پردیس‌های فناورانه در مناطق نفت‌خیز کشور راه‌اندازی می‌شوند/دلایل کُندی جذب شرکت‌ها در پارک نفت

مرکز پارک فناوری و نوآوری نفت و گاز از راه‌اندازی پردیس‌های فناوری در مناطق نفتخیز کشور خبر داد و گفت: فاز اول این طرح در پردیس پتروشیمی در ماهشهر و پردیس گاز در عسلویه است و در فاز دوم در نظر این پردیس‌ها در استان‌های نفتی مانند خوزستان است. و بوشهر راهاندازی می شوند.

اسماعیل کفایتی در گفت‌وگو با گزارشگر یک، پاک ص ف ر ا ز از زای های ن صیف و و: ف ت ال ا اس ب ای اصاق ای ای ا ؛ ؛ ؛ ؛ ؛ ؛ ؛ ؛ ؛ ؛ از این رو این پارک در وزارت نفت و هم در کشور جایگاه ویژه‌ای دارد. از ی پ پ ای ع و فای یک هاد ع ام و یاه که ی ای ا ا پ اک ه ه ه ه ه ه د و و و و و و و و و و و.

ی اظهار داشت: ه شان ی ی ه ه ز ز از ب پ اک و ه ه ه ه ا ا ی ی ی ی ی د ب ا ا ا جه جه جه جه جه جه ی ی از این رو این پارک به هم‌رسانی شده است تا مجموعه‌های توانمند دانشی را به بخش‌های صنعتی دانش و فناوری، متصل کند که این امر در قالب رویدادهای فناوری دنبال می‌شود.

کفایتی، پروژه تحصیلکردگان را یکی از مسائل کشور نام برد و ادامه داد: در 40 سال گذشته، مسئله اصلی کشور بیسوادان جامعه بوده است، ولی هم اکنون یکی از مسائل مهم کشور محل‌سازی برای تحصیل کرده‌ها و همچنین از دست رفتن و مهاجرت این افراد است. در حالی که بخش دولتی و خصوصی امکان جذب این افراد را ندارند.

یی پاک ص ف یج ایجاد راآف راز زازهای ه ای افاد و یاآ ش: ج ت صی گان بر اساس آمارها در حال حاضر به عنوان مثال دو هزار بیکار در میان دارندگان مدرک PhD در کور. بنابراین می‌توان با شرایط جدید کارآفرینی برای آنها فراهم کرد.

وی با اشاره به تعداد بسیار بالاتر از رشته های مرتبط با حوزه های مهندسی به ویژه نفت، گاز و پتروشیمی، گفت: پارک ها زمینه های خوبی برای ایجاد استارت آپ ها و شکل گیری زمینه های داخلی هستند و با توجه به ساختارهایی که شتاب می دهند می توانند فعالیت های شرکت نوپا را کاهش دهند. سرعت رشد آنها را افزایش داد.

مدیر نفت با اشاره به برخی از پارک های این پارک برای حمایت از طرح های نوآورانه حوزه نفت و گاز، افزود: یکی از ایده های ما این است که از کلیه ایده های حوزه های مرتبط با نفت، گاز و پتروشیمی در قالب های ایده و یا پایان نامه حمایت می شود. . این ایده‌ها بعد از اثبات کارایی و تجاری سازی آن‌ها برای حمایت از قرار می‌گیرند.

روند جذب دانش بنیان‌ها در پارک نوپای نفت

کفایتی در جذب ویژه شرکت‌های دانش‌بنیان در پارک صنعت نفت، ما برای پذیرش شرکت‌هایی گفتیم که در نظر گرفته‌شده و روند پذیرش طرح‌ها را با دقت بسیار بالا گرفته‌ایم که دلیل داوری‌ها و ارزیابی آن‌ها دقیق شرکت‌ها است.

وی ادامه: شرکت‌ها ادعاهایی برای تولید فناوری‌ها و ما در بررسی‌ها مشاهده کردند که حتی برخی از آن‌ها را تایید کرده‌اند، برخی از ارزش‌های کافی و بالا(TRL) را ندارند. از این رو ارزیابی‌های ما در این زمینه زمان‌بر شده است.

کفایتی با بیان اینکه ۱۰ شرکت فناور برای استقرار در این پارک پذیرفته شده است، اضافه می‌شود: از سوی دیگر شرکت‌های مستقر در آیین‌نامه‌های استقراری مورد نیاز است و با این زیرساخت‌ها انتظار داریم که بعد از انتخاب هیئت امنا، استقرار شرکت‌ها در این پارک سرعت بیشتری داشته باشند. گرفتن.

