آزادی خبرنگاران بازداشتی/ختم رسیدگی به پرونده قتل داریوش مهرجویی/بازداشت ۳۵ نفر در حادثه کرمان

آزادی الهه محمدی و نیلوفرحامدی خبرنگاران بازداشتی سال ۱۴۰۱، ختم رسیدگی به پرونده قتل داریوش مهرجویی و بازداشت ۳۵ نفر در حادثه تروریستی کرمان از مهمترین اخبار حقوقی هفته گذشته بود.

به گزارش گزارشگر یک، اخبار حقوقی هفته گذشته را در این گزارش می‌خوانید:

محسنی اژه‌ای: فرار طاغوت از کشور یک عبرت تاریخی است

حجت الاسلام و المسلمین محسنی اژه ای رئیس قوه قضاییه با اشاره به «۲۶ دی سالروز فرار طاغوت از ایران اسلامی» گفت: فرار طاغوت از کشور اسلامی ما و آواره شدن او که به جای تکیه بر مردم به پشتیبانی اجانب چشم داشت، یک عبرت تاریخی است.

محسنی اژه‌ای  با تبیین و تشریح شاخصه‌های «تحول» در قوه قضاییه اظهار کرد: اگرچه ما در دستگاه قضایی، «سند تحول» تدوین کرده‌ایم، اما هنوز نتوانسته‌ایم به معنای واقعی کلمه، «تحول» ایجاد کنیم؛ همچنین اگرچه اقداماتی در راستای بهبود امور و ارتقا خدمت‌رسانی‌ها صورت گرفته است، اما باید برای «کاهش عناوین مجرمانه» و «تقلیل ورودی پرونده‌ها»، تدابیر کلانی را اتخاذ کنیم.

دادستان کل کشور: باید شاهد یک انتخابات باشکوه باشیم

حجت الاسلام و المسلمین موحدی آزاد دادستان کل کشور گفت: انتخابات تعیین سرنوشت و حق مردم است و باید از این ظرفیت به خوبی استفاده شود و شاهد یک انتخابات باشکوه و با مشارکت بالا باشیم.

دادستان کل کشور گفت: دادستانی در نوسازی بافت فرسوده به عنوان یکی از حقوق مهم شهری وارد عمل شده و اگر به درستی اجرا شود، در بخش‌های مختلف به دولت کمک خواهد کرد.

موحدی گفت: به برکت انقلاب اسلامی در کشور شاهد سلیقه‌ها و نظرهای سیاسی مختلفی هستیم که این مسئله در رشد و توسعه کشور بسیار مفید است.

دادستان کل کشور از صدور قرار جلب به دادرسی و کیفرخواست علیه ۷ شخصیت حقوقی و حقیقی در پرونده آتش‌سوزی کمپ ترک اعتیاد شهرستان لنگرود خبر داد.

پیشنهاد اصلاح برخی مواد قانون آیین دادرسی کیفری در مسیر تقدیم به مجلس است

حجت الاسلام و المسلمین منتظری رییس دیوان عالی کشور گفت: با اصلاح قانون آیین دادرسی کیفری، ورودی پرونده‌های تعیین صلاحیت و پرونده‌های حل اختلاف مدیریت می شود و حدود یک سوم از پرونده‌های وارده به دیوان عالی کشور کاهش پیدا خواهد کرد.

رئیس دیوان عالی کشور گفت که نقش دیوان عالی در سند تحول و تعالی قوه قضائیه پر رنگ تر از گذشته خواهد شد.

منتظری گفت: قضات دیوان عالی کشور در مورد پرونده های مهم اقتصادی، امنیتی و ملی که آثار و تبعات اجتماعی و سیاسی به همراه دارد، قبل از اینکه پرونده منتهی به صدور رأی شود، اصل مشورت را مد نظر داشته باشند.

در هفته گذشته همچنین طبق اعلام معاون قضایی دیوان عالی کشور در امور هیأت عمومی، با نظر اکثریت قضات حاضر در جلسه هیأت عمومی، دادگاه‌های انقلاب اسلامی مرجع صالح برای رسیدگی به جرائم اخلال در نظام اقتصادی تشخیص داده شد.

