۳۰۰۰ مگاوات ظرفیت نیروگاهی تا سال آینده وارد مدار می‌شود

تابستان امسال باوجود چالش‌های متعدد در تامین برق و پیش‌بینی احتمال خاموشی، بدون مشکل اما تضمینی وجود ندارد که سال آینده و حتی زمستان پیش‌رو با مشکل تامین برق نشوی به همین دلیل وزارت نیرو مکلف شده است که برنامه‌های جدی را در این راستا تنظیم کند که یکی از آن‌ها بیش از 3000 مگاوات نیروگاه جدید در مکان‌های مختلف در یکسال آینده احداث کند.

به گزارش گزارشگر یک، بی‌شک گذر از خاموشی صنعت برق را در پیچ و تاب زیادی قرار می‌دهند، زمانی که تنها در فصل تابستان مشکل پیدا می‌کند، اما اکنون گاز در کشور برای تامین برق در فصل زمستان نیز ایجاد می‌کند. در این راستا تدوین کرده که بیش از 30 نیروگاه حرار تی تر در کشور یکی از شرن ایجاد شده است.

بر اساس این برنامه، ۱۶۲۶ مگاوات واحد بخار و ۱۴۰۰ مگاوات واحد جدید گازی احداث می شود، از مجموع ۱۸ واحد نیروگاهی که برای پیک ۱۴۰۲ به شبکه سراسری برق کشور متصل می شود، تعداد چهار واحد در بخش دولتی، پنج واحد در بخش خواهد بود. خص، چه چه چه چه چه ق ی ی یال (ا اداث خش اداث خش گار گای ز ازی ز ز ز فه فه فه و و واد یاهی خ.

پیش بینی دولت در زمینه تامین برق تابستانی سال آینده در مجموع تامین بیش از این تامین برق پیک تابستان ده در مجموع تامین بیش از این پیش بینی دولت در زمینه تامین برق پیک به طوری که علاوه بر 300 مگاواتی که از مسیر احداث نیروگاه‌های جدید به مدارک اضافه می‌شود، حدود 1346 مگاوات آن در بخش صنایع، 85 مگاوات در بخش انرژی‌پذیر، 29 مگاوات پراکنده، 35 مگاوات برق‌ابی (واحد سوم نیروگاه دز) و همچنین ۴۹۰ مگاوات از محل ارتقای توان و رفع محدودیت های تولید واحد موقای گازی گازی رو بیار

علی‌اکبر محرابیان وزیر نیرو در این راستا اعلام کرد: همین که با وجود ۲۰ هزار مگاوات ناترازی برق، تابستان بدون بحرانی را پشت سر گذاشتیم به معنای افزایش راندمان است. یعنی اگر با برق کمتر نیازهای بیشتری را برطرف کنیم، در واقع در خانه خاموشی نمی‌توانیم با مدیریت مصرف و مدیریت مصرف در شبانه روز جوابگوی صنعت کشور نیز باشد. پروژه‌های توسعه انرژی‌های انرژی‌پذیر و استفاده از فناوری‌های جدید در نیروگاه‌ها جزو اولویت‌های دولت است، معمولاً هر ماه شاهد اجرای طرح‌های متعدد در این زمینه هستیم که این طرح‌ها باعث افزایش راندمان نیروگاهی و کاهش مصرف سوخت و تولید برق می‌شوند.

وی با پذیرش اجرایی اجران قوانین متعدد در حوزه انرژی مانند عدم اجرای بندهایی از «قانون رفع موانع تولید»، توضیح داد: برخی قوانین در حوزه انرژی باید اجرا شوند، اما باید بدانیم نوسازی نیروگاه‌ها، چرا که ظرف یک الی دو سال انجام می‌شود. مجموع نیروگاه‌های کشور نزدیک به نیم قرن فعالیت‌های صنعت نیروگاهی است، بنابراین نوسازی آن‌ها نیاز به اعتبار و زمان لازم آن را دارد که اکنون سنگ بنای نیروگاه‌های جدید برای ارزیابی الگوی مصرف است.

بر اساس برنامه های انجام شده در آغاز دولت سیزدهم، سالانه حدود ۱۹ تا ۲۰ هزار مگاوات کسری تراز صنعت برق در کشور وجود دارد که حدود یک چهارم مصرف مصرف برق کشور بود، با مصرفی که مصرفی مصرفی برق مصرفی مصرفی مشترکان ۴.۵ درصد کاهش می یابد. رقم خورد و این در حالی بود که این میزان صرفه‌جویی بدون احتساب رشدی سالانه بادر است.

اما در سال اول سیزدهم، ۲۰۰۰ مگاوات برق تولید می‌کنند، اما این میزان در سال اول سیزدهم به ۶۰۰۰ مگاوات رسیده است. که باید به آن توجه شود و به نظر می‌رسد که برای گذر از زمستان و تابستانی روشتن نیازمناد یماهنار یماهنا

انتهای پیام

خروج از نسخه موبایل