وی با بیان اینکه شرکت‌های منتخب در سه بخش رشدی، پارکی و پیشران، پذیرش می‌شوند، اظهار کرد: در حال حاضر حدود ۵۰۰ شرکت فناوری در حوزه‌های نفت، گاز و پتروشیمی در کشور راه‌اندازی شده و امیدواریم در فاز اول ۵۰ و سپس تا صد شرکت را پذیرش کنیم.

مرکز پارک صنعت نفت، روند پذیرش شرکت در این پارک را زمان‌بر ارزش‌گذاری‌ها دانست و یادآور شد: از سوی دیگر شرکت‌های انتخاب‌شده، شرکت‌های بزرگی هستند که نمونه آن یکی از شرکت‌های طراحی و ساخت سانتریفیوژ و جداسازی در کلاس بین‌المللی فعال است. و می‌تواند در آینده، استارت‌آپ‌های دیگری را توسعه دهد. ما انتظار داریم چنین شرکت‌های بزرگی در این پارک مستقر شوند تا این شرکت‌ها به توسعه حوزه‌هایی مانند کاتالیست‌ها، افزودنی‌ها، لایسنس‌های پتروشیمی و دموپلنت‌ها کمک کنند.

وی با بیان اینکه شرکت‌ها توسط کارگزاران می‌گیرند، گفت: این پارک وابسته به وزارت نفت است که به عنوان هیئت امنایی متشکل از وزیر، وزیر نفت و معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان برنامه و بودجه و ۳ تا ۵ نفر شخص حقیقی است. اعضای هیئت امنای پارک هستند که معمولا این افراد از بین مدیر عاملان شرکت های اصلی وضو هیئت امنای پارک هستند که معمولا این افراد از بین مدیر هستند.

راه‌اندازی پردیس‌های نفتی در مناطق نفتخیز

کفایتی با بیان اینکه اعتبارات این پارک از سوی شرکت ملی نفت تامین می‌شود، گفت: امیدواریم بتوانیم علاوه بر تهران، در سایر استان‌های نفتی کشور پردیس‌های نفتی راه اندازی کنیم.

وی با بیان اینکه ابتدا بناست پردیس پتروشیمی در ماهشهر و پردیس گاز در عسلویه راه‌اندازی می‌شود، یادآور شد: در نظر داریم این پردیس‌ها ابتدا در استان‌های نفتی مانند خوزستان و بوشهر راه‌اندازی و راه‌اندازی این پردیس‌های تحقیقاتی در استان‌های فارس، اصفهان و مازندران را داریم. در فاز دوم قرار دارند.

به گفته وی در حال حاضر پارک صنعت نفت در شهر ری تهران در فضایی به وسعت 35 هزار هکه.

مرکز پارک صنعت نفت، یکی دیگر از طرح‌ها را استقرار شرکت‌های فناور در این پارک دانست و ادامه داد: از آنجایی که فضا برای استقرار کامل شرکت‌ها در این فضای 35 هزار کارخانه آماده نشده است، بر اساس برنامه‌ریزی‌های انجام شده فعلا برخی شرکت‌ها به ص غی ی ی ای پاک پذی ی ز ز ز اجاج یات ع خات و خاخ ان زیازی شایط رای اعارهای

اولویت‌های توسعه فناوری در پارک نفت

کفایتی، حوزه‌های بالا دستی نفت را از اولویت‌های این پارک نام برد و بیان کرد: در شرکت ملی نفت، ستاد تحول راه‌اندازی شده است و امیدواریم یکسری از پروژه‌های پیشران و مورد نیاز کشور را با مشارکت بخش‌های دیگر صنایع نفت اخذ و از طریق شرکت‌های دانش‌آموزی انجام دهد. بنیان اجرا کنیم.

وی اضافه کرد: این مشارکت در زمینه چاه‌های غیر فعال صورت گرفت و این همکن، ی دی، در سایت اضافه کرد.

ماهیت دوگانه پارک نفت

مدیر صنعت نفت در پاسخ به این سوال که ماهیت دوگانه این پارک به فعالیت‌های آن لطمه‌های واردکننده نمی‌کند، با توجه به اینکه وزارت علوم در این زمینه سختگیرانه عمل نکرده است، توضیح داد: این پارک ملی است و اعضای هیئت امنای آن نیز با آن‌ها می‌باشند. حضور وزیر علوم است و نیازهای این صنعت از سوی وزارت نفت است.

وی ادامه داد: همکاری میان دستگاه‌های خوب بوده است.

انتهای پیام

خروج از نسخه موبایل