یک محکوم به اعدام در لیست عفو قرار گرفت

 حجت‌الاسلام رحیمی معاون قضایی قوه قضائیه گفت: فرد محکومی که در زندان ملایر به سر می‌برد و مدت کمی تا زمان اجرای حکم اعدام وی مانده بود در لیست عفو قرار گرفت.

نیلوفر حامدی و الهه محمدی با وثیقه آزاد شدند

نیلوفر حامدی و الهه محمدی خبرنگاران بازداشتی در ناآرامی‌های پس از مرگ مهسا امینی پس از ۱۷ ماه در هفته گذشته با وثیقه از زندان آزاد شدند.

قوه قضاییه  اعلام کرد: پس از آزادی این خبرنگاران، تصاویری از کشف حجاب این افراد در فضای مجازی منتشر شد و بر همین اساس پرونده جدیدی برای آنها در دادسرای عمومی و انقلاب تهران تشکیل شد.

قوه قضاییه در اطلاعیه دیگری اعلام کرد: دادنامه صادره از سوی دادگاه رسیدگی کننده به پرونده متهمین، اتهام‌های این دو نفر تحت عنوان همکاری با دولت متخاصم آمریکا، اجتماع و تبانی برای ارتکاب جرم بر ضد امنیت کشور و فعالیت تبلیغی علیه نظام جمهوری اسلامی ایران ذکر شده است. این امر حاکی از این است که جاسوس بودن این دو نفر برای دستگاه قضایی احراز نشده است.

ختم رسیدگی به پرونده قتل داریوش مهرجویی اعلام شد

فاضلی هریکندی رئیس کل دادگستری استان البرز  گفت: نخستین جلسه دادگاه علنی چهار متهم پرونده مرحوم مهرجویی و همسر وی در دادگاه کیفری یک استان البرز برگزار شد. بر این اساس و با توجه به محتویات تحقیقات، متهم ردیف اول به اتهام «مباشرت در قتل عمدی مرحوم مهرجویی و مرحومه محمدی‌فر»، «مشارکت در سرقت تعزیری»، «ورود به عنف به منزل دیگران»، «تهدید با چاقو»؛ متهم ردیف دوم با اتهامات «شروع به قتل عمدی مرحوم مهرجویی»، «مباشرت در ایراد ضرب و جرح عمدی به نحو وارد آوردن ضربات متعدد به مرحوم مهرجوئی»، «مشارکت در سرقت تعزیری»، «ورود به عنف به منزل دیگران»؛ متهم ردیف سوم با اتهامات «شروع به قتل عمدی مرحومه محمدی‌فر»، «مباشرت در ایراد ضرب و جرح عمدی با چاقو به نحو وارد آوردن جراحت به بدن مرحوم خانم محمدی‌فر»، «مشارکت در سرقت تعزیری»، «ورود به عنف به منزل دیگران»، «اخفای ادله جرم» و متهم ردیف چهارم با اتهامات «معاونت شروع به قتل عمدی مرحومه محمدی‌فر»، «مشارکت در سرقت تعزیری»، «ورود به عنف به منزل دیگران» تفهیم اتهام شدند.

در دومین جلسه دادگاه، منوچهری یکی از وکلای خانواده مرحوم مهرجویی و همسرش اظهار کرد: با توجه به اینکه متهمان در اقاریر خود به اینکه در قتل مشارکت داشته‌اند و شرایط را برای قتل مرحوم مهرجویی و همسرش را فراهم کرده‌اند اعتراف کردند، از دادگاه تقاضای صدور حکم قصاص برای هر ۴ متهم پرونده به اتهام قتل عمدی، پرداخت دیه و صدور مجازات برای ورود به عنف و سرقت را دارم.

