آینده آموزش عالی دنیا در این منطقه رقم می‌خورد؟

سلطنت آموزش عالی سالهاست که از غرب و ایالات متحده جریان دارد و می توان نمونه بارز پیشی گرفتن چین از آمریکا در تولید علمی را مشاهده کرد.

به گزارش گزارشگر یک ، روزنامه “فرهیختگان” افزود: “کشورهای آسیایی ، به ویژه چین ، برای پیشرفت علوم و دانش این کشور از سالهای طولانی برنامه ریزی های طولانی مدتی را انجام داده اند.” پرجمعیت ترین کشورهای آسیا فرصت های طلایی برای رشد و پیشرفت آموزش عالی و پیشرفت در علوم دارند ، اما بزرگترین چالش هایی که منطقه با آن روبرو است بیشتر بودجه ، کیفیت پایین و همکاری های منطقه ای است که سعی در غلبه بر آنها دارد.

وقتی صحبت از رشد دانشجویان در سالهای اخیر است ، تمرکز طبیعی روی دو کشور عمده آسیایی بوده است: هند و چین. هر دو کشور با میلیاردها نفر یکی از منابع اصلی دانشجویان بین المللی در جهان هستند و از این طریق می توانند در برنامه های مالی خود برای مبارزه با دنیای ویروس پس از کرونا از دانشگاه های غربی پیشی بگیرند.

بسیاری از دانشگاه های غربی و آمریکایی در حال حاضر به شدت به تولید ناخالص داخلی دانشجویان بین المللی وابسته هستند ، بنابراین بسیاری از دانشگاه های وابسته در بحران تاج گذاری و بسته شدن دانشگاه ها و بسته شدن مرزها در بحران مالی جدی قرار دارند. برخی ورشکست شدند و اکثر دانشگاه ها با حمایت دولت توانستند از اوج رکود جلوگیری کنند.

اما موضوع بحث برانگیز اینجاست که کارشناسان باید به یکی از ابرقدرت های منطقه ، یک کشور کوچک و پرجمعیت نگاهی دقیق بیندازند. حدود 660 میلیون از 10 کشور عضو انجمن ملل جنوب شرقی آسیا (ASEAN) با قاره اروپا قابل مقایسه هستند. با این وجود ، اختلافات زیادی در نمودار وجود دارد که یکی از آنها تفاوت در میانگین سنی است ، بنابراین میانگین سنی شهروندان منطقه آسانژ حدود 29 سال و میانگین سنی شهروندان منطقه غرب حدود 40 سال است. . طبق گزارش سازمان ملل ، از هر 11 جوان 1 تا 15 ساله در 24 سال ، 1 نفر در این منطقه زندگی می کند.

با این وجود ، علی رغم این واقعیت که در حال حاضر حدود 20 میلیون دانشجو در آموزش عالی وجود دارد ، دانشگاه های آسه آن فقط 40 درصد ثبت نام کرده اند. تعداد ثبت نام در برخی از مناطق شرق آسیا به حدود 90 درصد می رسد. با این حال ، طبق گزارش های متخصصان ، آموزش عالی در جنوب شرقی آسیا مکانی عالی برای رشد است.

دسترسی بهتر به اینترنت در هنگام تاج

وزیر خارجه پیشین اندونزی معتقد است که چشم انداز رشد آموزش عالی در آسیا را نمی توان نادیده گرفت. در سال 2015 ، رهبران منطقه ای بیانیه کوالالامپور را امضا کردند و از آموزش عالی به عنوان یکی از کاتالیزورهای تسریع برنامه های توسعه اقتصادی ، سیاسی ، فرهنگی و اجتماعی در آسیا یاد کردند. اما یک جمعیت شناس آسیایی و استاد علوم اجتماعی و سیاست های عمومی در دانشگاه علم و صنعت هنگ کنگ هشدار می دهد که جمعیت شناسی مطلوب به تنهایی نمی تواند آموزش عالی را گسترش دهد. این شانس وجود دارد که استعدادهای زیادی برای انتخاب در دانشگاه ما وجود دارد ، اما مشکل این است که کیفیت آموزش برای همه دانشجویان به یک اندازه قابل استفاده است.

بسیاری از کشورهای منطقه همچنان در مناطق روستایی زندگی می کنند و با فقر ، زیرساخت های قدیمی و بی ثباتی سیاسی دست و پنجه نرم می کنند. یک کارشناس مطالعات استراتژیک و روابط بین الملل در دانشگاه کابانگسان در مالزی معتقد است که مداخلات سیاسی بزرگترین چالش مالزی برای تعالی و رشد آموزشی است. در عین حال ، در طی اپیدمی تاج ، برخی از موانع اقتصادی-اجتماعی برطرف شده است به عنوان مثال ، در حالی که بسیاری از مفسران استدلال می کنند که افزایش آموزش آنلاین در طی انزوای کرونا ویروس ، دسترسی به آموزش عالی را افزایش می دهد ، خانواده های شهری مالزی با چند فرزند می توانند تحصیل فرزندان خود را در چنین شرایطی آسان کنند. با این حال ، این وضعیت در مناطق روستایی که دسترسی به اینترنت دشوارتر است بسیار ناپایدار است. یکی از نمونه های آموزش دشوار کودکان و دانش آموزان روستایی در این کشور ، عکسی است که در مطبوعات جهان منتشر شده است و دانش آموزی را نشان می دهد که از درختی بالا می رود تا از سیگنال قوی Wi-Fi برای تکمیل آزمون آنلاین خود استفاده کند.

