نقدی بر جواب‌های یک کلمه‌ای و بی‌خطر عادل فردوسی‌پور

عادل فردوسی پور زمانی که برنامه ۹۰ را اجرا کرد، از اهالی فوتبال توقع داشت تا در کمال صداقت و صراحت در برنامه حاضر شوند و پاسخ هایی کامل و جامع به سوالات مطرح شده توسط او بدهند. این رویه بسیار رویه پسندیده و قابل دفاع از سوی مجری یکی از چالشی ترین برنامه های تلویزیون بود و همین چیزها باعث شد تا بسیاری از حقایق و پشت پرده های فوتبال ایران در برنامه دوشنبه شب عادل افشا شوند.

حال اما حدود سه سال است که فردوسی پور از شبکه سه رانده شده و خبری دیگر از برنامه ی۰ است. در این میان، عادل هرکجا که حضور می کند، اگر خبرنگاری آن جا حضور داشته باشد، از او درباره احتمال حضور دوباره اش در تلویزیون اجرا یا گزارش فوتبال سوال می کند.

عادل این موضوع را به خوبی می دانم و با علم به این موضوع در مناسبت هایی که مسابقات مختلف فوتبال تیم رسانه، اکران فیلم های سینمایی و… حاضر به گفت و گو با خبرنگاران می شود اما وقتی از او درباره همان مهم مهم است. همه انتظارش را دارند پرسش می کند، سعی می کند با خنده و شوخی و گفتن جورند پرسش می کند، سعی می کند چبی نیگه چگیر همه انتظارش را دارند می کند، سعی می کند. بحث را به انحراف بکشاند.

این که عادل فردوسی پور می تواند تصمیم بگیرد که در خصوص اتفاقات شبکه سه پیشه کند، حق طبیعی اوست اما بد نیست این نکته را به محبوب ترین چهره سالیان اخیر نشان می دهد این گونه پاسخ های یک کلمه ای و غیرمرتبط با موضوع، شاید در ابتدا باشد. کمی برای مخاطبان و هواداران او جذاب بود، اما تکرار چندباره آن توسط عادل، دیگر آن جذابیت و دلنشینی همیشگی را ندارد و بیشتر این موضوع را در ذهن متبادر می کند که فردوسی پور به هر بهانه ای در حال حاضر دوست دارد که سوژه سوال خبرنگاران باشد. شود ولو این که خودش می داند قرار نیست به سوالات مهم و کلیدی آن جوابی بدهد. او احتمالاً دوست دارد هر چند وقت یک بار با چنین شیوه بی خطری نام خود را اذهان و خبرگزاری ها در افکار عمومی زنده نگاه دارد تا از آفت فراموش شود در فضای پرغوغای رسانه مصون بماند.

این شیوه هم مثل همان سیاست سکوت، حق طبیعی عادل است و از این نظر هیچ خرده ای بر او نمی توان گرفت اما می توان این سوال را مطرح کرد که اگر میهمانان برنامه اش، در پاسخ به سوالات مهم او، خنده ای می کنند. و پاسخ می داد: «چه خبر؟» خود او در جایگاه مجری و مخاطب چه احساسی پیدا می کند؟

۲۵۴ ۲۵۱

خروج از نسخه موبایل