نیمه دوم با ثبات تر از نیمه اول

بازار مواد غذایی در سال گذشته نوسانات خیلی را پشت سر گذاشتند برخی اقلام چم گوام ای افز اگر مداخلات دولت بازار ثبات نسبی را در برخی کالاها حاکم کند.

به گزارش گزارشگر یک، سال ۱۴۰۰ را می توان مانند سال ۱۳۹۹ و حتی ۱۳۹د۸ سال پرنوس ایی تداوم، کاهش می یابد و سپس افزایش می یابد، خشکسالی و کم بارشی و در نهایت جنگ جهانی روسیه و ترکیبات بسیاری را در این بازار برهم زد و چالش های بسیاری را برای تولید محصولات کشاورزی و دامی و حفظ امنیت غذایی ایجاد کرد.

در این گزارش قصد داریم مروری بر بازار مواد غذایی از ابتدای سال 1400 تا روزهای پایانی داشته باشیم تا ببینیم در این یک سال در بازار مواد غذایی چه اتفاقاتی افتاده است.

لازم به ذکر است که در این گزارش تنها به بررسی قیمت چند اقلام اساسی پرداخت شده و مهم گزارش های میدانی در هرماه از بازار مواد غذایی تهیه شده است.

فروردین ۱۴۰۰

فروردین ماه 1400 در حالی آغاز شد که ترکش افزایش قیمت مرغ به کیلویی بیش از 30 هزار تومان و صفهای طولانی برای خرید مرغ دولتی با قیمت 20 هزار و 400 تومان در میادین میوه و تره بار از سال قبل باقی مانده بود و علت افزایش قیمت نیز بود. سهم جوجه ریزی، افزایش هزینه های تولید از جمله کنجاله سویا و شد للرت و حضور واسطه شمبود جوجه ریزی، افزایش هزینه های واسطه.

بازار میوه و تره بار نیز بی نصیب از این افزایش قیمت در سال ۱۳۹۹ نبود. به طوری که قیمت موز در ابتدای سال به 50 هزار تومان هم رسید و پرتقدال قو خیار ضیای هزار که در ابتدای سال به 50 هزار تومان رسید. در این بین اما تنها پیاز به دلیل مازاد تولید با کاهش قیمت شدید رموان شد و روی دست در این بین اما تنها پیاز به دلیل مازاد تولید شد.

در فروردین ماه نیز عرضه روغن سرخ کردنی و جامد به شدت کاهش یافت که سازمان حمایت از تولیدکننده و مصرف کننده علت آن را عدم معرفی برخی خرده فروشی ها در سامانه جامع تجارت اعلام کرد.

اردیبهشت ۱۴۰۰

در اردیبهشت 1400 بازار با افزایش قیمت لبنیات در آستانه ماه رمضان شروع شد و بنا به گفته انجمن صنایع فرآورده های لبنی، این افزایش قیمت شامل اقلامی که قیمت خودروها در دولت بود، نبود و سایر محصولات لبنی که قیمت گذاری آن ها قیمت تمام شده بود. تولید شده به فروش رسیدند.

در این ماه قیمت گوشت قرمز کاهش یافت و هرکیلو شقه گوشت گوسفندی و ریمت گوشت قرمز کاهش یافت و هرکیلو شقه گوشت گوسفندی و ریمت گوشت قرمز ای یی ی

مشاهدات میدانی از بازار در اردیبهشت ماه، قیمت شکر و روغن نیز افزایش یافت.

خرداد ۱۴۰۰

در خردادماه بازار میوه و صیفی دچار نوسان شدیدی شد. قیمت هرکیلو گوجه فرنگی به ۱۰ هزار تومان و سیب زمینی به حدود ۸۰۰۰ تومان رسید. علت آن نیز بارندگی و از بین رفتن برخی از محصولات و به دست آمدن محلصولات استانهای د موز نیز که در فروردین ماه در بالاترین قیمت خود قرار داشت سیر نزورود ما نا رووردین ماه در بالاترین قیمت خود قرار داشت سیر نزورود در روردین ماه در موز نیز که بود.

قیمت شکر هم که ماه گذشته زمزمه های گرانی آن شنیده می شد به طور رسمی به طور رسمی به صورت افت و شکر صنف و صنعت شکر صنف و صنعت کیلویی 6650 تومان به 11 هزار تومان به 11 هزار و 500 تومان رسید.

در این ماه قیمت هرشانه تخم مرغ که پیش از این حدود 33 تا 35 هزارتومان بومز ار بیش. فعالان صنعت علت افزایش قیمت را افزایش و اعلام کردند.

گوشت گوساله نیز با جهش به کیلویی ۱۳۵ تا ۱۴۰ هزار تومان رسید.

تیرماه ۱۴۰۰

در تیرماه مرغ و تخم مرغ بر سر افزایش قیمت رقابت می کند. در نهایت قیمت هر دو آنها به حدود 40 هزار تومان رسید.

همچنین مصوبه شورای قیمت گذاری محصولات کشاورزی، قیمت خرید تضمینی شیرا

قیمت مصوبان نیز اعلام شد که انواع نان از سنگک، بربری، لواش شو تافتون بنا افزای.

مرداد ۱۴۰۰

در کنار تداوم افزایش قیمت گوجه فرنگی، هویج هم به کیلویی ۲۰ هزار تومان رسید. در حالی که قیمت آن در ماه قبل از ۱۰ هزار تومان بود. عوامل این بخش باعث افزایش چشمگیر هویج را می‌گوید موج جدید قیمت و افزاضش تق.

تخم مرغ هم از قافله افزایش قیمت ها عقب نماند و به هرشانه 45 تا 50 هزار تومان در 50 هزار تومان در یااز

گوشت قرمز، سبزی وبرنج ایرانی نیز در مردادماه گران شد.

