پارگراف هم ازکابرد و خواص کربنات کلسیم گفته شد.

چه مقدار کربنات کلسیم به آب برای کنترل خوردگی اضافه می شود؟

به طور کلی پودر کربنات کلسیم برای کنترل خوردگی با غلظت بین ۱ تا ۴۰ ppm به آب اضافه می شود. این افزودنی ها در مقایسه با مقادیر سدیم و کربنات موجود در بسیاری از آب ها بسیار اندک هستند و در مشابه با مقادیر موجود در نوشیدنی ها و مواد غذایی هستند.

آیا محدودیت های قانونی برای مقدار کلسیم یا کربنات موجود در آب آشامیدنی وجود دارد؟

برای پاسخ این سوال باید کاربرد و خواص کربنات کلسیم را بدانید .خیر، از آنجا که کلسیم و کربنات به طور طبیعی در آب وجود دارند، معمولاً مفید هستند و هیچ خطری در سطوح پایین که معمولاً یافت می شود، ندارند، و هیچ محدودیتی برای تنظیم وجود ندارد. سازمان غذا و داروی ایالات متحده، این ماده را علاوه بر غذاها و نوشیدنی ها برای تقویت مواد مغذی، برای حجیم کردن، برای رنگ آمیزی، برای تغییر اسیدیته و برای اهداف تثبیت کننده، به طور کلی ایمن می داند. وزارت خدمات انسانی توصیه می کند که کربنات (اندازه گیری شده به عنوان کربنات کلسیم یا “سختی”) در آب آشامیدنی از سطح ۲۴۰

 

 

خروج از نسخه موبایل