پوتین در تهران؛ سفری که آمریکایی‌ها را پریشان کرد

به گزارش خبرنگار گروه سیاست خارجی خبرگزاری آنلاین گزارشگر یک، تهران سه شنبه شب 28 تیر ماه برای دومین بار به صورت حضوری میزبان نشست سران ضامن روند آستانه بود و هفتمین دور این نشست به میزبانی آیت الله سید ابراهیم رئیسی و با حضور ولادیمیر پوتین و رجب طیب اردوغان روسیه جمهوری روسیه و ترکیه برگزار شد. اما ایران چهارشنبه ۱۱ تیر ۱۳۹۹ در دوران پاندمی نیز یدام بار میزبان شیی

در همین زمینه ناصر کنعانی وزارت امور خارجه درباره برگزاری این نشست در تهران در توییتی نوشت: منطقه ما به ایتلاف های جای پوشالی و سامانه های پدافندی ناکارآمد، نیازمند دوستی و همکاری منطقه برای امنیت امنیت جمعی است. صلح، ثبات و توسعه مشترک، با گفت‌وگو و همکاری جمعی به دور از مداخله بیگانگان، دسته گفت‌وگو و همکاری.

در همین راستا بعدازظهر روز سه شنبه ۲۸ تیر ماه ولادیمیر پوتین برای شرکت در این نشست و برای پنجمین بار در طول دوران ریاستش بر کاخ کرملین و اولین سفرش در دولت سیزدهم وارد تهران شد.

او برای اولین بار ۲۳ مهرماه ۱۳۸۶ به منظور انجام سفری دو روزه وارد تهران شد و در این سفر علاوه بر دیدار با مقامات عالی‌رتبه کشورمان در دومین اجلاس سران حاشیه دریای خزر (روسیه، ایران، آذربایجان، قزاقستان و ترکمنستان) شرکت کرد. پوتین دوم آذر ماه ۱۳۹۴ در دومین سفرش به تهران آمد تا در سومین نشروت سران «مجمانز» شورها شومین سفرش به تهران دوم آذر ماه ۱۳۹۴ ز چهاش ه ۱۰ ا ا ا ا ا ا ا ی ر ی ب ب ا ا ا ا آن ت ا ا ت ج آن یای ی و و ه ه یج یجایجان ک. رئیس جمهور فدراسیون روسیه ۱۶ شهریور ۱۳۹۷ هم برای شرکت در اجلاس وه ن جانربه رون آسیه آن آسیا جمهوری ۱۶ شهریور ۱۳۹۷

رئیس جمهور فدراسیون روسیه پس از ورود به تهران در این دیدار دو طرف در میان آخرین مناسبات میان دو کشور که در یک دوره بعدی رشد قابل توجهی است، از جهش در روابط دوجانبه ویژه در حوزه اقتصادی، امنیتی، زیرساختی، انرژی، تجارت و صنعت تولید خشنودی کرده و اراده خود را انجام می دهد. تداوم این مسیر و تقویت آن را انجام دادند.

پوتین عصر سه شنبه نیز به حضور مقام معظم رهبری هم رسید. حضرت آیت‌الله خامنه‌ای همکاری‌های بلندمدت ایران و روسیه را به نفع هر دو کشور می‌خوانند و با توجه به حوادث جهانی، نیاز به ایران و روسیه به همکاری‌های روزافزون و متقابل دارند. گاز در جریان است که باید تا انتها پیگیری و عملیاتی شوند.

آنها همکاری های اقتصادی ایران و روسیه را در پی تحریم های غرب، به نفع هر دو کشور دانستند و در حوادث خاص می گویند: جنگ یک مقوله خشن و سخت است و جمهوری اسلامی از اینکه مردم عادی دچار آن شوند به هیچ وجه خرسند نمی شوند. ، اما در یک موضوع ممکن است شما ابتکار عمل را به دست نمی‌گرفتید، مطرف در مقابل عبا ابتو اما در مورد شما ابتکار عمل کنید.

آیت‌الله خامنه‌ای همچنین هوشیاری در مقابل فریبکاری غرب را می‌خواند و می‌گفت: آمریکایی‌ها هم زورگو هستند و هم حیله‌گر، و یکی از عوامل فروپاشی شوروی سابق فریب در مقابل سیاست‌های آمریکا بود، اما روسیه در دوره جنابعالی استقلال خود را حفظ کرد.

