کاربرد پودر تالک چیست؟

پودر تالک چیست؟

 

فروش پودر تالک صنعتی پودر تالک همانطور که از نامش پیداست از یک ماده معدنی به نام تالک ساخته شده است. کانی‌های معدنی مانند هیدرات منیزیم و سیلیکات منیزیم مواد اصلی سازنده تالک هستند. پودر تالک از پرکاربردترین کانی‌های موجود در جهان است. برای تهیه پودر تالک ابتدا سیلیکات منیزیم را آسیاب می‌کنند، آن را الک می‌کنند و در انتها با روش‌هایی خاص به آن عطر می‌دهند. پودر تالک رطوبت را به خود جذب می‌کند، پوست را خشک نگه می‌دارد و از کهیر زدن جلوگیری می‌کند. همچنین زبری پوست را کمتر می‌کند. این پودر به رنگ‌های مختلفی مانند سبز، سفید، خاکستری و بی رنگ در طبیعت یافت می‌شود.

تفاوت پودر بچه با پودر تالک چیست؟

تعدادی از پودرهای بچه پودر تالک هستند ولی همه آن‌ها نه. در واقع این پودر را عمدتاً برای جلوگیری از کهیر زدن نوزاد هنگام پوشاک شدن استفاده می‌کنند. همچنین رطوبت، چربی و بوها را به خود می‌گیرد، زبری و حساسیت را کاهش می‌دهد و پیشگیری از عفونت می‌کند.

پودر تالک چگونه در لوازم آرایشی استفاده میشود؟

دو نوع پودر تالک در صنعت لوازم آرایشی کاربرد دارد. یک نوع آن پودر تالک طبیعی است. همان گونه که از دل زمین استخراج می‌شود بدون افزودن یا کاستن ماده خاصی استفاده می‌شود. این نوع پودر تالک به این دلیل که حاوی ناخالصی‌هایی مانند آمیات است برای انسان مضر و خطرناک است.

نوع دوم آن پودر تالک به صورت دست ساز ساخته می‌شود. این نوع پودر، هیچ خطری برای انسان ندارد. در واقع مواد مضر با دخالت انسان از ترکیبات آن حذف می‌شود. نوع دوم پودر تالک در ساخت لوازم آرایشی پودری کاربرد فراوان دارد.

پودر تالک چه کاربردی در لوازم آرایشی دارد؟

خرید پودر باریت پودر تالک عمده مواد اولیه در ساخت بسیاری از لوازم آرایشی است. این پودر برای مواردی مانند جذب رطوبت، جلوگیری از پف کردن و مات کردن آرایش کاربرد دارد.

از تالک به عنوان ماده ضدانعقاد، ضدچسبندگی، تقویت کننده، غلیظ کننده و ماده جاذب استفاده می‌کنند. تنها مواد پودری نیستند که از این پودر تشکیل شده اند. لوازم آرایشی مانند رژ لب، مداد چشم، براق کننده مو و بدن، کرم پودر و سرمه چشم نیز از این پودر استفاده می‌کنند. تالک حتی در جلوگیری از پخش شدن لاک نیز کاربرد دارد.

اما راز استفاده از پودر تالک چیست؟ چرا این پودر جز جدانشدنی اکثر لوازم آرایشی است؟

رنگدانه‌هایی که در لوازم آرایشی استفاده می‌شود آنقدر غلیظ هستند که نمی‌توانند بدون رقیق کننده و به طور مستقیم مورد استفاده قرار بگیرند. ماده ای که عموماً شرکت‌های سازنده لوازم آرایشی به عنوان رقیق کننده استفاده می‌کنند پودر تالک است.

علاوه بر لوازم آرایشی پودر تالک کاربردهای دیگری نیز دارد. برای مثال به دلیل خاصیت که دارد، افراد زیادی برای تمیزی مو و رفع چربی سر تنها با استفاده از این پودر و بدون شستشو  موهای خود را می‌شویند. به این روش که مقداری از پودر را بر موهای خود می‌پاشند و شانه می‌کنند.

تالک در موارد خاصی برای جلوگیری از پخش شدن آرایش نیز کاربرد دارد. همچنین بافت نرم و ابریشمی دارد و باعث ماندگاری و ثابت ماندن آرایش می‌شود.

