وعدۀ جایزۀ «قلم زرین» به برگزیدگان

انجمن رئیس جمهور قلم ایران در مراسم پایانی بیستمین دورۀ جایزۀ «قلم زرین» گفت هان زفت هو قرار دادن مراسم پایانی بیستمین جلسات نقد آثار برگزیدی جایزه می‌شود.

به گزارش گزارشگر یک، مراسم پایانی این دوره از جایزه، عصر روز چهاردهم تیرماه، مصادف با روز قلم، در مجموع فرهنگی شهدای انقلاب اسلامی با حضور یاسر احمدوند معاون فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، مهدی رمضانی دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور و جمعی از اهالی فرهنگ و ادبیات توسط انجمن قلم ایران برگزار شد.

در آغاز این برنامه، محسن پرویز، رئیس انجمن قلم ایران در مراسم پایانی این جایزه در سالهای اخیر برگزار شود، به‌دلیل ویروس‌ها در سال‌های قبل، داوران جشنواره به‌طور مکرر استفاده می‌کنند که آثار برگزیده در دو شعر و داستان کودک و نوجوان را انتخاب می‌کنند و چندسالی می‌شوند. این امر انجام شده است.

او در ادامۀ توضیحاتی در خصوص روند برگزاری این جایزه، اظهار داشت: برگزاری جشنواره‌هایی مانند «قلم زرین»، نیاز به مساعدت و همراهی نهادهای دولتی و عمومی دارد که از جمله آن‌ها می‌توان به آمار درست کتاب‌های منتشر شده و امکان دسترسی به آن‌ها نیاز داشت. اشاره کرد که اگر مهیا نشود، جشنواره دچار اختلال می شود.

پرویز در ادامه بیان کرد: امسال قرار است و امیدواریم محقق شود که این جلسات نقد و بررسی آثار برگزیده را در صداوسیما داشته باشد و جشنواره به همین مرحله ختم شود. جشنواره، جشنواره‌ها معمولاً به مراسم اختتامیه ختم می‌شوند یا اگر کسی از شخصیت‌های ختم می‌شوند یا کسانی که از شخصیت‌های شناخته‌شده، جشنواره‌ها معمولاً به مراسم انتخاب می‌شوند. اما به آثار برگزیده نمی‌پردازیم. که اصلا جشنواره برای این آثار است.

انجمن رئیس قلم ایران در پایان سخنانش برای برگزاری جلسات نقد آمثار برگنزایدی جا

در ادامه این مراسم، محمدرضا، داستان‌نویس و عضو انجمن قلم ایران به ارائۀ تاریخچه‌های ویژه شکل‌گیری و فعالیت‌های این انجمن پرداخت و گفت که انجمن قلم تا امروز تنها یکی از رسمی‌ترین ادبیات اهالی است که بیست‌وسومین سال تولدش را دنبال می‌کند.

او همچنین با بیان این‌که پیشنهاد ایجاد روز قلم ملی نیز از سوی انجمن قلم ارائه شده است، اظهار کرد: در سال ۱۳۸۰ به رئیس جمهور وقت پیشنهاد دادیم که در این زمان که ایران رئیس سازمان کنفرانس اسلامی است، از این فرصت استفاده می‌کند. روزی بین‌المللی را با عنوان روز بین الملل قلم را در جهان اسلام تعیین می‌کند. ای ز ایک م شاس ذه داش و پیشاد داد ن ا ا ا ات ا آی آی آی آی آی آی آی آ ز ااز و ه ه ه ه. و در این روز مراسم تجلیل از قلم، کتاب و اهل قلم انجام شود و کشور میزبان باشد که در آن دوره ایران بود، در هر دوره مراسم اصلی روز قلم برگزار می شود و در این مراسم منتخبی از نویسندگان و پژوهشگران جهان اسلام گرد هم بیایند. به هر دلیلی که ما تا امروز از آن بی‌اطلاعیم و امیدواریم تا در قید حیات باشند، از آنها دراینباره پرسیده شد، آنها به این قسمت از پیشنهاد ما توجه نکردند.