حسین فریدون در حال تحمل کیفر است

مسعود ستایشی سخنگوی قوه قضاییه در نشست خبری هفته گذشته درباره آخرین وضعیت پرونده حسین فریدون و اینکه آیا بخش مفتوحه دارد یا خیر؟ گفت: ایشان در حال تحمل کیفر حبس است و پرونده مفتوح کیفری ندارد.

ستایشی در پاسخ به سوالی درباره آخرین وضعیت پرونده انفجار تروریستی در کرمان گفت: دستگاه قضایی با دستور ویژه پرونده حادثه تروریستی کرمان را رسیدگی می‌کند و ۳۵ نفر در این پرونده دستگیر شدند.

نقض حکم پرونده قتل مهران سماک در دیوان عالی کشور

مرکز رسانه قوه قضاییه اعلام کرد: حکم پرونده قتل مهران سماک با نظر دیوان عالی کشور نقض و برای رسیدگی مجدد به شعبه هم عرض ارسال شده است.

 ۸ آذر ۱۴۰۱ بعد از بازی تیم ملی فوتبال ایران مقابل آمریکا در جام جهانی، فردی به نام مهران سماک بر اثر اصابت گلوله ساچمه‌ای در بندر انزلی فوت کرد که در رابطه با این موضوع پرونده قضایی برای یک مقام سابق انتظامی شهرستان بندر انزلی در دادسرای نظامی استان تشکیل شد.

برخی در پوشش فعالیت‌های تولیدی تسهیلات کلان می‌گیرند

علی القاصی رئیس کل دادگستری استان تهران گفت: بعضا برخی اشخاص در پوشش فعالیت‌های تولیدی و یا موارد دیگر اقدام به اخذ تسهیلات کلان از نظام بانکی و مصرف تسهیلات اخذ شده در محلی غیر از محل تعیین شده می‌نمایند و نظام بانکی را با چالش‌های اساسی مواجه می‌سازند.

رئیس کل دادگستری استان تهران گفت: برای صیانت از جامعه و حفظ و بقای نهاد خانواده و برون‌رفت از آسیب‌ها و مشکلات موجود در جامعه همه دستگاه‌ها و نهادهای مسئول باید تمرکز خود را بر امر صیانت از نهاد خانواده در مراحل تکامل و رشد و جلوگیری از متلاشی شدن آن قرار دهند.

القاصی گفت: نیلوفر حامدی و الهه محمدی بر اساس ماده ۲۴۲ قانون آیین دادرسی کیفری که تصریح کرده «مدت بازداشت متهم نباید از حداقل مجازات حبس مقرر در قانون برای آن جرم تجاوز کند و در جرایم موجب مجازات سلب حیات مدت بازداشت موقت از دو سال و در سایر جرایم از یک سال نباید تجاوز ‌کند» آزاد شده‌اند.

وظیفه همکاران قضایی در تحقق عدالت، بسیار سنگین است

علی صالحی دادستان تهران گفت: وظیفه همکاران قضایی ما در تحقق عدالت، برخورد با مفسدان، احقاق حقوق و تأمین امنیت مردم بسیار مهم و سنگین است و ما برای ادامه این مسیر تا تحقق عدالت کامل در جامعه، به صورت ویژه به دعای خیر شما نیازمندیم.

دادستان عمومی و انقلاب مرکز استان تهران از شناسایی و حمایت از ۱۰۸ نفر کودکان کار در سطح شهر تهران خبر داد و گفت: مجتمع شوق زندگی ویژه کودکان تا پایان سال در شهر تهران افتتاح خواهد شد

وزیر دادگستری: خدمت به مردم از مهمترین عبادات است

امین حسین رحیمی وزیر دادگستری گفت: امر پیشگیری و نظارت بر بازار بسیار حایز اهمیت است و نباید در گیر و دار رسیدگی به پرونده‌ها از آنها غفلت شود.

وزیر دادگستری همچنین گفت: اخیرا رییس جمهور دستور داده است که کل مسئولیت نظارت بر بازار به عهده سازمان‌ حمایت باشد.