پودر تالک پوست را یک دست و نرم می‌کند. دانه‌های ریز تالک به پوست می‌چسبند، روی آن می‌لغزند و پوستی شما را نرم و لطیف می‌کند. این پودر منافذ باز پوست را می‌بندد و جلوی تحریک شدن پوست را می‌گیرد. اگر از دسته افرادی هستید که پوست خشک و زبر دارند این پودر برای شما کاربرد دارد.

تالک در صنعت نیز موارد استفاده زیادی دارد. مواد غذایی، دارویی، روان کننده دستگاه‌های حرکتی، کاغذسازی، سرامیک، شامپوهای مخصوص موی چرب، انواع صابون و مواد شوینده از صنایعی هستند که پودر تالک در آن‌ها کاربرد زیادی دارد.

معایب پودر تالک چیست؟

استفاده از پودر تالک قدمت دور و درازی دارد. به همین دلیل تاکنون تحقیقات زیادی بر روی آن انجام شده است. سازمان غذا و داروی آمریکا (FDA) هیچ شواهدی مبنی بر مضر بودن پودر تالک به دست نیاورده است. اما در تحقیقات اخیر نشان داد در شرایطی که پودر تالک حاوی آزبست (Asbestos) باشد این ماده آسیب زا است.

پودر آزبست یک ماده شیمیایی سرطان زا است که خطرات جبران ناپذیری دارد.

مردم در ابتدا این نکته را نمی‌دانستند. از آن رو در برای موارد زیادی مانند درمان خشکی پوست و بستن منافذ باز صورت استفاده می‌کردند. تا آنجا که بر روی زخم‌های باز خود از پودر تالک می‌ریختند و شاهد بروز عفونت و التهاب پوست بودند. از عوارض بسیار بد این پودر این است که استنشاق آن باعث مسمومیت و در پی آن سرفه، سوزش، قرمزی چشم، سوزش گلو، مشکلات تنفسی، حالت تهوع و استفراغ می‌شود.

در پی بروز این عوارض بعد از مدتی استفاده از پودر تالک در بعضی صنایع متوقف شد. همچنان در بعضی لوازم آرایشی از این پودر استفاده می‌شود. اگر پودر تالک به صورت خالص مصرف شود و آزبستی در آن وجود نداشته باشد هیچ ضرری ندارد و کیفیت محصول مورد استفاده را بالاتر می‌برد. انتخاب معدن و کنترل کیفیت پودر از مواردی هستند که شرکت تولید کننده لوازم آرایشی باید در آن اهتمام بورزد تا سلامت مصرف کننده تأمین شود.

شرکت جانسون اند جانسون (Johnson & Johnson) از شرکت‌هایی بود که در سال 2002 به استفاده از آزبست متهم شد.

جایگزینهای تالک کدامند؟

پس از بررسی چیستی و معایب پودر تالک، به این پرسش می‌رسیم که جایگزین‌های پودر تالک چیست؟ آیا با وجود ریسکی که دارد همچنان در همه لوازم آرایشی از آن استفاده می‌کنند؟

نشاسته ذرت بهترین جایگزین برای پودر تالک است. علاوه بر آن، پودرهایی مانند رس کائولن، خاک رس بنتونیت (Bentonite)، نشاسته تاپیوکا (Tapioca Starch)، پیکان (Arrowroo) و جوش شیرین از پودرهایی هستند که می‌توانند به جای تالک کاربرد داشته باشند.

برخی از متخصصان اطفال توصیه می‌کنند برای نوزادان از پمادهایی که بر پایه روغن هستند به جای پودر تالک استفاده شود.

پودر میکا (Mica) نیز از عمده جایگزین‌های پودر تالک است.

تفاوت میکا و پودر تالک چیست؟

تالک و میکا هر دو از ترکیبات اصلی لوازم آرایشی است. هر دو این مواد در صورت استنشاق زیاد باعث تحریک ریه می‌شوند. مواد آرایشی با درخشندگی شامل میکا هستند.

میکا در برابر اشعه ماورای بنفش، آفتاب، گرما و نور مقاوم است. میکا بافتی گچی دارد، به سرعت روی پوست می‌نشیند و تنها رنگ آن باقی می‌ماند.

