چگونه مانتو بدون الگو بدوزیم؟

چطور مانتو نخی بدوزم؟

مانتو نقطه‌­ی عطف و صاحب بخش زیادی از جذابیت و جلوه‌­ی تیپ شماست. می‌­توان گفت که مانتو مهم­ترین آیتم در استایل خانم‌­هاست و معمولا انتخاب رنگ و جنس شال و اکسسوری‌­ها همگی وابسته به نوع مانتوی انتخابی شما است. گاهی پیش می­‌آید که در روزهای گرم تابستان پس از روزها بالا و پایین کردن پاساژها و مغازه­‌ها مانتوی خنک دلخواه­­تان را پیدا نمی‌­کنید و کلافه و ناامیدانه از خرید منصرف می­‌شوید.

شاید سخت و غیر ممکن به نظر بیاید؛ اما اگر پیدا کردن مانتوی نخی موردعلاقه‌­تان، شبیه پیدا کردن سوزن در انبار کاه است، به این فکر کنید که بهتر است خودتان دست به کار شوید و طرح مانتوی نخی‌­ای که توی ذهنتان نقش بسته را با پارچه­­‌ی طرح دلخواه­تان و اندازه‌­های دقیق خودتان پیاده کنید. در این مقاله­‌ی مانتوسنتر قدم به قدم دو روش متفاوت دوخت دو مدل مانتوی نخی پانچو و عبایی و خرید مانتو اینترنتی ارزان را مرور می­‌کنیم.

 

آموزش دوخت مانتو نخی پانچو بدون الگو

پوشیدن لباس‌های کمی گشاد در فصل گرما می‌تواند برای تحمل گرما کمک کننده باشد. حالا اگر این لباس مانتو پانچوی دوخت خودتان باشد؛ چه بهتر! پانچو یکی از مدل‌ مانتوهای خنک و مناسب برای تابستان است. مدل‌های آزاد و تقریبا بدون الگوی پانچو که با پارچه‌های نخی خنک دوخته می‌شوند، جزو ترندهای فصل گرم سال هستند. اين مانتو با پارچه‌هایی نخی یا از جنس كتان نخي فرم زیباتری می‌گیرد.

وسایل مورد نیاز (چطور مانتو نخی بدوزم؟)

دو عدد روسری نخی قواره بزرگ یا پارچه نخی دو قد که به شکل مربع برش زده­‌اید (می­‌توانید از پارچه­‌های باقی مانده از خیاطی­‌های قبلی استفاده کنید.)

قیچی/ نخ و سوزن/ سوزن ته گرد/ اتوی مو

پیشنهاد م‌ی­کنیم از روسری استفاده کنید؛ چون هم دور کار دیگر پس دوزی نمی‌­خواهد، و هم طرح‌­های بی­نظیر و متنوع آن شما را شگفت‌­زده خواهد کرد. اگر از روسری استفاده کردید، بهتر است یکی را طرحدار و دیگری را ساده و در تم رنگ طرحدار انتخاب کنید.

الگوی دوخت پانچو

ضربدرهای قرمز روی الگو یعنی جایی که دو پارچه به هم می­رسند و دوخته می­شوند. قسمت میانی الگو که با “پشت” مشخص شده، می­‌تواند از پارچه‌­ی جلوی لباس باشد که طرح‌دار است، و دو تکه‌ی اصلی پشت لباس ساده. جایی که سمت راست و چپ در طرح دوخته نشده، جای آستین است که آزاد است و دوخته نمی­‌شود.

تازدن لبه‌­ی کار و اتو زدن: یکی از روسری­‌ها یا مربع­‌ها را از وسط به دو نیم تقسیم کنید و لبه‌­های دوخته نشده را حدود دو و نیم سانتی­متر تا بزنید. با سنجاق ته گرد آن را کوک کنید و با اتو یا اتوی مو لبه­‌ی آن را صاف کنید. همانطور که پانچوی ما بسیار آزاد و رهاست، ما هم آن را آزادانه و بدون سختی می­‌دوزیم.

دوختن لبه­‌ی بالایی: با کمک این الگوی ساده می توانید ترتیب پارچه‌ها و طرح پانچو را هم‌ ببینید. در واقع این طرح آنقدر ساده است که حتی بدون الگو می‌­توانید آن را بدوزید. پارچه‌های پانچو را به ترتیب الگو بخوابانید و لبه­‌ی بالایی آن را به هم بدوزید. گوشه‌ها باید روی هم بیافتند و تکه‌­ی میانی با فاصله­‌ی یکسان از دو طرف باشد. بالای هر دو تکه را باید به تکه­‌ی بریده نشده به خوبی بدوزید.

آماده کردن پایین لباس: در قسمت پایینی پانچو، هر گوشه را به سمت نزدیک­ترین خط بازو (با توجه به طرح الگو) بدوزید. همچنین وسط قسمت پایینی لباس را هم کوک بزنید. حالا لباس را برگردانید.