برخورد با ۱۱ مدیر متخلف دولتی با حکم تعزیرات

احمد اصانلو رئیس سازمان تعزیرات حکومتی گفت: با ۱۱ مدیر دولتی که در حوزه تنظیم بازار کم‌کاری داشته اند، برخورد شد.

رییس سازمان تعزیرات حکومتی همچنین از تشکیل پرونده علیه تعدادی از شرکت‌های هواپیمایی به دلیل گران فروشی بلیت خبر داد و گفت:  ۳ شرکت بزرگ  لبنیاتی هم  با ورود سازمان تعزیرات محکومیت میلیاردی را داشتند. 

در هفته گذشته شعبه سیار تعزیرات حکومتی در پی بررسی و احراز تخلفات غرفه یک بیمارستان، حکم پلمب آن را صادر کرد.

برای مقابله با جرایم رایانه‌ای دستمان کوتاه است

امین تویسرکانی یک قاضی دادسرای رسیدگی به جرایم رایانه‌ای گفت: هک یک سکو به دلیل طرفداران زیادی که دارد بسیار دیده و رسانه‌ای شد اما این اتفاق در حوزه‌های دیگر هم اعم از نهادهای عمومی و دولتی و خصوصی رخ داده است.

ثبت‌نام آزمون وکالت قوه قضائیه ۱۴۰۲ تمدید شد

طبق اعلام سازمان سنجش آموزش کشور،  مهلت ثبت‌نام در آزمون متقاضیان اخذ پروانه وکالت قوه قضائیه اسفند ۱۴۰۲ تا اول بهمن ماه تمدید شد.

۲ میلیون و ۵۰ شرکت ثبت شده داریم/ ۸۵۰ هزار شرکت صوری هستند

ابوالفضل نصیری مدیر کل ثبت شرکت‌ها و موسسات غیر تجاری سازمان ثبت اسناد و املاک کشور با بیان اینکه در حال حاضر ۲ میلیون و ۵۰ شرکت ثبت شده در کشور داریم، گفت: با الکترونیکی شدن و هوشمندسازی ثبت شرکت‌ها، در ازای تبصره ۳ و ۴ ماده ۱۸۶ قانون مالیات‌های مستقیم شرکت‌ها، ۸۵۰ هزار شرکت غیرفعال بودند که از نگاه سازمان ثبت اسناد این شرکت‌ها صوری هستند.

چهارمین جلسه دادگاه رسیدگی به اتهامات یوهان فلودروس برگزار شد

چهارمین جلسه دادگاه رسیدگی به اتهامات یوهان هنریک نیلز فلودروس، به ریاست قاضی حجت‌الاسلام  افشاری و با حضور نماینده دادستان، متهم، وکلای متهم و مترجم رسمی در هفته گذشته  برگزار شد. 

محکومیت آمریکا به پرداخت ۲ میلیارد و ۶۰۰ میلیون دلار در رابطه با حادثه تروریستی چابهار

قوه قضاییه اعلام کرد:دولت آمریکا به علت حمایت‌های متعدد از گروهک تروریستی موسوم به جندالله که عامل شهادت ۳۹ شهروند ایرانی در حادثه تروریستی سال ۸۹ شهرستان چابهار بود، به پرداخت بیش از ۲ میلیارد و ۶۰۰ میلیون دلار خسارت و جریمه محکوم شد.

مجاهدین خلق اعضای خود را شکنجه می‌کردند

 وزیری نماینده دادستان در ششمین جلسه دادگاه منافقین با اشاره به سند اف بی آی گفت: اسناد اطلاعاتی FBI نشان می‌دهد که منافقین اعضای بریده را شکنجه کرده و تحت فشار شدید قرار می‌داد. بر اساس این سند منافقین بسیاری از افرادی که قصد جدایی از گروهک را داشته‌اند را به قتل رساندند. اعضای جدا شده روایت کرده‌اند که در پادگان تروریستی منافقین زندان و شکنجه امری طبیعی است.