شهریور ۱۴۰۰

شهریورماه درخواستی برخی از اقلام از جمله بلدرچین بالا رفت و به کیلویی بیش از صد تا شهریورماه تقام از جمله بلدرچین در حالی که قیمت آن پیش از این کیلویی ۷۰ تا ۹۰ هزارتومان بود.

هر قالب 100 گرمی هم که پیش تربا قیمت 10 مغارتومان در مغازه ها فروخته می شود به دلیل افزایش قیمت شیرخام و هزینه های تو هزینه های تولید حدود 13 تا 14 هزار تومان رسید.

قیمت مرغ در شهریور ماه به طور نسبی کاهش یافت و به هرکیلو ۳۰ تا ۳۵ هزارتومان رسی در

آنلاین ۱۴۰۰

قیمت موز مجددا در مهرماه بالا رفت و بیش از 35 هزار تومان رسید.

تخم مرغ هم که روند افزایش قیمت خود را از ماه ها قبل حفظ کرده بود در مهرماه به شا5یش ایمت خود را از مای. علت گرانی آن نیز دلال بازی، شفاف نبودن سیستم توزیع، بالا رفتن قیمت های تولید، حذف چندمیلیون قطعه مرغ تخمگذار و بای تخمگذار و بای تخمگذار و بای تخمگذار و بای تخمگ بودن قیمت ها اعلام شد. در میادین قیمت آن بیش از 43 هزار تومان بود.

آبان ۱۴۰۰

در آبان ماه ترکش قیمت ها به حبوبات رسید و قیمت لوبیا چیتی بسته بندی شده با برندهای مختلف در مغازه ها کیلویی 70 هزار تومان شد. البته عدس، لوبیا قرمز، نخود، لپه و … هم گران شدند اما بیشترین افزاتیش قرمز، نخود، لپه و …

در دومین ماه از شش ماه دوم سال، زعفران هم گران شد. یک مثقال زعفران بسته بندی شده در برندهای مختلف در مغازه ها با قیمت ۱۱۰ تا ۱۴۰ ه در حالی که قیمت آن یک ماه قبلش ۶۰ تا ۹۰ هزار تومان بود.

وزارت جهاد کشاورزی در آبان ماه به منظور شفاف سازی قیمت ها و اعلام اینکه اقلام خوراکی به قیمت های واقعی به دست مردم می رسد، قیمت آنها را روزانه می کند که همین موضوع تا حدودی در بازار ثبات ایجاد کند. قیمت طرح برخی اقلام مانند مرغ و تخم مرغ نیز تغییر کرد و مرغ به کیلویی 31 هزار تومان و تخم مرغ به شانه ای 43 هزار تومان رسید.

آذر ۱۴۰۰

توزیع اینترنتی اقلام تنظیم بازاری در آبان ماه که به صورت آزمایشی توسط سازمان تعاون روستایی در آذرماه به صورت جدی ادامه یافت و این بازار شروع به ایرادهای بسیاری در پی داشت اما تا حدودی از فشار وارد شده به کم کند.

آذرماه اما قیمت برنج ایرانی با افزایش چشمگیری مواجه شد و برخی از ارقام آن برنج ایرانی با افزایش چشمگی مواجه شد و برخی از ارقام آن بهی کیی یی.

دی ۱۴۰۰

در این ماه قیمت مرغ به نرخ تصمیم گیری یعنی 31 هزار تومان و حتی کمتر از آن هم رسید، زیرا جوجه ریزی در ماه های قبل از افزایش یافتن و عرضه مرغ نیز در بازار زیاد شد. از طرفی تولید مرغ منجمد با قیمت هرکیلو ۲۰ هزارتومان هم فشار رشت از روی مرغ گرم.

اما گوشت گوسفند و گوساله به شدت افزایش قیمت داشت. به طوری که هر شقه گوسفندی به ۱۴۰ تا ۱۵۰ هزار تومان و گوساله نیز به کیلویی ی ۱ریی به طوری که هر کدام

قیمت سیب زمینی هم دربازار صیفی افزایش یافت و به کیلویی ۱۲ هزار تومان رسید.

بهمن ۱۴۰۰

اعلام نرخ تخم مرغ با قیمت هر شانه 43 هزار تومان و خرید آن در میادین و مغازه ها در ماه های قبل باعث کاهش قیمت تخم مرغ در سال شد و قیمت آن به 48 تا 55 هزار تومان رسید.

قیمت برنج ایرانی که از ماه های قبل در مسیرصعودی هم به کیلوید 80 هزار تومان بود.

شلغم هم به افزایش قیمت سیب زمینی و گوجه فرنگی پیوست و به کیلویی ۲۰ هزار تومان. بنا به گفته نمایندگان مجلس شورای بارفروشان، علت افزایش مصرف از بالای ون به دلان مو بهمیل مو کود ج.

اسفند ۱۴۰۰

با وجود عرضه اینترنتی سیب زمینی با قیمت و عرضه تومان و عرضه آن با همین قیمت در میادین، اما قیمت سیب زمینی از کیب زمتنی از کیلویی 20 هزار تومان کمتر نشد. علت آن هم بنا به گفته ی کمیسیون اتحادیه بارفروشان، دپو در انبارها و وارد تدول شردن قزره ن چکبای ایایی است.

گوشت قرمز هم در مسیر افزایش قیمت قرار داشت وتنها گوشت منجمد گوساله بنابر تصمی.

برنج خارجی تنظیم بازاری هم با کاهش قیمت حدود 500 تومانی شد.

قیمت موز هم که در ماه های قبل به طور نسبی کاهش یافته بود و با قیمت 31 هزار تومان هم در ماه های قبل به طور نسبی کاهش یافت.

انتهای پیام

خروج از نسخه موبایل