استراتژی ترید روزانه در فارکس چیست؟

به طور کلی، شاید بیش از صدها هزار روش معاملاتی مختلف در بازار فارکس وجود داشته باشد که اگر به عنوان یک معامله‌گر تازه‌کار بخواهید یکی از آن‌ها را انتخاب کنید، احتمالا سردرگم خواهید شد. ما در این مقاله قصد داریم نکاتی را به شما بیاموزیم که در هنگام ایجاد یا انتخاب یک استراتژی باید به آن‌ها توجه کنید و همچنین منابعی را به شما معرفی کنیم که از طریق آن‌ها بتوانید به بهترین نکات آموزشی دسترسی پیدا کنید تا تریدهای سوددهی داشته باشید.

استراتژی فارکس چیست؟

اول باهم مرور کنیم منظور از استراتژی فارکس چیست؟ استراتژی در واقع ترکیبی از قوانین و فاکتورهای لازم برای معامله و مدیریت کردن آن است، که به شما می‌گوید چه زمانی باید وارد یک معامله شوید و چه زمان از آن خارج شوید. هر تریدر، نیاز به یک یا چند استراتژی معاملاتی دارد، عموماً استراتژی‌ها بر پایه تحلیل تکنیکال، فاندامنتال و سنتیمنتال بنا می‌شوند و با نیازهای فرد معامله‌گر هماهنگ هستند. به همین دلیل است که شما، یا باید یک استراتژی را به صورت کامل خودتان ایجاد کنید و یا استراتژی دیگران را باتوجه به وضعیت خودتان شخصی‌سازی کنید. در ابتدای مسیر منابع می‌توانند برای ایجاد یک استراتژی موثر به شما کمک کنند البته آموزش‌های پولی نیز وجود دارند که تفاوت چندانی بین آن‌ها نیست؛ مهم کیفیت آموزش و نیاز شماست.

اهمیت آموزش فارکس در ساخت استراتژی

همه چیز از آموزش شروع می‌شود، تصور نکنید که ساخت استراتژی معاملاتی آن‌چنان سخت است یا اینکه حتماً نیاز به یادگیری مباحث بسیار پیچیده‌ای دارد. اتفاقاً موفق‌ترین استراتژی‌های جهان، ساده‌ترین روش را برای تحلیل بازار دارند، پس توصیه می‌کنیم اوایل کار خود را بدون هزینه با آکادمی‌های معتبری مانند دلتاکالج جلو ببرید که بهترین و ساده‌ترین روش‌های معاملاتی را به کاربران، در هر سطحی آموزش می‌دهد، این آموزش‌ها ساده و رایگان هستند و از طریق آن‌ها می‌توانید بدون هزینه و فقط با تمرکز بر یادگیری، استراتژی شخصی خودتان را بسازید.

چرا استراتژی روزانه در فارکس مناسب است؟

استراتژی‌های مختلفی، از بلندمدت تا کوتاه‌مدت وجود دارد که همگی سودآور هستند، اما استراتژی‌های بلند مدت نیاز به تحلیل بسیار قوی‌تر آن‌هم از طریق تحلیل فاندامنتال دارند. یعنی برای معاملات بلند مدت شما حتماً به مباحث اقتصادی کلان و تحلیل فاندامنتال باید مسلط باشید و دوره‌های معامله‌گری CFA را گذرانده باشید. به همین دلیل عموماً بیشتر مبتدیان و حتی معامله‌گرانِ حرفه‌ای، سعی می‌کنند که از استراتژی‌های روزانه برای معاملات خود استفاده کنند، زیرا این استراتژی‌ها بر پایه تحلیل تکنیکال و پرایس اکشن هستند و یادگیری آن‌ها نیز ساده‌تر و سریع‌تر است. استراتژی‌های کوتاه‌مدت به طور کلی در سه دسته‌بندی قرار می‌گیرند که شامل موارد زیر می‌شوند.

برای اینکه بدانید هنگام ایجاد یک استراتژی معاملاتی روزانه به چه نکات مهمی باید دقت داشته باشید، ادامه مطلب را با دقت بیشتری بخوانید.