مدیران ثبتی استفاده از نخبگان را در دستور کار قرار دهند

حسن بابایی رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور گفت: استفاده از نخبگان و جوانان یکی از موضوعات مهمی است که مدیران ثبتی باید آن را در دستور کار قرار دهند.

رییس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور گفت: پیش بینی می شود در آینده بسیار نزدیک پس از نهایی شدن طرح الزام ثبت رسمی معاملات غیرمنقول در مجمع تشخیص مصلحت نظام و با ایجاد سامانه های مربوطه، با اسناد عادی و قولنامه‌ای خداحافظی کنیم.

بابایی در دیدار با رئیس سازمان نقشه برداری کشور بر تبادل اطلاعات بین ارگان‌ها و تعاملات بیشتر دو سازمان در تثبیت مالکیت‌ها تاکید کرد.

توضیحات سخنگوی سازمان ثبت درباره حق التحریر دفاتر اسناد رسمی

صفدر کشاورز سخنگوی سازمان ثبت اسناد و املاک کشور گفت: چنانچه ۷۰ درصد دفاتر هر حوزه ثبتی به سقف تحریر تعیین شده رسیدند برای رفع مشکل تنظیم اسناد در آن حوزه، سقف حق التحریر به میزان ۲۰ درصد افزایش خواهد یافت.

کشاورز همچنین از ثبت نام برای آزمون ۱۴۰۲ سردفتران اسناد رسمی در اسفند ماه خبر داد.

آزمون استخدامی جذب کارکنان شوراهای حل اختلاف سال آینده برگزار می‌شود

حجت الاسلام والمسلمین هادی صادقی رئیس مرکز توسعه حل اختلاف قوه قضاییه از برگزاری آزمون استخدامی برای کارکنان شوراهای حل اختلاف و جذب ۱۰ هزار نفر از واجدین شرایط در سال آینده خبر داد و گفت: توافق‌های لازم در این خصوص با معاونت منابع انسانی قوه قضاییه انجام شده است.

تعرفه جدید مشاوره خانواده ابلاغ خواهد شد

حسن عبدلیان پور رئیس مرکز وکلا، کارشناسان رسمی و مشاوران خانواده قوه قضاییه از ارائه پیشنهاد تعرفه جدید مشاوره خانواده به رئیس قوه قضاییه خبر داد و گفت: به زودی تعرفه جدید ابلاغ خواهد شد.

احراز توبه متهم با قاضی دادگاه است/ دادسرا حق دخالت ندارد

اداره کل حقوقی قوه قضاییه در نظریه‌ای مشورتی اعلام کرد: اﺣﺮاز ﺗﻮﺑﻪ ﻣﺘﻬﻢ و ﻧﺪاﻣﺖ و اﺻﻼح وی، ﻃﺒﻖ ﻣﻮاد۱۱۴ و ۱۱۵ ﻗﺎﻧﻮن ﻣﺠﺎزات اﺳﻼمی ﻣﺼﻮب ۱۳۹۲ ﺑﺎ ﻗﺎضی دادگاه اﺳﺖ و دادﺳﺮا ﺣﻖ ﻣﺪاﺧﻠﻪ در آن را ﻧﺪارد.

«اعتماد» مجرم شناخته شد

اکبر نصراللهی سخنگوی هیات منصفه دادگاه‌های سیاسی و مطبوعاتی گفت: در جلسه دادگاه مطبوعات در هفته گذشته، مدیر مسئول روزنامه اعتماد  با اکثریت مطلق آراء مجرم شناخته شد.

در ۹ ماه گذشته ۵۲ محکوم، از قصاص رهایی یافتند

 غلامرضا مهدوی رئیس شورای حل اختلاف استان تهران گفت: در ۹ ماهه سال جاری ۵۲ نفر محکوم به قصاص از قصاص رهایی یافته و همچنین در این مدت بیش از ۲ هزار زندانی جرایم غیر عمد و مالی استان تهران از زندان آزاد شدند.

انتهای پیام

خروج از نسخه موبایل