حقایق برتر دانشگاه ها در منطقه

به گزارش تایم ، بدون شک نمی توان نقش بیماری ویروس کرونا در مشکلات مالی مردم را نادیده گرفت. این بحران اقتصادی جهانی میلیون ها خانواده را تحت تأثیر قرار داده و یکی از اصلی ترین دلایل ترک تحصیل دانش آموزان است. مقیاس چالش موجود در رتبه بندی دانشگاه ها از نظر کیفیت کاملاً واضح است. در منطقه آشن حدود 7000 م educationسسه آموزش عالی وجود دارد. اگرچه تعداد دقیق دانشگاهها در شبکه دانشگاه ASEAN هنوز منتشر نشده است ، اما به نظر می رسد که بیش از 4000 دانشگاه وجود دارد ، اما تنها 49 دانشگاه از این دانشگاه ها توسط Timebase در رتبه بندی بهترین دانشگاه های جهان برای سال 2021 قرار گرفتند. شهر پیشرفته سنگاپور دارای دو موسسه برتر در لیست 50 دانشگاه برتر جهان است ، در حالی که سایر کشورهای آسیا دارای 300 دانشگاه هستند و سه کشور عضو منطقه از جمله کامبوج ، لائوس و میانمار بهترین دانشگاه های این لیست را ندارند. .

با این وجود ، یکی از اهداف آموزش عالی بالا بردن استاندارد در آموزش عالی و دانشگاه ها است. انتقادات زیادی به دانشگاهها وارد شده است ، مخصوصاً دانشگاههایی که رتبه بالایی ندارند ، اما تجربه نشان داده است که دانشگاههای منطقه آسانژ به طور جدی در تلاشند تا روشهای یاددهی و یادگیری و تواناییهای تحقیقاتی خود را بهبود بخشند. طبق جدول لیگ جهانی ، کارشناسان بخش آموزش می گویند که استفاده گسترده از استنادات پژوهشی مسئله بیشتر موسسات منطقه با تمرکز بیشتر بر حمایت جامعه خواهد بود. آموزش دانشگاه به عنوان بخشی از یک جامعه نزدیک و تمرکز بر آموزش تعادل رشد و رویه های سنتی در آسیا است. تصمیم گیرندگان محلی هنگام برنامه ریزی پاسخ خود به فشارهای بین المللی بر روی رتبه بندی ، باید این آموزش را در ذهن داشته باشند. با این وجود ، این مسئله در آموزش عالی آسیا نیز وجود دارد که کمیت همیشه با کیفیت همراه نیست و برای یکدیگر لازم نیست. این مشکل وقتی بیشتر می شود که دانشجویان پرجمعیت در م institutionsسسات خصوصی بی کیفیت تحصیل می کنند. بیشتر این موسسات آموزشی در مالزی در دوره پس از ویروس کرونا بسته یا ادغام شده اند و به 20 دانشگاه بزرگ که از این همه گیری جان سالم به در برده اند اجازه می دهد هزینه های دولت را افزایش دهند. در حقیقت ، بیش از 20٪ از کل بودجه دولت مالزی صرف وزارت آموزش و پرورش و تحصیلات عالی می شود که این مبلغ مشابه بودجه دولت اندونزی است.

پتانسیل آسیا برای تعالی آموزش عالی

آسیا در بحث آموزش عالی با چالش های استراتژیک روبرو است. آیا تمرکز بر بهبود چند دانشگاهی که چین انجام داده است می تواند مفید باشد؟ این اغلب به م institutionsسسات آموزشی کمتر شناخته شده آسیب می رساند. از نظر کیفیت دسترسی ، مدل آموزش هلندی سیستم بهتری برای دانشجویان است. این مدل نوعی مدل اروپایی برای توسعه منطقه ای است. موسسات آموزشی آسه آن با چالش های مختلفی روبرو هستند. از یک طرف ، مهارت ها و دانش خاصی را برای آینده به شما می دهد. به عنوان مثال ، در حالی که آنها از نظر دیجیتالی شدن و پایداری محیط زیست با چالش روبرو هستند ، باید یک آموزش با کیفیت را ارائه دهند که برای همه منصفانه و فراگیر باشد.