پانچوی شما آماده است! دوختن این پانچو بسیار ساده‌­تر از آن است که حتی به نظر می رسد.

آموزش دوخت پانچوی نخی تابستانی با الگو

چطور مانتو نخی بدوزم؟ این مدل مانتوی نخی تابستانی هم به دانش خیاطی زیادی نیاز ندارد. اگر می‌­خواهید در این فصل گرم تابستان یک مانتوی خنک و زیبا را برای خود بدوزید و الفبای ابتدایی خیاطی را می­‌دانید، دوختن این مدل می­‌تواند برای شما مثل آب خوردن باشد! قدم اول برای این کار آموزش الگوی این پانچو است:

الگوی دوخت پانچو نخی

اندازه عرض پارچه­‌ی دولا باید این طور تعیین شود: میزان اندازه شانه راست تا شانه­ی چپ شما به اضافه 20 سانتی­متر از هر دو طرف. مثلا اگر اندازه شانه چپ تا راست شما برابر با 50 باشد. 50+40 که عرض پارچه شما میشود 90 سانت .همانطور که در عکس مرحله­‌ی اول می­بینید چندین اندازه اصلی مشخص شده است که باید بر اساس سایز و اندازه­‌های بدن خودتان اندازه­‌گیری و بریده شود.

قد مانتو: برای قد کلی لباس از روی سرشانه متر را می­گذارید و از روی سینه رد می­کنید و تا هر جا که دوست داشتید اندازه می­گیرید.

نصف اندازه­‌ی پشت گردن: این اندازه را دقیقا از پشت گردن کیپِ کیپ اندازه بگیرید و این مقدار را نصف کنید.

سرشانه: اندازه سرشانه را از جایی که دقیقا گردن شروع شده است، بگیرید تا جایی که استخوان سرشانه تمام و دست شروع می­‌شود.

قد دست تا سرشانه: از جایی که اندازه سرشانه تمام شده بود قد دست شروع می‌شود، تا هر جایی که بخواهید آستینتان باشد.

این اندازه‌ها را که به دست آوردید، مانند شکل زیر روی کاغذ الگو، کاغذ پوستی یا روغنی یا حتی روزنامه، یک مستطیل با این اندازه­‌ها رسم کنید.

الگو پانچو مرحله‌­ی اول: از قسمت 2/1پشت گردن، به اندازه­‌ی 2 سانتی­متر به سمت بالا عمود رسم می­کنیم. نقطه­‌ی به دست آمده، نقطه­‌ی یقه است. همچنین از قسمت سرشانه هم به اندازه ی 1 سانتی­متر به سمت پایین، خط عمود رسم می­‌کنیم که نقطه‌­ی سرشانه می‌­باشد.

الگو پانچو مرحله­‌ی دوم: ابتدا از خط گردن به مرکز، منحنی رسم می­کنیم که مانند شکل زیر، ابتدای خط به ضلع مستطیل چسبیده است. سپس از این نقطه به نقط‌ه­ی سرشانه خط دیگری می‌­کشیم و امتداد می­دهیم تا به انتهای مستطیل برسد. در اینجا دوباره اندازه‌های سر شانه و قد آستین را اندازه می­‌گیریم که اگر اندازه‌­ها بیشتر شده بود آن­ها را اصلاح و دوباره با اندازه‌­های درست رسم می­‌کنیم.

الگو پانچو مرحله‌ی سوم: مثل عکس زیر الگو را هلال کنید. برای پایین کار، از خط مرکز وسط حداقل 10 سانتی‌متر را روی خط مستطیل بکشید. همچنین بهتر است که از خط دست برای هلال کردن هم، چند سانت اول خط حتما عمود باشد و بعد به سمت پایین هلال شود.

الگو پانچو مرحله­‌ی چهارم: الگوی کشیده شده رو از روی کاغذ ببرید. این الگوی قسمت پشت پانچو است که باید روی دولای بسته پارچه قرار بگیرد.

الگو پانچو مرحله‌ی پنجم: برای طراحی یقه از خط مرکز تا اندازه‌ی بازی یقه که می‌خواهیم داشته باشیم را علامت می‌زنیم و از گوشه‌ی یقه به این نقطه خط می‌کشیم. بهتر است انتهای خط کمی منحنی باشد که راحت دوخته شود و بهتر روی تن بشیند. اگر از اندازه‌ی یقه مطمئن نیستید؛ از اول خیلی باز در نظر نگیرید. اگر تنگ شد، بعدا در دوخت می‌توانید اضافه‌ها را ببرید.

