نیاز به فرهنگ نقد و انتقادپذیری اخلاق‌محور

این دیدار بسیار لذت بخش و امیدوارکننده بود زیرا شادی و رنج فرهیختگان را با وجود ناکامی های غم انگیز کشور و ناکامی های دلخراش مدیریتی نشان داد. سه کنفرانس علمی که من با موفقیت در آن شرکت کردم از جنبه های مختلف و به دلیل اینکه گامی در جهت توسعه فرهنگ نقد بود برای نویسنده این مقاله لذت بخش تر و لذت بخش تر بود.

«تاریخ شفاهی حوزه‌های علمیه» در پنج جلد (جلد اول: فلاح زاده، احمد، تاریخ شفاهی حوزه‌های علمیه؛ طرح جامع به راهنمایی دکتر محسن الویری، قم: دانشگاه باقرالعلوم، 1400) یکشنبه، دی. ساعت 12 1400 از ساعت 18 الی 20 جناب استاد داریوش رحمانیان و دکتر. با حضور احمد فلاح زاده برگزار شد. (نویسنده اصلی کتاب) به میزبانی دانشگاه باقرالعلوم. گزارش مختصری از این دیدار در برخی خبرگزاری ها و پایگاه های اطلاع رسانی از جمله خبرگزاری حورا به نشانی:
تاریخ شفاهی حوزه علمیه در تاریخ شفاهی تحقیق مؤثر بود.

دومین نشست نقدی بر کتاب «شیعه و تمدن اسلامی» (مشخصات کتاب: الویری، محسن، شیعه و تمدن اسلامی، (کتاب درسی)، قم: مرکز ترجمه و نشر العالمیه المصطفی، 1396، چ 2، 1400) دکتر سید رضا مهدی نژاد به عنوان منتقد و میزبان معاونت پژوهشی و تولیدی دانشگاه مجازی المصطفی (ص) در روز سه شنبه 14 آذرماه به همراه دبیر علمی علی احمدی امین، 8 الی 10 1400.

گزارش های این نشست در برخی خبرگزاری ها و پایگاه های اطلاع رسانی از جمله خبرگزاری قرآن به نشانی:

سومین نشست با عنوان «تاریخ و ماورایی» با حمایت دکتر حمیدرضا مطهری، روز چهارشنبه 24 آذر 1393 در مرکز مطالعات تاریخ اسلام برگزار شد. همانطور که در یادداشت قبلی در این کانال توضیح داده شد. اساتید و دانشجویان محترمی که در این مراسم حضور داشتند، انتقادات و سوالاتی را مطرح کردند که باید در جلسه ای جداگانه پاسخ داده شود یا مطرح شود.

وجه اشتراک جالب و غنی این سه جلسه، تکیه بر نقد بود. در هر سه جلسه در ابتدا اشاره کردم که جامعه و جامعه علمی ما بیش از هر زمان دیگری نیازمند نقد و رواج فرهنگ نقد و نقد اخلاق محور، نقد گفت و گو و آموختن آداب گفت و گو است. گسترش روزافزون گفت‌وگو و انتقاد، فضای ارتباطی بین نخبگان دانشگاهی و حوزه‌های علمی را تشدید خواهد کرد.

من هرگز نمی خواهم به مادرم بگویم که می خواهم او را به عدم فعالیت توصیه کنم. بر خود وظیفه می‌دانم از تمامی کسانی که در راستای گسترش فرهنگ گفت‌وگو در این کشور تلاش می‌کنند، به‌ویژه مراکز سه‌گانه دانشگاه باقرالعلوم، دانشگاه مجازی مصطفی (ص) و حوزه علمیه تاریخ اسلام صمیمانه تشکر کنم.

خروج از نسخه موبایل