چرا نان قهوه‌ای مفیدتر است؟

در نان سبوس‌دار، به طور متوسط ​​دو برابر ویتامین، مواد معدنی و مواد فیبری نسبت به نان سفید وجود دارد.

به گزارش گزارشگر یک، در نان سبوس‌دار، به طور متوسط ​​دو برابر ویتامین، مواد معدنی و مواد فیبری نسبت به نان سفید وجود دارد. نان سبوسدار دارای ویتامین B2 و نیاسین است که این ویتامین‌ها باعث تمرکز و دقت عمل می‌شوند. ویتامین‌های این کودکان برای کودکان نیز بسیار خوب است، مخصوصاً در دورانی که سلول‌های عصبی در حال رشد هستند.

همچنین نان سبوسدار منیزیم بیشتر است که باعث تقویت ماهیچه های روده می شود و از دردهای ماهیچه های جلوگیری می کند. موجود در نان سبوس‌دار نیز به شرط وجود شرایط مناسب برای جذب، باعث باهوشی کودکان می‌شود. ضمن اینکه در آن بزرگان با افزایش ذهنی و بازدهی کاری توان عملکردی فکری و جسمی همراه است. مواد فیبری در نان سبوس‌دار راهی برای رفع گرفتگی روده و یبوست است. علاوه بر این، این مواد غذایی مفید باکتری‌های روده هستند که علیه امراض میکروبی اقدام می‌کنند. مواد فیبری موجود در نان سبوس‌دار، کلسترول و مواد سمی از تجزیه مواد غذایی را جذب کرده و از روده دفع می‌کنند.

بهتر است از نانهای سبوسدار که با خمیر ترش تهیه می کنند، استفاده کنید. آرد سبوسدار دارای ماده‌ای است به‌نام اسید فیتیک که مواد معدنی مانند آهن هستند، منیزیم یا کلسیم را جذب کرده و مانع اسبنداده شوند. اگر برای تهیه سریع نان از جوش شیرین استفاده می شود، اسید فیتیک انجام نمی شود. در نتیجه مانع جذب آهن، منیزیوم و کلسیم می شود. به همین دلیل گفته می‌شود از جوش شیرین در تهیه نان در نانوایی‌ها استفاده می‌شود، باعث می‌شود که در بدن می‌شود که به نوبه خود مشکلاتی را برای زنان و کودکان ایجاد می‌کند. در حالیکه اگر در مدت طولانی، خمیر توسط خمیر ترش اصطلاحا ور بیاید، ماده اسید فیتیک توسط آنزیم‌های موجود در غلات تجزیه شده و بدن انسان می‌تواند از مواد معدنی نان استفاده کند. با توجه به اینکه نان قوت غالب مردم کشور ما است، حذف جوش شیرین از مراحل تولید نان می تواند باعث بهبود سلامت افراد جامعه شود.

باید توجه کرد که نان قهوه‌ای، نانی است که از آرد دانه‌های سبوسدار گندم تولید می‌شود و نان سفید، نانی است که از آرد بدون سبوس تولید می‌شود و پوسته گندم (سبوس) آن حذف می‌شود.

بنابر اعلام دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت، بسیاری از پزشکان تا اوایل دهه 30 قرن بیستم سبوس را یک ماده زاید و علاوه بر آن باعث می‌شود که خراش روده بزرگ (کولون) می‌شود، به حساب می‌آورد. اما با پژوهش های جدید دو دهه گذشته فواید فراوانی نان سبوسدار اثبات شد و سبوس به عنوان یک داروی طبی طبی برای بیمارانی که همیشه از مشکلات بیماری یا اختلالات روده بزرگ رنج می برند، شناخته شده است.

انتهای پیام

خروج از نسخه موبایل