وجود بیش از ۶ میلیون خودروی فرسوده/ لزوم ارائه تسهیلات برای اسقاط

سرپرست مرکز ملی هوا و تغییر اقلیم سازمان حفاظت محیط زیست با توجه به وجود 6.5 میلیون خودرو و 9 تا 10 میلیون دستگاه موتورسیکلت فرسوده گفت: تسهیلاتی باید به خودروهای فرسوده داده شود تا توان نوسازی خودروی خود را داشته باشد. در چنین شرایطی آشتیاق مردم از رده خارج کردن خودروهای فرسوده‌شان افزاشی می‌یابد.

به گزارش گزارشگر یک، «قانون هوای ‌پاک» در ۲۵ تیرماه ۱۳۹۶ به تصویب مجلس رسید و از سوی حسن روحانی برای اجرا اجرا شد. این قانون قانون 34 ماده 21 دستگاه اجرایی مختلف ازجمله وزارت کشور، وزارت نفت، وزارت نیرو، فرماندهی مدیریت، شهرداری، صدا و سیما و…رالف کرده است که هر یک به‌تناسب وظایف خود، پاکی را برای کنترل هوا در کشور مجری.

قانون هوای پاک در حالی که با هدف اصلی کاهش هوا به تصویب رسید که ماده ۸ آن به‌همین منظور همه انسان‌های واقعی و حقوقی مالک وسایل نقلیه موتوری اهم از سبک، نیمه‌سنگین، سنگین، موتورسیکلت را مکلف می‌کند که وسایل نقلیه خود را از دست می‌دهند. «سن فرسودگی» از رده خارج کنند.

در آیین‌نامه قدیم ماده ۸ قانون هوای پاک ملاک اسقاط خودروها، «سن فرسودگی خودرو» بود که قوانین آیین‌نامه اجرایی جدید این ماده را اجرا می‌کند که با رعایت حقوق خصوصی مالکیت افراد در وسایل نقلیه و افزایش نظارت برای انجام معاینه فنی به جای تعیین‌کننده مطلق سن به عنوان کیفیت. فرسودگی خودرو، در خرداد ماه سال جاری به تصویب هیئت وزیران رسید، ملاک اسقاط انواع خودروها «معاینه‌ فنی» است.

در آیین‌نامه جدید دو نوع سن مرز فرسودگی و سن فرسودگی برای انواع وسایل نقلیه تعریف شده است و به این ترتیب زمانی‌که وسیله نقلیه به سن مرز فرسودگی است، یعنی سنی که وسایل نقلیه موتوری به علت طول عمر و میزان کارکرد، دارای عملکرد ضعیف و ایمنی می‌رسد، نیازمند هستند. مراقبت و تعمیرات بیشتر است و باید تعداد دفعات معاینه فنی سالانه و هزینه های تردد آن افزایش یابد همچنین در این آیین نامه جدید، وسایل نقلیه موتوری که بدون توجه به حد سن مرز فرسودگی، از دو دوره متوالی مندرج در سن مرز فرسودگی و تعداد دفعات افزایش می یابد. انجام معاینه فنی انواع وسایل نقلیه موتوری، نمی‌تواند گواهی معاینه فنی معتبر را دریافت کند.

داریوش گل‌علیزاده در گفت و گو با گزارشگر یک، درباره لزوم بازنگری سازوکار اسقاط خودرو اظهار کرد: لایحه دو فوریتی سازوکار اسقاط خودرو در مجلس است و هنوز به سرانجام نرسیده است، بنابراین باید منتظر بمانیم که چه اتفاقی در مجلس رقم می‌خورد. لاز اس ک ۲ ۲ ا اه ۱۰ امان س امان

ماده 10 قانون ساماندهی صنعت خودرو ترد، حمل بار و مسافر توسط وسایل نقلیه نقلیه موتوری پس از رسنیدن به سن فرسودگهلا دامگهلا گواهینامه ۲ این ماده تولید کننده خودرو و موتور سیکلت در کشور موظف به ازای تولید هر چهار دستگاه داخلی یا موتورسیکلت، گواهینامه اسقاط خودرو یا موتورسیکلت معادل را از اسقاط دریاف نمی دانند.

همچنین در شرح ۳ این ماده گفته شده که آیین‌نامه اجرایی موضوع این ماده ظرف سه ماه پس از تصویب این قانون به پیشنهاد سازمان حفاظت محیط زیست، وزارت صنعت، معدن و تجارت و سازمان ملی استان‌اندارد ایران و بیمه مرکزی جمهوری اسلامی ایران. هیئت وزیران می‌رسد.