تاریخچه تالک

قدرت استفاده از پودر تالک به 5 قرن می‌رسد. تا قبل از آن در مناطقی مانند چین و مصر باستان از ترکیب ذرت، کائولین و مواد دیگر به عنوان سفید کننده استفاده می‌شد.

تالک ابتدا توسط سرخپوستان در جزایر سانتا کاتالینا در ایالات متحده جهت مصارف تزئینی و ساخت ظروف کاربرد داشت. بعد از آن در دهه 1800 میلادی مهاجران سفید پوست در صنایع ساختمانی، زینتی و پوشش کوره از آن استفاده کردند.

استفاده از تالک در ایران به سال 1945 میلادی برمی‌گردد. معدن تالک ده موسی اولین معدن تالک در ایران بود که شناخته شد و گواهی کشف آن صادر گردید. مطالعه زمین شناسی به طور رسمی و منظم تا 1985 حول تالک در ایران انجام نگرفته بود. به همین دلیل استخراج آن به صورت غیرقانونی ادامه یافت. از این رو آمار دقیق استخراج تالک از معادن در دست نیست.

نکات مهم هنگام خرید لوازم آرایشی

هنگام خرید توجه داشته باشید از برندهای معتبر لوازم آرایشی خرید کنید. برندهایی که از آزبست در مواد تشکیل دهنده آن استفاده نشده است.

برندهایی که از جایگزین‌های پودر تالک مانند سیلیس، پیکان (نوعی نشاسته)، گل ذرت و ریشه گیاه کاواسا استفاده می‌کنند را در اولویت خرید خود قرار دهید. این گونه از سلامتی پوستی خود مراقبت کرده‌اید. هر چند این محصولات قیمت بالایی دارند.

بهتر است از محصولاتی خرید کنید که از میکا به جای پودر تالک استفاده می‌کنند.

تولید تالک در جهان

چین، کره جنوبی، هند، برزیل، ایالات متحده، فرانسه، فنلاند و ژاپن از بزرگ‌ترین کشورهای تولیدکننده پودر تالک هستند. چین و هند و پس از آن‌ها ایالات متحده بزرگ‌ترین تأمین کننده تالک هستند. تنها سه شرکت در آن، همه نیاز پودر تالک را تأمین می‌کنند. سنگ‌های دگرگونی در ضلع شرقی کوه‌های آپالاچیان و سنگ‌های همگرا در نیومکزیکو، کالیفرنیا، مونتانا و نوادا بیشتر ذخایر این پودر هستند. علاوه بر آن در تگزاس نیز به صورت رسوبات ته نشین شده یافت می‌شود.

دیگر کاربردهای پودر تالک

همانطور که گفته شد ساخت لوازم آرایشی یکی از موارد استفاده از پودر تالک است. این پودر به دلیل خواص ضدپخت، ضدچسبندگی و جاذب قوی در دیگر صنایع نیز کاربرد گسترده ای دارد.

از تالک در خوراک دام استفاده می‌شود. همچنین از رشد باکتری جلوگیری می‌کند. به همین دلیل در تجهیزات برای تمیز نگه داشتن آن‌ها کاربرد دارد. مصرف انرژی را کمتر می‌کند، توقف تولید را کاهش می‌دهد و کار اپراتور ایمن تر می‌شود.

در دارو نیز از این پودر به عنوان روان کننده استفاده می‌کنند. از پودر مصرف داروهای جامد را آسان تر می‌کند. برای قالب سازی و تخریب قرص نیز استفاده می‌شود.

لطافت تالک در محصولاتی که به نرمی احتیاج دارند فوق العاده است. یک مثال استفاده از این کاربرد مداد رنگی است. مداد رنگی با کیفیت نرم است و جلوه ای منظم ایجاد می‌کند. همچنین باید بافتی نرم تر از کاغذ داشته باشد.

در ساخت بتونه به خصوص بتونه‌های پلی استر از تالک استفاده می‌کنند تا قدرت چسبندگی بالاتر برود و ماسه زنی کیفیت بهتری بهتر کند

خروج از نسخه موبایل