موفقیت در رتبه بندی “مدل آموزش چینی” در تأمین منابع مهم به م institutionsسساتی با بیشترین پتانسیل تحقیق و بین المللی سازی ، بسیاری از سیاست گذاران آسیایی را به خود جلب کرده است. به عنوان مثال ، یکی از اعضای گروه ویژه آموزش عالی دولت اندونزی پیشنهاد کرده است که این کشور در دانشگاه های برتر سرمایه گذاری کند. اگر بتوانیم این کار را انجام دهیم ، می توانیم فناوری های بهتری ایجاد کنیم که منجر به ایجاد شرکت های نوپا و رشد و توسعه اقتصادی شود. بدری ، دانشجوی تحصیلات تکمیلی دانشگاه ارلانگا در سورابایا ، جاوا شرقی ، معتقد است که سرمایه گذاری در یک یا دو درصد از دانشگاه های برتر چین تحقیقات و نوآوری های دانشگاهی را بسیار گسترش می دهد. در سال 2015 ، هیچ شهری در چین به 20 کشور برتر راه پیدا نکرد ، اما شش سال بعد ، پکن پس از سیلیکون ولی ، نیویورک و لندن دوم است. پکن شهر جوانان است و جوانان نیروی کار آینده هستند.

با توجه به توانایی های اندونزی به عنوان یک کشور جنوب شرقی آسیا ، علاقه به نوآوری در سال های اخیر افزایش یافته است. با این حال ، کارشناسان نگران اندونزی به یک کشور با درآمد متوسط ​​و بدون پیشرفت در آموزش عالی هستند. در نتیجه این پدیده ، کشورهایی که تازه وارد چرخه صنعتی می شوند ، به رهبران مالی و فناوری جهان تبدیل نمی شوند. با این حال ، چین از این دام جان سالم به در برد و به عنوان یک منبع بالقوه حمایت قابل توجه در آسیا شناخته شده است. همکاری و مشارکت با چین در بیشتر کشورهای آسیایی آغاز شده است و این همکاری بیشتر در قالب دانشگاه ها ، مشارکت با دانشگاه های همسایه مانند ویتنام است. اما این یک عامل بزرگ است. این نه تنها به این دلیل است که دولت چین از پروژه های تحقیقاتی دانشگاه پشتیبانی می کند ، بلکه به دلیل همجواری جغرافیایی و روابط فرهنگی آن است.

موانع آموزش

منطقه آسیا با وجود همه فرصت ها و پتانسیل هایش با موانعی روبرو است. به عنوان مثال ، کشورهای عضو آسه آن 11 زبان رسمی ملی دارند که اکثر آنها از یکدیگر درک نمی کنند. انگلیسی جایگاه ویژه ای ندارد ، اما در سنگاپور ، مالزی ، فیلیپین و برونئی به طور گسترده ای صحبت می شود. بنابراین ، به استثنای برخی از پردیس های شعبه غربی مانند سنگاپور و مالزی و اندونزی ، دانشگاه های آسیا فضای بین المللی خاصی ندارند. ناآرامی های سیاسی یکی دیگر از موانع همکاری با دانشگاه ها است. به عنوان مثال ، بخش آموزش عالی میانمار که قبلا در حال بهبود بود ، پس از کودتای نظامی در ماه فوریه تعطیل شد. در ماه آوریل ، دولت نظامی علی رغم درخواست راه حل مسالمت آمیز توسط شهردار آسه آن ، به تعلیق هزاران استاد دانشگاه ادامه داد. با این حال ، همکاری در آسیا هنوز در مرحله آزمایشی است. علاوه بر اجرای چارچوب های مدیریت کیفیت منطقه ای ، سیاست گذاران منطقه در حال کار بر روی یک چارچوب ارزیابی مشترک هستند که از اتحادیه اروپا به عنوان الگویی برای چند کشور دور هم جمع می شود. مفهوم همکاری و تحرک درون منطقه ای هنوز برای بسیاری از دانشگاه های جنوب شرقی آسیا ناشناخته است. به عنوان مثال ، دانشمندان از مالزی و تایلند یا فیلیپین و اندونزی نمی توانند با هم روی یک پروژه کار کنند. زیرا هیچ راهی رسمی وجود ندارد. کارشناسان هنوز به استانداردهای کیفیت ، که از موانع اصلی به حساب می آیند ، اطمینان کامل ندارند. البته این هیچ تفاوتی با اروپا ندارد ، جایی که استانداردهای مشترک وجود دارد. آسیا از نظر تبادل دانشجو از کشورهای دیگر بسیار عقب است و کمتر از 10٪ دانشجویان انتقالی را در سال 2018 تشکیل می دهد و 90٪ دانشجویانی که توانایی انتقال مالی به خارج از کشور را دارند برای تحصیل در منطقه هزینه می کنند. در حالی که هیچ ارقام دقیقی در مورد تعداد دانشجویان ترک منطقه آسه آن وجود ندارد ، تخمین زده می شود که هر ساله حدود 300،000 دانشجو از ویتنام ، مالزی و اندونزی برای ادامه تحصیل قبل از همه گیری ویروس کرونا از این کشور خارج می شوند. دولت مالزی قصد دارد تا سال 2025 تعداد دانشجویان خارجی را به 250،000 نفر برساند.

انتهای پیام

خروج از نسخه موبایل