وی افزودن به مجلس پیشنهاد داده‌ایم که با توجه به تعداد اندک اسقاط خودرو، مالکان این خودروها در کشور: به صورت ریالی به یک پول واریز می‌شوند تا این پول – درآمد حاصل از انجام این کارها – فقط اسقاط شود. به عبارتی به دنبال تسریع و چرخاندن اسقاط بودیم.

گل‌علیزاده به معایب طرح کنونی، دلیل انجام نشدن و به تعویق افتادن اسقاط خودرو پرداخت و گفت: به عنوان نمونه خودرویی که به سن اسقاط رسیده است، مرکز اسقاط تنها ۲۰ میلیون تومان پول لاشه آن را تحویل می‌دهد. امروز برای پراید 200 میلیون تومانی باید 100 میلیون تومان پول بدهند تا خودروهای فرسوده را داشته باشند که عموما از قشر ضعیف جامعه هستند توان نوسازی خودرو خود را داشته باشند. در چنین شرایطی آشتیاق مردم از رده خارج کردن خودروهای فرسوده‌شان افزاشی می‌یابد. اکنون به دلیل اجازه نمی دهد چنین چیزی از طریق دولت این اتفاق محقق نمی شود و کماکان خودروهای فرسوده در سطح شهر ترد میکنن.

سرپرست مرکز ملی هوا و تغییر اقلیم سازمان حفاظت محیط زیست به تعداد خودرو و موتورسیکلت‌های فرسوده در کشور اشاره کرد و گفت: اکنون حدود ۶.۵ میلیون خودروی فرسوده و ۹ تا ۱۰ میلیون موتور سیکلت فرسوده پلاک شده‌ایم. ای داد ب باه ک ایز س ا اه ا الاش ه ر ن ا ا ا ا ا ا ا ا ا ا ا ا ا ا ا ا ه ه ه آن حان حال حال ما بای ا اقاط را هی ت ا ا ا ا ا ه ه ه ه ق ق ق ق ی ی ی ای ت م ام اباز زای ز ز ای زای شای

گلعلیزاده در مورد مسائل خودروهای فرسوده اشاره و اظهارکرد: افزایش مصرف سوخت یکی از این مسائل است. جدایی از مسائل ایمنی، در بحث مسائل زیست محیطی موضوع انتشار آلاینده‌ها را داریم چراکه کاتالیست و تجهیزات کاهش آلایندگی خودروها فرسوده شده و عملا از بین رفته است. خودروهای معمولی مشابه یک خودروی استاندارد انتشار آلایندگی دارند. این موضوع در مصرف سوخت، ایمنی و آلایندگی نسبت به خودروهای استاندارد و نوشماره در شرایط بدتری هستند.

وی درباره انواع آلاینده‌های تولید شده توسط خودروهای فرسوده گفت: خودروهای فرسوده باعث تولید آلاینده‌های گازی، ناکس( دی‌اکسیدنیتروژن)، ترکیبات آلی فرار و ذرات معلق کمتر از 2.5 میکرون می‌شوند. به طور کلی ما شش آلاینده داریم که بر سلامت اثرگذار هستند. به عنوان نمونه ذرات معلق کمتر از 2.5 میکرون از خودروها منتشر می‌شوند و شاخص اصلی هوای کلانشهرهای ما هستند.

پ کز ه هاو ق اق ساز ساظ م یط یط یط پ پ پ پ پ پ اکهاکه صاح سار اَ ق ق ک ک ک اهش ه ه ه ه ا ه ه ه د د د د د د د د د د د د د توضیح داد: یکی از منابع انتشار هوا ترد خودروهای فرسوده است. ما با کنترل این موارد میزان انتشار آلاینده‌ها را کاهش می‌دهیم. استاندارد سوخت، استاندارد خودرو، از رده خارج کردن خودروهای فرسوده، توسعه چندین نوآور، معاینه فنی موتورسیکلت‌ها و معاینه فنی خودروها در حال حاضر همه باید در کنار هم انجام شود تا بتواند هوا را کاهش دهد.

گل‌علیزاده در پایان درباره آخرین انجام شده برای اجرای هوای پاک گفت: کلیه دستگاه‌های قانونی درباره این قانون، اعتبارات مورد نیاز خود را در بودجه ۱۴۰۲ منابع پیش بینی و در کشور ارسال کردند. ر ای شایط ه نان گ اگ ز گات ف د ا اد ااع یز پیش ه ا ات تاه بای اجام ت شاش.

انتهای پیام

خروج از نسخه موبایل