الگو پانچو مرحله­‌ی ششم: الگوی جلو و پشت پانچو باید با هم یکی باشد و فقط در قسمت یقه با هم متفاوت هستند. دقت کنید که پشت بسته و قسمت جلو باز است. پس الگوی پشت را روی دولای بسته پارچه قرار بدهید و الگوی جلو را روی دولای باز پارچه. برای راحتی کار و مصرف کمتر کاغذ، می­توانید بعد از این که قسمت پشت را روی پارچه برش دادید، یقه­‌ی الگوی جلو را روی همان الگوی پشت رسم کنید و ببرید. رسم الگوی پانچو به پایان رسید. مرحله­‌ی بعد، دوخت مانتو است. چطور مانتو نخی بدوزم؟

مراحل دوخت پانچو تابستانی

1-بعد از این که الگو را آماده کردید؛ حالا پارچه را پشت و رو کنید و از عرض تا کنید. برای خرید پارچه مقدار دقیق‌تر بر اساس سایزتان، بهتر است از خود مغازه دار سوال کنید.

2-پارچه را دو لایه، کاملا صاف و پهن کنید و الگو را اماده کنید که روی پارچه قرار بدهید.
3-الگو را دقیقا از خط مرکز وسط به لبه‌ی تا شده‌ی پارچه با سوزن ته گرد وصل کنید. سپس قسمت‌های مختلف الگو را با سوزن روی پارچه محکم کنید.

4-با یک صابون خیاطی دور الگو را علامت بزنید. سپس دور الگو را به اندازه‌ی 1 سانتی‌متر جای دوخت در نظر بگیرید و علامت بزنید و این علامت‌ها را تا دور تا دور الگو ادامه بدهید. در انتها این علامت ها را به هم وصل کنید که خط صافی به شما بدهد.

5-خیلی آرام و با حوصله از روی این خط با قیچی برش به نحوی که پارچه‌ها روی هم لیز نخورند و الگو جا به جا نشود.

آموزش دوخت مانتو نخی عبایی (چطور مانتو نخی بدوزم؟)

همانطور که می­‌دانید این سال­ها مانتو­های عبایی جلو باز به عنوان مانتو­های خنک و تابستانه بسیار رایج شده­‌اند. یکی از مدل­‌های پر طرفدار مانتو عبایی جلو باز است که برای فصل­‌های گرم مثل بهار و تابستان مناسب است. دوخت مانتو عبایی یکی از دوخت‌های آسان است که اگر خیلی هم در خیاطی حرفه‌ای نباشید، با یک پارچه مناسب نخی و کمی دقت می‌توانید برای خودتان یک مانتو عبایی شیک، ساده و جذاب بدوزید.

دوخت مانتو عبایی به دو روش انجام می‌شود؛ از راسته پارچه و از اریب پارچه. مانتوی دوخته شده با هر دو روش تن خور شیک و مناسبی خواهد داشت.

آموزش دوخت مانتو عبایی به روش راسته پارچه در 8 مرحله

برای این مدل دو قد پارچه با پهنای ۱۲۰ تا ۱۵۰ نیاز است. پهنای الگو به اندازه عرض پارچه است. البته این مدل نیازی به کشیدن الگو به طور جداگانه ندارد و می‌توان تمام مراحل را روی پارچه انجام داد.

مرحله­‌ی اول: از دولای بسته – مشخص شده روی تصویر بالا – پارچه ۸ سانتی‌متر اندازه می‌زنیم. (این برای گودی پشت گردن است)

مرحله‌­ی دوم: 2 سانتی­متر پایین آمده و گوی گردن را رسم می‌کنیم.

مرحله­‌ی سوم: از قسمت دولای باز ۲۰ سانتی­متر از بالای الگو پایین آمده و از گودی گردن به این نقطه وصل می‌کنیم. (این قسمت سرشانه و آستین مانتو است)

مرحله­‌ی چهارم: 25 تا 30 سانتی­متر برای بازی مچ در نظر بگیرید.

مرحله­‌ی پنجم: قد آستین و سرشانه را حساب کنید و هر چقدر از خط آستین الگو کم دارید، به صورت مچی به لب آستین اضافه کنید. (حدود ۲۰ سانتی­متر کفایت می‌کند)

مرحله­‌ی ششم: برای الگوی جلو نیز تمام این مراحل را اجرا کنید.

مرحله هفتم: حال از قسمت گودی گردن، خط صافی از ۸ سانتی­متر تا پایین رسم می‌کنیم. (این مانتو جلو باز است و می‌توان از کمربند یا سنجاق سینه برای بسته شدن آن استفاده کرد)

مرحله هشتم: برای قسمت یقه پشت، سجاف آماده کرده و برای جلو می‌توان از خود پارچه ۳ سانتی­متر جای دوخت گذاشت. جای دوخت را به داخل برگردانده و از رو بدوزید.

مانتو عبایی شما برای ست جدید تابستانی شما حاضر شد!