پوتین هم در مورد حوادث گفت: هیچ‌کس طرفدار جنگ نیست و جان دادن به مردم عادی است اما رفتاری که انجام می‌دهیم باعث می‌شود که ما یک عکس‌العمل را انتخاب کنیم. وی ترور سردار سلیمانی را نمونه دیگری از شرارت‌های آمریکایی‌ها برشمرد. این کار را در نهایت به زیان آنها و باعث ایجاد تضعیف اعتماد جهانی به این آرزو و حرکت در استفاده از پول‌های جایگزین دانست و گفت: روسیه و ایران در حال حاضر استفاده می‌کنند. طراحی روشهای جدید برای استفاده از پولهای ملی در روابط دو کشور هستند. (اینجا بخوانید)

ه گزاش فار و وای پ ا ای ق ام خام د ز از زال آی یز یز ا ا ا اخ خات ی ی ی. ی ی ای پیام ه ج جای و راط واه ایان و ش اشاه و اراز ای که ی ی ای یان زافز کافز وای. علاوه بر این، نماینده عالی از سوی پوتین در مراسم تحلیف آیت‌الله رئیسی به تهران. آخر دی ماه سال گذشته نیز آیت‌الله رئیسی سفری دو روزه به مسکو داشت و هشتم تیر ماه نیز روسای جمهوری دو کشور نیز در نشست سران خزر در عشق آباد با دیدار کرده بودند.

همزمان با سفر پوتین نیز نتایج یک نظرسنجی که بیش از نیمی از روس‌ها طرفدار تقویت روابط سیاسی و نظامی با ایران هستند و همچنین 47 درصد از مردم روسیه مطالعه و استفاده از تجربه ایران برای مقابله با فشارهای غرب را ضروری می‌دانند.

* حضور پوتین در تهران و واکنش‌ها به این سفر

و اما حضور پوتین در تهران واکنشی‌هایی را به همراه داشت و در این خصونان ا2ریکاییا. «کارین ژان پیر» جنگ کاخ سفید (+) در اظهاراتی با بیان این‌که سفرتین به ایران نشان می‌دهد که او قصد ندارد در کشور را کند، افزود: پوتین اکنون منزوی شده و به ایران نیاز دارد. ما به دنبال تشدید تحریم‌ها علیه روسیه هستیم و در مرحله آینده افراد و نهادهای بیشتر رو

* رابطه ایران و روسیه ربطی به آمریکا ندارد

در همین زمینه خبرنگار خبرگزاری آنلاین گزارشگر یک در نشست روز چهارشنبه ناصر کنعانی وزارت امور خارجه به واکنش کاخ سفید و همچنین رابرت مالی به سفر پوتین به ایران و اظهارات رابرت مالی مبنی بر این‌که ایران یا باید به فکر اتکا بیشتر به روسیه باشد یا به برجام برگردد. اشاره کرد و نظر کنعانی را جویا شد که وی پاسخ داد: رابطه ایران و روسیه به عنوان دو کشور مستقل و همسایه و منطقه‌ای رابطه‌ای کاملاً دوجانبه و مبتنی بر مصالح و منافع دو کشور است و اساسا ارتباطی به دولت آمریکا درباره روابط دوجانبه ایران نیست. با دیگر اظهارنظر و یا مداخله کند. دو کشور بر اساس و مصالح مشترک روابط مشترک را تعریف می کنند و این رابطه سازنده و منطقی است و اتفاقا نشان می دهد علاوه بر این که در منطقه ای کاملاً یک رابطه سازنده است و نتیجه این رابطه سازنده برای تقویت و تحکیم روند صلح است. و ثبات و امنیت در سوریه و مبارزه مشترک علیه تروریسم شاهد بودیم. نقش سازنده‌ای که از سوی دولت آمریکا هیچگاه شاهد نبودیم. روابط مستقل ایران و روسیه در همین ادامه خواهد یافت.

«ی یام» ئی سازان اطاع ا آ یکا (یا) باداد ۳۰ ۳۰ هاه ر ای ر اَ َ اَ گف: [ولادیمیر] پوتین و رهبر معظم ایران در روز گذشته در تهران، برای من حس نوستالژی نداشت. اماق ای ات ا ی ایای یا حال حاض ه ی یاز د از ، ر ت ت ت ی ن ز از از از ».

رئیس سیا افزود: «[سفر پوتین به ایران] نشان می دهد که در صنعت دفاعی از مشکلات روسیه وجود دارد. به نظر من محدودیت‌هایی برای راه‌هایی وجود دارد که آنها می‌توانند به کمک کمک کنند.

