نیاز کشور به ۱۰ میلیون واحد مسکونی

بر اساس طرح جامع مسکن باید سالیانه یک میلیون واحد مسکونی احداث شود. وزیر راه و شهرسازی نیز بیشتر از نیاز کشور به ۱۰ میلیون واحد مسکونی سخن گفته وزیر راه و

به گزارش گزارشگر یک، با توجه به حدود 700 هزار ازدواج سالیانه و نوسازی بافت های فرسوده، نقشه تخمین میزنند که دست کم تا 10 سال آینده باید سالیانه یک میلیون واحد مسکونی احداث شود. طرح جامع مسکن هم نیاز سالیانه کشور به واحدهای مسکونی را یک میلیون واحد اعلام کرده است.

با این حال طی سالهای اخیر هیچگاه تولید یک میلیون واحد مسکونی محقق نشده است. اوج ساخت و ساز در دهه ۹۰ مربوط به سال ۱۳۹۲ بوده که برای ۸۹ شرکد زار واحد مسکونای شر. اما این روند در سالهای متوالی نزولی شده و در سالهای 1395 به بعد تولید مسکن به ه 35 می رسد.

با این بازار ساخت و ساز در سال گذشته کمی بهتر شد. محمود محمودزاده معاون وزیر راه و شهرسازی اواخر سال 1400 اعلام کرد که ساخت و ساز را انجام داد که در سال 1399 بهتر شد و 520 بهتر شد و 520 هزار واحد مسکونی احداث شده است. او داد که سال ۱۴۰۱ نهضت بزرگ خانه‌سازی در کشور ایجاد می‌شود.

به تازگی رستم قاسمی وزیر راه و شهرسازی نیز گفته است: بیش از 8 میلیون جوان به دلیل مشکلات مالی و نداشتن مسکن مجرد مانده اند و به بیش از 10 میلیون مسکن جدید در کشور نیاز داریم.

وی افزود: با توجه به فارغ التحصیلان هر ساله دانشجویان و امکان ازدواج آنها در کشور به بیش از 10 میلیون مسکن جدید نیاز داریم و 5 میلیون نفر در سامانه نهضت مسکن ثبت نام کرده اند که عمده این افراد یا مستاجر هستند که تعداد افراد بدون نیاز به تعداد آنهاست. مسکن بیش از اینها است.

به گفته قاسمی، در طول جهش تولید برای ساخت یک میلیون مسکن در سال برنامه ریزی شده است که بیش از دو سوم آن یعنی 860 هزار واحد در دست اجرا است و در سال جدید نیز اقدام به اجرای واحدها می شود.

بنابراین گزارش وزارت راه و شهرسازی گفته تا حدود 40 هزار واحد نهضت ملی مسکن افتتاح شده و تا خردادماه امسال نیز از واحدهای این طرح توسط بنیاد مسکن انقلاب اسلامی به بهره برداری میرسد.

انتهای پیام

خروج از نسخه موبایل