در ادامه گفت: تا همین اندازه هم خیلی ممنون هستم کد این روز نامین. معلوم نیست اگر انجام نشود، بعد از آن می‌شد یا خیر.

ای داسا‌ پ ه م ناس ی ش ش اشاه و ت داد: ر ه ه، پاش اه یا در روایت دیگری آمده که ۱۴ تیر، روز عطارد است و عطارد، کاتب ستارگان است. این وجه اساطیری دارد؛ ی اگ کای ناراح که ااج ا اسای ی زی را اخ خ ا ا ا ا ا ا ا ا ا ا هی پرومین

محمدرضا تمام در پایان سخنانش با بیان این‌که انجمن قلم همیشه با افتخار استقلال را حفظ کرده است، به شرح جزئیات فعالیت‌های این انجمن پرداخت و در میان آن به انتشار ۱۹ ماهنامه تخصصی «اقلیم نقد» اشاره کرد و از جلوگیری از انتشار آن توسط رئیس قبلی موسسه کتابخانه های عمومی کشور (رئیس کتابخانۀ ملی ایران) گفت.

یاسر احمدوند، معاون فرهنگی وزارت ارشاد یز با ض ی ای ی ا ا و ض ز ز ز ق: قطا پ ج ات ی،، ا ا ا ا ا ا ا ا ا.

او در ادامه با بیان این‌که تکریم علم و دانش از اولویت‌ها و اصول و محورهای اجتماعی و اصیل تمدن اسلامی است، به بیان دو نکته پرداخت و اظهار کرد: اولی مربوط به شرایط اجتماعی امروز ما است. هویت ملت یک بسته به زبان است و اگر پریشان احوالی یک جماعت دیده شود اناشوی یز پریشان احوالی یک ظ از ات از ، فقط جه ی ی ی و و یای ایای یگان ه زان ماف اینها خوب است ولی حداقلی نگاه کردن است.

احمدوند افزود: «عجم زنده کردم بدین پارسی»، منظور از کلمات پارسی نیست. یعنی با حکمت و حماسه زبان فارسی را زنده کردم. زبان ما، ریشه در بنیاد و تفکر شیعی دارد. آن‌چه ممکن است باعث تاسف شود، نپرداختن به مسئلۀ زبان و انقطاع از تاریخ و سنت است.

او در سخنانش اظهار نظری کرد که با تلاش جمعی، بیشتر به موضوع زبان توجه کرد.

معاونت فرهنگی ارشاد همچنین با اشاره به جایگاه انجمن قلم در شرایط فعلی، بیان می‌کند: می‌طلبد این انجمن به برنامه‌ریزی‌های آینده رشد و ارتقاء خود را داشته باشد. هنوز انجمن‌های ادبی در شهرها و شهرستان‌ها، یکی از مهم‌ترین تجمعات جوانان است. هنوز توجه به ادبیات و آفرینش ادبی و هنری در جوانان ما وجود دارد. حیف است انجمن قلم بیش از این از سرمایه‌های که دارد، استفاده نکند.

پس از این، پدرام پاک آیین، دیگر عضو انجمن قلم در سخنانی گفت: آن‌چه در شبکه‌های اجتماعی دریافت می‌کنیم چه‌بسا دوق ندن به معنای وا. روزبه روز هر چه رسانه‌های اجتماعی و شبکه‌مجازی هیجان می‌شود، مجمال و خوانشارها کمد آن کم می‌آورد روزبه‌روز هر اجتماعی و شبکه‌مجازی.

در پایان این مراسم، مریم مقامی، دبیر بیستمین جایزۀ «قلم زرین» شرود توضیرحاتی ایراتی ایایی شدر پایان این مریم

در این مراسم همچنین شش برگزیده و شایستۀ تقدیر بیستمین دورۀ جایزه «قلم زرین» معرفی شد

انتهای پیام

خروج از نسخه موبایل