گفتنی است چندی پیش «جیک سالیوان» امنیت ملی کاخ سفید در اظهاراتی مدعی شد که ایران بزودی چند صد پهپاد با قابلیت حمل سلاح به روسیه تحویل می‌دهد و افزود: اطلاعات ما حاکی از آن است که دولت ایران خود را آماده کند، تا در فرصتی بسیار کوتاه چند صد پهپاد و از جمله پهپادهایی که قبریت حمل سلواح داسته د. اما این ادعای وزارت خارجه جمهوری اسلامی را در پی داشت و «ناصر کنعانی» بیانیه وزارت خانه‌های مشخص کرد: سابقه همکاری‌های بین جمهوری اسلامی ایران و فدراسیون روسیه در حوزه برخی از فناوری‌های نوین به پیش از آغاز جنگ ایران در بریتانیا برمی‌گرداند و در مرحله‌ای از چندین دهه گذشته است. هیچ تحول خاصی در این ارتباط رخ نداده است.

چهارشنبه شب و همزمان با سفر پوتین به تهران نیز «رابرت مالی» مای یژها او ایان خ خ خ ش ی یان پس از این سفر هم «لوید آستین» وزیر دفاع آمریکا روز چهارشنبه این ادعاها را تکرار کرد و گفت: به تهران توصیه می کنم کنا می کن.

«ریانووستی» هم در تحلیلی در این باره تهران نوشت با سفر پوتین، دو کشور آماده ایجاد راهبردی هستند و روسیه می‌توانند از ایران درس‌هایی برای شکل دادن به هویت بدون اتکا به غرب بیاموزد. (اینجا بخوانید)

از سوی دیگر، روزنامه قطری «العربی الجدید» هم در یادداشتی در ویژه نامه اصلی رئیس جمهور روسیه برای حضور در نشست سهجانبه روز گذشته در تهران نوشت که پوتین با ارائه پیشنهاد تقویت روابط راهبردی با ایران، بر روی تغییر قواعد بازی با واشنگتن و غرب غرب نوشت. شد. در این یادداشت آمده است: روسیه امیدوار است، شاید برای اولین بار، روابط خود را با ایران به سطح راهبردی، پس از آن که از آن به عنوان ابزاری برای چانه زنی در بین بین‌المللی خود استفاده می‌کنند. مسکو به دلیل فروپاشی روابطش با غرب، احتمالاً یک اتحاد راهبردی به تهران ارائه می‌کند تا به طور کلی از هر مسیری برای اصلاح رابطه با غرب برای احیای توافق هسته‌ای دست بردارد. این امر در شرایط انزوا و محاصره آن صورت می‌گیرد. آخرین چیزی که مسکو به آن امید بسته است، این است که دولت باید یک موفقیت راهبردی داشته باشد که ایران به بازارهای جهانی نفت بازمی‌گرداند، قیمت‌های آن کاهش می‌یابد، نفت روسیه را کاهش می‌دهد و به بهبود شرایط داخلی ایالات متحده می‌پردازد. کمک کند، برباید. دولتی که از زمان جنگ سرد، سختگیرترین دولت آمریکا قبال روسیه است. (بیشتر بخوانید)

هفته‌نامه آمریکایی «نیوزویک» هم روز چهارشنبه در این باره نوشت: «ولادیمیر پوتین»، رئیس‌جمهور روسیه در سفر هفته جاری خود به تهران، برای اولین بار از زمانی که دستور حمله به مردم را صادر کرد، به خارج از مرزهای اتحاد جماهیر شوروی سابق رسید. سفر کرد. این نوع از اتحاد است که می‌تواند در مقابل غرب قرار گیرد و بر آن فشار وارد شود.

در همین زمینه «مهدی خورسند» پژوهشگر مسائل اوراسیا در گفت‌وگو با خبرنگار آنلاین گزارشگر یک، با بیان این‌که آمریکایی‌ها تجربه همکاری نزدیکی با ایران و روسیه را در سوریه و در مقابله با داعش دیدند، گفت: آمریکایی‌ها در حال حاضر نگران هستند که ایران در جنگ تحمیل شده است. به کمک روسیه بیاید، قاعدتا پیروز این جنگ جنگی روسیه و ایران حشو بود از لیل ترس از روسیه و ایران هود زدلیل ترس به کمک (اینجا بخوانید)

انتهای پیام/


خروج از نسخه موبایل