انتخاب صحیح بروکر، پلتفرم و حساب معاملاتی

پیاده کردن استراتژی معاملاتی به شدت وابسته به ابزاری است که در اختیار دارید، مثلاً اگر شما می‌خواهید اسکلپ کنید، باید حتماً حساب ECN در یک بروکر حرفه‌ای ایجاد کنید که فاقد اسلیپیج باشد و ترجیحاً اسپرد آن فشردهِ شناورِ نزدیک به 0.0 باشد. اگر چنین ابزاری در بروکر شما موجود نیست عملاً کار کردن روی استراتژی که دارید بی‌فایده است. پس قدم دوم شما انتخاب یک بروکر و حساب معاملاتی با جزئیات کاملاً مشخص و هماهنگ با استراتژی شماست.

تعیین واضح استراتژی

دانستن این نکته برای شما ضروری است که باید آنقدر در بازار روش‌ها و اندیکاتورهای مختلف را تست کنید و آنقدر تمرین انجام دهید که به یک استراتژی کاملاً روشن و مشخص با قوانین کاملاً ثابت و قابل نوشتن برسید که هنگام جستجوی بازار برای سیگنال معاملاتی، هیچ شکی برای شما باقی نماند. نقاط ورود، نقاط خروج، مدیریت معامله، اندیکاتورها، شرایط دریافت سیگنال و همه چیز که ساختار استراتژی شما را ایجاد می‌کند باید به صورت روشن مشخص باشد تا بتوانید از آن قوانین پیروی کنید.

محاسبه کردن موفقیت استراتژی با فرمول انتظار

پس از ایجاد یک استراتژی، از طریق فرمول زیر انتظارات خود را محاسبه کنید، فرمول انتظار (میزان موفقیت) فرمولی است که برای سنجش میزان موفقیت استراتژی خود باید استفاده کنید:

مثال: اگر ده معامله انجام داده باشید که شش‌تای آن معاملات برنده و چهارتای آن معاملات بازنده بوده است، نسبت درصد برد شما 6/10 یا 60 درصد خواهد بود.

 اگر میزان سود شش معامله شما 2400 دلار باشد، میانگین برد شما 400 دلار (6/2400 دلار) خواهد بود.

 اگر ضرر شما 1200 دلار بود، میانگین ضرر شما 300 دلار (4/1200 دلار) خواهد بود.

(60 × 400 دلار) – (40 × 300 دلار) = 120 دلار

به عبارت دیگر، این معامله‌گر با توجه به مثال بالا می‌تواند انتظار داشته باشد که در هر معامله می‌تواند به طور میانگین 120 دلار درآمد داشته باشد.

شما باید کل تریدهایی که به صورت دمو برای تست استراتژی انجام می‌دهید را از ژورنال معاملاتی استخراج کنید، سپس موارد خواسته شده را در فرمول بالا قرار دهید تا میزان موفقیت معاملات خود را به دست بیاورید و ببیند که استراتژی شما قابل اعتماد است یا نیاز به بهینه‌سازی دارد.

ریسک به ریوارد صحیح

تله‌ای که معامله‌گران در آن می‌افتند درصد بندی است! ممکن است یک استراتژی 80 درصد موفق هم باشد اما همان 20 درصد  معاملاتِ ضرر ده، کل سود معاملات قبلی را از بین می‌برد؛ پس مهم این است که معاملات شما تا چه حد در مجموع سود ده هستند. اگر ریسک به ریوارد (نسبت سود به ضرر) صحیحی داشته باشید، با استراتژی‌هایی که حتی 30 تا 40 درصد موفق هستند نیز می‌توانید در نهایت کسب سود کنید. به عنوان مثال اگر ریسک به ریوارد شما 1:3 باشد به این معناست که حد سودتان همیشه 3 برابر حد ضرر است. به این ترتیب اگر 3 معامله ضررده داشته باشید و معامله چهارم شما سودده باشد، کل ضررهای پیشین را جبران می‌کند، پس ریسک به ریوارد معاملات در استراتژی شما به شدت مهم است.

جمع بندی استراتژی روزانه در فارکس

همان‌طور که گفتیم استراتژی‌های زیادی وجود دارند که معامله‌گران روزانه می‌توانند از آن‌ها برای ترید خود استفاده کنند. ترجیحاً به طور کامل از استراتژی دیگران استفاده نکنید، بلکه سعی کنید با تکیه‌ بر آموزش و تحلیل خودتان، بر اساس نیازهایی که دارید یک استراتژی معاملاتی شفاف و روش ایجاد کرده، آن را چند ماه تست کنید و در نهایت با سرمایه پایین وارد معاملات اصلی شوید و در صورت موفقیت این روند خود را ادامه دهید. به امید موفقیت شما در بازار فارکس.

خروج از نسخه موبایل