آموزش دوخت مانتو عبایی به روش برش از اریب پارچه در 6 مرحله

برای دوخت این مانتو از روش برش از اریب پارچه، پارچه‌ای به عرض ۱۵۰ سانتی­متر و قد ۱۵۰ سانتی­متر استفاده می‌شود. (یعنی یک مربع به ابعاد ۱۵۰ در ۱۵۰ آماده کنید.)

محله­‌ی اول: قطر مربع را تا بزنید. به این ترتیب دولای بسته پارچه روی اریب پارچه قرار می‌گیرد.

مرحله­‌ی دوم: از سه گوش پایین ۴۰ تا ۵۰ سانتی­متر بالا آمده و قیچی می‌زنیم (این قسمت پایین مانتو است و ادامه آن قد مانتو)

مرحله­‌ی سوم: هر مقدار از قد مانتو که در قسمت ترکی پارچه است، به همان اندازه در قسمت دولای بسته و اریب پارچه علامت بزنید.

مرحله­‌ی چهارم: حال پارچه را باز کرده و از خطی که علامت زده‌اید ۸ سانتی­متر به دو طرف علامت بزنید.

مرحله‌­ی پنجم: قسمت وسط جلو را به نقاط علامت زده شده وصل کنید.

مرحله‌­ی ششم: 15 سانتی­متر برای بیرون آمدن دست در نظر بگیرید.

به این نکته دقت کنید که این مدل فقط درز در سر شانه دارد. جلوی این مدل نیز باز است و می‌توان از کمربند استفاده کرد. از مانتو عبایی حاصل دست­رنج خودتان در روزهای گرم تابستان استفاده کنید و بدرخشید!

تا اینجا به این سوال پاسخ دادیم که چطور مانتو نخی بدوزم.

دوخت کدام مدل مانتو نخی در این پست آموزش داده شده است؟

آموزش دوخت مانتو نخی پانچو بدون الگو و با الگو و آموزش دوخت مانتو عبایی بدون الگو و با الگو را در چند مرحله ساده آموزش داده‌ایم.

برای دوخت مانتو تابستانی نخی چطور اندازه‌ها را اندازه بگیریم؟

تمام اندازه‌های لازم برای کشیدن الگوی پانچو را به طور کامل و ساده در این پست توضیح داده‌ایم.

آموزش دوخت مانتو جلو بسته بدون الگو

در این پست آموزش یک مدل مانتو جلو بسته ساده را داریم. در ادامه می‌توانید آموزش گام به گام دوخت این مدل مانتو ساده و شیک را ببنید. در این سری از آموزش خیاطی بدون الگو یک مدل ساده و زیبا داریم. برای همه افراد هم مبتدی‌ها و هم حرفه‌ای‌ها مناسب است.

دوخت مانتو های بدون الگو به این صورت است که برش خاصی نداردو مستقیم روی پارچه برش می‌زنیم .مانتو های ساده برای کسانی که علاقه به خیاطی دارند ولی تبحر کافی برای دوخت مانتو با الگو را ندارند! و یا به دنبال یک راه ساده و ارزان برای تنوع به کمد لباس‌هایشان هستند مناسب است.

روی وسط الگو به اندازه سرشانه علامت زده و تا پایین برش می‌زنیم.

در مرحله بعد روی الگو سرشانه رو مشخص می‌کنیم و به اندازه قد آستین علامت زده و روی الگو رسم می‌کنیم..

در این قسمت از بالا به سمت پایین سی‌سانتی متر پایین می‌آییم برای حلقه آستین دو سانتی‌متر داخل می‌شویم و تا پایین ادامه می‌دهیم.

اگر به دوخت مانتو های ساده و شیک علاقه دارید پیشنهاد میکنم  آموزش دوخت تونیک ساده بدون الگو را از دست ندهید.

چون در این مدل مانتو بدون الگو از دو رنگ استفاده شده است در تصویر زیر قسمتی که سی‌سانتی متر پایین می‌آییم و سر آستین ها را با رنگ نارنجی مشخص کرده‌ایم.

دونکته برای ست کردن با مانتو های جلو بسته:

  1. شال های بلند نخی گزینه خیلی خوبی برای ست کردن با مانتو جلوبسته های کوتاه هستند.
  1. مانتو های جلوبسته نخی و ساده را با کتانی و شلوار جین ست کنید.

در آینده آموزش تصویری این مانتو را برایتان میگذاریم.

و در آخر

سوالات و تجربه خودتون رو برامون زیر همین پست بنویسید ما همیشه برای پاسخ به شما اینجاییم.

برای دیدن نمونه های دیگر مانتو های جلو بسته و شیک پیشنهاد میکنم ابتدا مقالات خیاطی سایت را مشاهده و سپس برای دیدن نمونه های بیشتر به اینجا بروید.

خروج از نسخه موبایل